A
A
A
Ta strona używa plików cookies. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookies.
Dowiedz się więcej.
Nowa podstawa
Instytucje współpracujące
Wykaz podręczników
Kreator prezentacji
Wychowanie przedszkolne
Edukacja wczesnoszkolna
Szkoła podstawowa kl. 4-6
Gimnazjum
Szkoły ponadgimnazjalne
Wychowanie przedszkolne
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Godzina wychowawcza
Wychowanie przedszkolne
Edukacja wczesnoszkolna
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Edukacja matematyczna
Edukacja muzyczna
Edukacja plastyczna
Edukacja polonistyczna
Edukacja przyrodnicza
Edukacja społeczna
Etyka
Godzina wychowawcza
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język regionalny - język kaszubski
Religia
Wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna
Zajęcia komputerowe
Zajęcia techniczne
Szkoła podstawowa kl. 4-6
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Etyka
Godzina wychowawcza
Historia i społeczeństwo
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Muzyka
Plastyka
Przyroda
Religia
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia komputerowe
Zajęcia techniczne
Gimnazjum
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Biologia
Chemia
Edukacja dla bezpieczeństwa
Etyka
Fizyka
Geografia
Godzina wychowawcza
Historia
Informatyka
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Muzyka
Plastyka
Religia
Wiedza o społeczeństwie
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia artystyczne (przedmiot uzupełniający)
Zajęcia techniczne (przedmiot uzupełniający)
Szkoły ponadgimnazjalne
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Biologia
Chemia
Edukacja dla bezpieczeństwa
Ekonomia w praktyce (przedmiot uzupełniający)
Etyka
Filozofia
Fizyka
Geografia
Godzina wychowawcza
Historia
Historia i społeczeństwo (przedmiot uzupełniający)
Historia muzyki
Historia sztuki
Informatyka
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Język łaciński i kultura antyczna
Matematyka
Podstawy przedsiębiorczości
Przedmioty zawodowe
Przyroda (przedmiot uzupełniający)
Religia
Wiedza o kulturze
Wiedza o społeczeństwie
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia artystyczne (przedmiot uzupełniający)
Wyszukaj w portalu
Więcej opcji...
Wszystkie zasoby
Historia
Podstawa programowa
Znajdź zasoby zawierające
wszystkie słowa:
dowolne ze słów:
dokładnie to wyrażenie:
żadne ze słów:
Zawęź wyniki do
przedmiot nauczania:
Wychowanie przedszkolne
Wszystkie
Godzina wychowawcza
Wychowanie przedszkolne
Edukacja wczesnoszkolna
Wszystkie
Edukacja matematyczna
Edukacja muzyczna
Edukacja plastyczna
Edukacja polonistyczna
Edukacja przyrodnicza
Edukacja społeczna
Etyka
Godzina wychowawcza
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język regionalny - język kaszubski
Religia
Wychowanie fizyczne
Zajęcia komputerowe
Zajęcia techniczne
Wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna
Szkoła podstawowa kl. 4-6
Wszystkie
Etyka
Godzina wychowawcza
Historia i społeczeństwo
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Muzyka
Plastyka
Przyroda
Religia
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia komputerowe
Zajęcia techniczne
Gimnazjum
Wszystkie
Biologia
Chemia
Edukacja dla bezpieczeństwa
Etyka
Fizyka
Geografia
Godzina wychowawcza
Historia
Informatyka
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Muzyka
Plastyka
Religia
Wiedza o społeczeństwie
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia artystyczne (przedmiot uzupełniający)
Zajęcia techniczne (przedmiot uzupełniający)
Szkoły ponadgimnazjalne
Wszystkie
Biologia
Chemia
Edukacja dla bezpieczeństwa
Ekonomia w praktyce (przedmiot uzupełniający)
Etyka
Filozofia
Fizyka
Geografia
Godzina wychowawcza
Historia
Historia i społeczeństwo (przedmiot uzupełniający)
Historia muzyki
Historia sztuki
Informatyka
Inne
Język łaciński i kultura antyczna
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Podstawy przedsiębiorczości
Przedmioty zawodowe
Przyroda (przedmiot uzupełniający)
Religia
Wiedza o kulturze
Wiedza o społeczeństwie
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia artystyczne (przedmiot uzupełniający)
typ zasobu:
ćwiczenia
dokumenty dydaktyczne
e-książka
filmy i animacje
nagrania dzwiękowe
prezentacje multimedialne
scenariusze lekcji
strona WWW
testy
zdjęcia i ilustracje
licencja:
opublikowane na licencji Creative Commons
Wyszukiwanie podstawowe
Szkoły ponadgimnazjalne
1587
Biologia
1605
Chemia
123
Edukacja dla bezpieczeństwa
228
Ekonomia w praktyce (przedmiot uzupełniający)
71
Etyka
1135
Fizyka
984
Geografia
47
Godzina wychowawcza
588
Historia
80
Historia i społeczeństwo (przedmiot uzupełniający)
177
Historia muzyki
95
Historia sztuki
1144
Informatyka
68
Język łaciński i kultura antyczna
592
Język obcy nowożytny
1320
Język polski
632
Matematyka
415
Podstawy przedsiębiorczości
1078
Przedmioty zawodowe
89
Przyroda (przedmiot uzupełniający)
93
Religia
344
Wiedza o kulturze
226
Wiedza o społeczeństwie
105
Wychowanie fizyczne
Typ zasobu
wszystkie typy
49
ćwiczenia
20
dokumenty dydaktyczne
3
e-książka
16
filmy i animacje
39
prezentacje multimedialne
98
scenariusze lekcji
43
strona WWW
320
zdjęcia i ilustracje
Szukaj poza portalem:
1
zasobów
Katalog zasobów
Szkoły ponadgimnazjalne
Historia
Punkt podstawy programowej II.II.7.1
Podstawa programowa do przedmiotu:
Historia
I
Zakres podstawowy
1
Europa i świat po I wojnie światowej
1
Uczeń opisuje następstwa wojny, wyróżniając konsekwencje polityczne, gospodarcze, społeczne i kulturowe (9)
2
Uczeń wyjaśnia cele powołania i charakter Ligi Narodów (5)
3
Uczeń wyjaśnia politykę mocarstw wobec Niemiec po zakończeniu I wojny światowej (0)
2
Odrodzenie państwa polskiego po I wojnie światowej
1
Uczeń opisuje odrodzenie państwa polskiego oraz jego granice i sąsiadów (4)
2
Uczeń charakteryzuje i ocenia postanowienia traktatu wersalskiego wobec Polski (2)
3
Uczeń porównuje cele i skutki powstania wielkopolskiego i trzech powstań śląskich oraz wyjaśnia przyczyny i opisuje następstwa wojny polsko-bolszewickiej (6)
4
Uczeń charakteryzuje ustrój polityczny II Rzeczypospolitej na podstawie konstytucji marcowej 1921 r. (6)
5
Uczeń wskazuje czynniki utrudniające proces integracji odrodzonego państwa polskiego (4)
6
Uczeń wyjaśnia cele i skutki reformy Władysława Grabskiego (3)
7
Uczeń ocenia wkład Józefa Piłsudskiego i Romana Dmowskiego w odbudowę państwa polskiego (3)
3
Kryzys demokracji w Europie Zachodniej
1
Uczeń charakteryzuje okoliczności oraz następstwa dojścia do władzy Mussoliniego i Hitlera (1)
2
Uczeń porównuje faszyzm z nazizmem, uwzględniając organizację państwa, ideologię oraz politykę wobec społeczeństwa (0)
3
Uczeń charakteryzuje i ocenia politykę państw europejskich wobec Hitlera i wskazuje na jej uwarunkowania (0)
4
System totalitarny w ZSRR
1
Uczeń opisuje okoliczności dojścia do władzy Stalina (0)
2
Uczeń opisuje zmiany w życiu politycznym, społecznym i gospodarczym ZSRR po dojściu do władzy Stalina, z uwzględnieniem uprzemysłowienia kraju, kolektywizacji rolnictwa oraz jej następstw (Wielki Głód) i Wielkiej Czystki (0)
3
Uczeń porównuje totalitarne systemy hitlerowskich Niemiec i Związku Radzieckiego (1)
5
Kryzys demokracji parlamentarnej w Polsce
1
Uczeń wyjaśnia przyczyny i skutki przewrotu majowego (4)
2
Uczeń porównuje główne postanowienia konstytucji marcowej 1921 r. i konstytucji kwietniowej 1935 r. (4)
3
Uczeń wymienia charakterystyczne cechy rządów sanacji, wskazując różnice między demokracją parlamentarną a rządami autorytarnymi (4)
4
Uczeń charakteryzuje główne kierunki polityki zagranicznej II Rzeczypospolitej (3)
6
Gospodarka i społeczeństwo II Rzeczypospolitej
1
Uczeń charakteryzuje strukturę społeczną, narodowościową i wyznaniową odrodzonego państwa polskiego, dostrzegając przyczyny konfliktów społecznych i narodowościowych (9)
2
Uczeń porównuje przejawy kryzysu gospodarczego na świecie i w Polsce, wskazując jego specyficzne cechy (3)
3
Uczeń opisuje osiągnięcia gospodarcze II Rzeczypospolitej, w tym budowę portu w Gdyni i utworzenie Centralnego Okręgu Przemysłowego (6)
4
Uczeń charakteryzuje główne osiągnięcia kultury i nauki II Rzeczypospolitej (1)
7
II wojna światowa
1
Uczeń wyjaśnia polityczne, społeczne i gospodarcze przyczyny wybuchu II wojny światowej (0)
2
Uczeń charakteryzuje położenie międzynarodowe Polski w przededniu wybuchu II wojny światowej (0)
3
Uczeń ocenia konsekwencje zawarcia paktu Ribbentrop-Mołotow (0)
4
Uczeń sytuuje w czasie i przestrzeni etapy i fronty II wojny światowej, wskazując momenty przełomowe (1)
5
Uczeń przedstawia przyczyny i skutki Holokaustu oraz opisuje przykłady oporu ludności żydowskiej (4)
6
Uczeń przedstawia okoliczności powstania koalicji antyfaszystowskiej oraz porównuje postanowienia konferencji w Teheranie, Jałcie i Poczdamie (0)
7
Uczeń charakteryzuje bezpośrednie skutki II wojny światowej, wyróżniając następstwa polityczne, społeczne, gospodarcze i kulturowe, z uwzględnieniem przesunięć ludności w Europie Środkowej (3)
8
Ziemie polskie pod dwiema okupacjami
1
Uczeń porównuje cele i metody polityki niemieckiej i radzieckiej w okupowanej Polsce (5)
2
Uczeń opisuje strukturę polityczną i wojskową oraz działalność polskiego państwa podziemnego i ocenia historyczną rolę Armii Krajowej (4)
3
Uczeń wyjaśnia przyczyny i opisuje skutki wybuchu powstania warszawskiego oraz ocenia postawę aliantów i Związku Radzieckiego wobec powstania (2)
4
Uczeń analizuje zmiany terytorialne, straty ludnościowe, kulturowe i materialne Polski będące następstwem II wojny światowej (1)
9
Sprawa polska w czasie II wojny światowej
1
Uczeń przedstawia okoliczności powstania oraz działalność rządu II Rzeczypospolitej na uchodźstwie (2)
2
Uczeń charakteryzuje udział Polaków w wysiłku militarnym aliantów oraz sytuuje w czasie i przestrzeni działania wojsk polskich na różnych frontach wojny (2)
3
Uczeń ocenia politykę mocarstw wobec sprawy polskiej w czasie II wojny światowej (1)
10
Świat po II wojnie światowej
1
Uczeń wyjaśnia przyczyny i skutki rozpadu koalicji antyhitlerowskiej oraz opisuje początki zimnej wojny (5)
2
Uczeń opisuje okoliczności i ocenia skutki powstania NRD i RFN (3)
3
Uczeń charakteryzuje sojusze polityczno-militarne NATO i Układu Warszawskiego, sytuując je na mapie (3)
4
Uczeń charakteryzuje państwa będące w strefie wpływów ZSRR, z uwzględnieniem wydarzeń na Węgrzech w 1956 r. i w Czechosłowacji w 1968 r. (0)
5
Uczeń sytuuje w czasie i przestrzeni proces dekolonizacji oraz ocenia jego następstwa, uwzględniając rolę ONZ (2)
6
Uczeń wyjaśnia znaczenie II Soboru Watykańskiego dla przemian w Kościele katolickim drugiej połowy XX w. (2)
7
Uczeń charakteryzuje konflikty zimnej wojny, w tym wojny w Korei, Wietnamie i Afganistanie oraz kryzys kubański, uwzględniając rolę ONZ (2)
8
Uczeń wyjaśnia przyczyny i charakter konfliktu bliskowschodniego (0)
9
Uczeń charakteryzuje przemiany w Chinach po II wojnie światowej (0)
10
Uczeń opisuje przemiany polityczne i społeczno - gospodarcze w ZSRR w latach 1945–1991 (3)
11
Uczeń charakteryzuje przemiany społeczno-polityczne w Europie Środkowo-Wschodniej w 1989 r. (9)
12
Uczeń opisuje zmiany kulturowe i społeczne po II wojnie światowej (4)
13
Uczeń przedstawia cele i główne etapy rozwoju Unii Europejskiej (6)
11
Polska w systemie komunistycznym
1
Uczeń wyjaśnia okoliczności przejęcia władzy w Polsce przez komunistów (1)
2
Uczeń charakteryzuje system represji stalinowskich w Polsce i ocenia jego skutki (3)
3
Uczeń charakteryzuje realia życia gospodarczego i społecznego PRL-u (21)
4
Uczeń porównuje przyczyny i skutki kryzysów 1956 r., 1968 r. i 1970 r., 1976 r. (5)
5
Uczeń ocenia polityczną i społeczną rolę Kościoła katolickiego w PRL-u (2)
12
Rozkład systemu komunistycznego w Polsce – polska droga do suwerenności
1
Uczeń wyjaśnia znaczenie pontyfikatu Jana Pawła II dla przemian politycznych w Polsce (6)
2
Uczeń wyjaśnia przyczyny i skutki wydarzeń sierpniowych 1980 r. oraz ocenia rolę Solidarności w przemianach politycznych i ustrojowych (20)
3
Uczeń przedstawia okoliczności wprowadzenia i następstwa stanu wojennego (16)
4
Uczeń opisuje najważniejsze postanowienia „Okrągłego Stołu” (14)
5
Uczeń charakteryzuje przemiany polityczne, społeczno-gospodarcze i kulturowe po 1989 r. (9)
6
Uczeń przedstawia okoliczności i ocenia znaczenie przystąpienia Polski do NATO i Unii Europejskiej (5)
II
Zakres rozszerzony
I
Starożytność
1
Cywilizacje Bliskiego i Dalekiego Wschodu
2
Uczeń porównuje formy ustrojowe i struktury społeczne w cywilizacjach bliskowschodnich (0)
3
Uczeń rozpoznaje cechy charakterystyczne najważniejszych osiągnięć kulturowych cywilizacji bliskowschodnich oraz hinduskiej i chińskiej w zakresie architektury, sztuki, nauki i pisma (1)
2
Społeczeństwo, życie polityczne i kultura starożytnej Grecji
1
Uczeń charakteryzuje geograficzne uwarunkowania cywilizacji greckiej (3)
2
Uczeń wyjaśnia przemiany ustrojowe w Atenach i porównuje formy ustrojowe greckich polis (1)
3
Uczeń rozpoznaje dokonania kulturowe Greków w dziedzinie architektury, rzeźby, teatru, literatury, filozofii, nauki i identyfikuje je z ich twórcami (6)
4
Uczeń identyfikuje dziedzictwo kultury greckiej w dorobku kulturowym Europy (6)
3
Ekspansja w świecie greckim i rzymskim
1
Uczeń porównuje kolonizację grecką z fenicką w basenie Morza Śródziemnego (0)
2
Uczeń charakteryzuje wojny grecko-perskie i ekspansję Aleksandra Wielkiego (0)
3
Uczeń charakteryzuje ekspansję rzymską i wyjaśnia ideę imperium rzymskiego (0)
4
Społeczeństwo, życie polityczne i kultura starożytnego Rzymu
1
Uczeń charakteryzuje przemiany ustrojowe i społeczne w Rzymie republikańskim i w cesarstwie rzymskim (3)
2
Uczeń porównuje niewolnictwo w Rzymie z wcześniejszymi formami niewolnictwa w świecie bliskowschodnim i greckim (0)
3
Uczeń opisuje zmiany w położeniu religii chrześcijańskiej w państwie rzymskim (od religii prześladowanej, poprzez tolerowaną, do panującej) (1)
4
Uczeń prezentuje najważniejsze stanowiska historiografii dotyczące przyczyn upadku państwa rzymskiego (0)
5
Uczeń rozpoznaje dokonania kulturowe Rzymian w dziedzinie prawa, literatury, nauki, architektury i techniki (4)
6
Uczeń identyfikuje dziedzictwo kultury rzymskiej w dorobku kulturowym Europy (3)
11
Uczeń charakteryzuje uwarunkowania geograficzne rozwoju cywilizacji na Bliskim i Dalekim Wschodzie (0)
II
Średniowiecze
1
Bizancjum i Zachód a świat islamu
1
Uczeń charakteryzuje kręgi kulturowe: łaciński, bizantyjski i arabski (8)
2
Uczeń opisuje charakterystyczne cechy bizantyjskiego systemu politycznego (0)
3
Uczeń wyjaśnia wpływ cywilizacji islamskiej na cywilizację łacińską i bizantyjską (0)
4
Uczeń rozpoznaje najważniejsze osiągnięcia cywilizacji islamskiej w zakresie architektury, sztuki i nauki (3)
2
Europa wczesnego średniowiecza
1
Uczeń opisuje zasięg terytorialny, organizację władzy, gospodarkę i kulturę państwa Franków (13)
2
Uczeń charakteryzuje i porównuje ideę cesarstwa karolińskiego z ideą cesarstwa Ottonów (4)
3
Uczeń opisuje proces tworzenia się państw w Europie Zachodniej, z uwzględnieniem najazdów Arabów, Normanów i Węgrów (5)
4
Uczeń opisuje proces powstawania państw w Środkowo-Wschodniej Europie, z uwzględnieniem wpływu cywilizacji łacińskiej i bizantyjskiej (1)
5
Uczeń charakteryzuje funkcjonowanie władzy, struktur społecznych i gospodarki w systemie feudalnym (2)
3
Europa w okresie krucjat
1
Uczeń wyjaśnia ideowe i polityczne przyczyny rywalizacji papiestwa z cesarstwem o zwierzchnictwo nad średniowieczną Europą (3)
2
Uczeń charakteryzuje polityczne, społeczno-gospodarcze i religijne uwarunkowania oraz ocenia skutki wypraw krzyżowych do Ziemi Świętej i rekonkwisty (14)
3
Uczeń opisuje charakterystyczne przejawy ożywienia społeczno-gospodarczego w Europie XI-XIII w. (0)
4
Uczeń opisuje kierunki i charakter oraz konsekwencje najazdów mongolskich dla Europy Środkowo-Wschodniej (0)
4
Polska w okresie wczesnopiastowskim
1
Uczeń prezentuje główne stanowiska historiografii dotyczące etnogenezy Słowian (1)
2
Uczeń wyjaśnia uwarunkowania narodzin państwa polskiego i jego chrystianizacji (1)
3
Uczeń opisuje rozwój terytorialny państwa polskiego w X-XII w. (0)
4
Uczeń rozpoznaje tendencje centralistyczne i decentralistyczne w życiu politycznym państwa polskiego w X-XII w. (2)
5
Uczeń synchronizuje najważniejsze wydarzenia z dziejów Polski i Europy w X-XII w (1)
5
Polska w okresie rozbicia dzielnicowego
1
Uczeń wyjaśnia przyczyny polityczne i społeczno-gospodarcze oraz następstwa rozbicia dzielnicowego (2)
2
Uczeń porównuje proces formowania się społeczeństwa stanowego w Polsce i w zachodniej Europie (2)
3
Uczeń opisuje przemiany społeczno-gospodarcze na ziemiach polskich oraz ocenia społeczno-kulturowe skutki kolonizacji na prawie niemieckim (2)
4
Uczeń charakteryzuje proces przezwyciężenia rozbicia politycznego ziem polskich, ze wskazaniem na rolę władców i Kościoła (0)
5
Uczeń synchronizuje najważniejsze wydarzenia z okresu rozbicia dzielnicowego i dziejów Europy (1)
6
Europa późnego średniowiecza
1
Uczeń wyjaśnia przyczyny kryzysu idei władzy uniwersalnej w Europie późnego średniowiecza (8)
2
Uczeń charakteryzuje przemiany społeczne i gospodarcze w Europie w późnym średniowieczu (4)
3
Uczeń opisuje zmiany na mapie politycznej Europy w XIV-XV w. (3)
4
Uczeń charakteryzuje następstwa upadku cesarstwa bizantyńskiego i ekspansji tureckiej dla Europy (2)
7
Polska w XIV–XV w
1
Uczeń opisuje rozwój terytorialny państwa polskiego w XIV-XV w. (1)
2
Uczeń charakteryzuje rozwój monarchii stanowej w Polsce, uwzględniając strukturę społeczeństwa polskiego w późnym średniowieczu i rozwój przywilejów szlacheckich (0)
3
Uczeń wyjaśnia międzynarodowe i wewnętrzne uwarunkowania związków Polski z Węgrami i Litwą w XIV-XV w. (1)
4
Uczeń charakteryzuje i ocenia stosunki polsko-krzyżackie na płaszczyźnie politycznej, gospodarczej i kulturowej (4)
5
Uczeń ocenia panowanie Piastów w dziejach Polski; ocenia politykę dynastyczną Jagiellonów (1)
6
Uczeń synchronizuje wydarzenia z dziejów Polski i Europy w XIV-XV w (0)
8
Kultura średniowiecza
1
Uczeń wyjaśnia uniwersalny charakter kultury średniowiecznej (12)
2
Uczeń ocenia znaczenie włączenia ziem polskich do cywilizacyjnego kręgu świata zachodniego (łacińskiego) (3)
3
Uczeń identyfikuje dokonania kultury okresu średniowiecza w zakresie piśmiennictwa, prawa, filozofii, architektury i sztuki, z uwzględnieniem kultury polskiego średniowiecza (29)
III
Dzieje nowożytne
1
Odkrycia geograficzne i europejski kolonializm doby nowożytnej
1
Uczeń charakteryzuje cywilizacje prekolumbijskie w Ameryce (3)
2
Uczeń opisuje udział poszczególnych państw europejskich w podziale Nowego Świata w XVI-XVIII w. (8)
3
Uczeń ocenia wpływ odkryć geograficznych i ekspansji kolonialnej na życie gospodarcze i kulturowe Europy (5)
4
Uczeń ocenia długofalowe konsekwencje wielkich odkryć geograficznych dla Ameryki, Azji, Afryki (8)
2
Europa w XVI-XVII w
1
Uczeń rozpoznaje charakterystyczne cechy renesansu europejskiego oraz wskazuje czołowych twórców i ich dzieła (28)
2
Uczeń wyjaśnia polityczne, gospodarcze, społeczne, kulturowe uwarunkowania i następstwa reformacji, opisując główne nurty i postaci; charakteryzuje reformę Kościoła katolickiego (6)
3
Uczeń opisuje mapę polityczną i wyznaniową Europy w XVI w. (5)
4
Uczeń wyjaśnia zmiany w sposobie funkcjonowania państw europejskich w epoce nowożytnej, z uwzględnieniem charakterystyki i oceny absolutyzmu francuskiego (7)
5
Uczeń opisuje proces kształtowania się państwa moskiewskiego/rosyjskiego (4)
6
Uczeń charakteryzuje główne europejskie konflikty polityczne w XVI-XVII w., z uwzględnieniem roli Turcji w Europie Środkowo-Wschodniej (6)
7
Uczeń wyjaśnia genezę i opisuje następstwa rewolucji angielskich (5)
8
Uczeń analizuje przemiany kapitalistyczne w życiu gospodarczym Europy Zachodniej XVI-XVII w. (5)
9
Uczeń opisuje przemiany w kulturze europejskiej w XVII w. i rozpoznaje główne dokonania epoki baroku (7)
3
Rzeczpospolita w okresie renesansu i demokracji szlacheckiej
1
Uczeń opisuje i wyjaśnia funkcjonowanie najważniejszych instytucji życia politycznego w XVI-wiecznej Polsce, w tym sejmików, sejmu, senatu i sejmu elekcyjnego; ocenia demokrację szlachecką (8)
2
Uczeń ocenia polską specyfikę w zakresie rozwiązań ustrojowych, struktury społecznej i modelu życia gospodarczego na tle europejskim oraz synchronizuje najważniejsze wydarzenia z dziejów Polski w XVI w. z wydarzeniami europejskimi (6)
3
Uczeń opisuje zmiany terytorialne państwa polsko-litewskiego i charakteryzuje stosunki z sąsiadami w XVI w. (8)
4
Uczeń ocenia zmiany w relacjach polsko-litewskich w XVI w. (3)
5
Uczeń ocenia kulturową rolę Polski w przeniesieniu wzorców cywilizacji zachodniej na obszary ruskie i litewskie (6)
6
Uczeń ocenia sytuację wyznaniową na ziemiach Rzeczypospolitej w XVI w., w tym tolerancję wyznaniową oraz unię brzeską (2)
7
Uczeń identyfikuje dzieła polskiego renesansu oraz ocenia dorobek polskiej myśli politycznej okresu odrodzenia i reformacji (16)
4
Rzeczpospolita Obojga Narodów w XVII w. Ustrój, społeczeństwo i kultura
1
Uczeń opisuje zmiany terytorium Rzeczypospolitej w XVII w. (3)
2
Uczeń opisuje główne etapy konfliktów politycznych i militarnych Rzeczypospolitej ze Szwecją, państwem moskiewskim/Rosją i Turcją w XVII w.; wyjaśnia ich następstwa (4)
3
Uczeń charakteryzuje proces oligarchizacji życia politycznego Rzeczypospolitej (8)
4
Uczeń wyjaśnia przyczyny kryzysów wewnętrznych oraz załamania gospodarczego Rzeczypospolitej w XVII w (5)
5
Uczeń ocenia polską specyfikę w zakresie rozwiązań ustrojowych, struktury społecznej i modelu życia gospodarczego na tle europejskim oraz synchronizuje najważniejsze wydarzenia z dziejów Polski w XVII w. z wydarzeniami europejskimi (6)
6
Uczeń charakteryzuje sarmatyzm jako ideologię i styl życia polskiej szlachty; rozpoznaje dzieła sztuki polskiego baroku (17)
5
Oświecenie, absolutyzm oświecony i rewolucje XVIII w
1
Uczeń wyjaśnia polityczne, gospodarcze, społeczne, kulturowe uwarunkowania oświecenia europejskiego (0)
2
Uczeń charakteryzuje główne idee europejskiego oświecenia i rozpoznaje jego główne dokonania w myśli politycznej, nauce, literaturze, sztuce i architekturze (8)
3
Uczeń charakteryzuje absolutyzm oświecony na przykładach państw sąsiadujących z Rzeczypospolitą (3)
4
Uczeń charakteryzuje program modernizacji Rosji i rosyjską ideę imperium (2)
5
Uczeń charakteryzuje parlamentaryzm angielski i rewolucję przemysłową w Anglii (0)
6
Uczeń porównuje przyczyny oraz charakter rewolucji amerykańskiej i francuskiej (0)
7
Uczeń charakteryzuje specyfikę okresu jakobińskiego rewolucji francuskiej (0)
8
Uczeń wskazuje najważniejsze zmiany na mapie politycznej Europy i Ameryki Północnej w XVIII w. oraz wyjaśnia ich przyczyny (1)
9
Uczeń ocenia znaczenie rewolucji amerykańskiej i francuskiej z perspektywy politycznej, gospodarczej i społecznej (1)
6
Rzeczpospolita w XVIII w. Reformy oświeceniowe i rozbiory
1
Uczeń charakteryzuje politykę Rosji, Prus i Austrii wobec Rzeczypospolitej i wskazuje przejawy osłabienia suwerenności państwa polskiego (10)
2
Uczeń charakteryzuje działania zmierzające do naprawy Rzeczypospolitej i walkę zbrojną o utrzymanie niepodległości w drugiej połowie XVIII w. (13)
3
Uczeń charakteryzuje i ocenia dzieło Sejmu Wielkiego, odwołując się do tekstu Konstytucji 3 maja (6)
4
Uczeń opisuje i wyjaśnia uwarunkowania wewnętrzne i międzynarodowe kolejnych rozbiorów Polski, a także analizuje zmiany granic (9)
5
Uczeń prezentuje oceny polskiej historiografii dotyczące rozbiorów, panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego i przyczyn upadku Rzeczypospolitej (4)
6
Uczeń wyjaśnia specyfikę polskiego oświecenia; ocenia dorobek kulturowy okresu stanisławowskiego, z uwzględnieniem reformy szkolnictwa (12)
7
Uczeń synchronizuje najważniejsze wydarzenia z dziejów Polski w XVIII w. z wydarzeniami w Europie i w Stanach Zjednoczonych (1)
IV
Wiek XIX
1
Europa napoleońska
1
Uczeń opisuje kierunki i etapy podbojów Napoleona; charakteryzuje napoleońską ideę imperium (1)
2
Uczeń wyjaśnia źródła sukcesów i porażek Napoleona w polityce wewnętrznej i zagranicznej (2)
3
Uczeń wyjaśnia wpływ idei rewolucji francuskiej i wojen okresu napoleońskiego na zmiany polityczne, społeczne i gospodarcze w Europie (1)
4
Uczeń wskazuje przykłady i wyjaśnia przyczyny zaangażowania się Polaków po stronie Napoleona (0)
5
Uczeń charakteryzuje ustrój polityczny Księstwa Warszawskiego (1)
6
Uczeń charakteryzuje decyzje kongresu wiedeńskiego, z uwzględnieniem sprawy polskiej (0)
2
Europa i Stany Zjednoczone w epoce rewolucji przemysłowej
1
Uczeń charakteryzuje proces uprzemysłowienia państw europejskich i Stanów Zjednoczonych (2)
2
Uczeń charakteryzuje rozwój terytorialny, gospodarczy oraz przemiany społeczno-kulturowe w Stanach Zjednoczonych w XIX w. (2)
3
Uczeń ocenia gospodarcze, społeczne, kulturowe i ekologiczne skutki rewolucji przemysłowej (8)
3
Ideologie XIX w
1
Uczeń charakteryzuje i porównuje ideologie: konserwatyzm, liberalizm, nacjonalizm, socjalizm utopijny, marksizm i anarchizm (0)
2
Uczeń wyjaśnia związki pomiędzy ideologiami liberalnymi i nacjonalistycznymi a europejskimi ruchami niepodległościowymi i zjednoczeniowymi, omawia powstanie o niepodległość Grecji, Wiosnę Ludów, zjednoczenie Włoch i Niemiec (1)
3
Uczeń porównuje cele i charakter oraz ocenia polityczne i społeczno-gospodarcze skutki zjednoczenia Włoch i Niemiec (1)
4
Uczeń charakteryzuje różne formy zorganizowanej działalności robotników: związki zawodowe, partie polityczne oraz wyjaśnia proces demokratyzacji, z uwzględnieniem przemian ustrojowych w Europie Zachodniej (0)
4
Walka o niepodległość Polski w okresie niewoli narodowej
1
Uczeń charakteryzuje i porównuje cele oraz metody polityki zaborców wobec społeczeństwa polskiego w okresie niewoli narodowej (1)
2
Uczeń rozpoznaje działania społeczeństwa sprzyjające rozwojowi tożsamości narodowej (3)
3
Uczeń wyjaśnia przyczyny, charakter i skutki powstań narodowych (2)
4
Uczeń prezentuje oceny polskiej historiografii dotyczące powstań narodowych (0)
5
Uczeń charakteryzuje koncepcje polityczno-społeczne Wielkiej Emigracji XIX w. i ich wpływ na życie polityczno-społeczne w trzech zaborach (0)
6
Uczeń ocenia dorobek kultury polskiej XIX w. i jej wpływ na kształtowanie się tożsamości narodowej Polaków (5)
5
Społeczeństwo polskie w okresie zaborów w XIX w
1
Uczeń wyjaśnia wewnętrzne i zewnętrzne przyczyny odmiennego rozwoju gospodarczego ziem polskich w trzech zaborach (5)
2
Uczeń analizuje strukturę społeczeństwa w trzech zaborach, z uwzględnieniem mniejszości narodowych i wyznaniowych, w tym ludności żydowskiej (6)
3
Uczeń wyjaśnia przyczyny, charakter i skutki emigracji w XIX w. oraz ocenia aktywność polityczną, militarną i kulturalną Polaków w Europie (1)
4
Uczeń porównuje programy ruchu narodowego, ruchu ludowego oraz partii socjalistycznych (0)
5
Uczeń charakteryzuje wydarzenia rewolucyjne 1905–1907 (0)
6
Uczeń porównuje dynamikę zmian gospodarczych i społecznych na ziemiach polskich z przemianami europejskimi oraz synchronizuje wydarzenia z historii politycznej (2)
6
Europa i świat w XIX w
1
Uczeń charakteryzuje kierunki przemian społecznych i politycznych w państwach europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych i w Japonii (5)
2
Uczeń charakteryzuje system polityczny i społeczny imperium rosyjskiego na tle przemian w XIX-wiecznej Europie (3)
3
Uczeń opisuje zasięg i ekspansję kolonialną Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Rosji i Stanów Zjednoczonych (8)
4
Uczeń analizuje polityczne, gospodarcze i społeczne przyczyny oraz następstwa podbojów kolonialnych państw europejskich w Azji i Afryce (6)
5
Uczeń charakteryzuje czynniki sprzyjające rozwojowi badań naukowych; rozpoznaje największe osiągnięcia nauki i techniki XIX w. (1)
6
Uczeń rozpoznaje dorobek kulturowy XIX w (4)
V
Wiek XX
1
I wojna światowa i rewolucje w Rosji
1
Uczeń wyjaśnia genezę I wojny światowej i opisuje charakter działań wojennych (64)
2
Uczeń przedstawia genezę i charakteryzuje przebieg rewolucji rosyjskich w 1917 r. (2)
3
Uczeń wyjaśnia wpływ wydarzeń rewolucyjnych w Rosji na przebieg I wojny światowej (1)
4
Uczeń opisuje zmiany na mapie politycznej Europy i świata po I wojnie światowej (4)
5
Uczeń omawia polskie orientacje polityczne oraz działalność polskich formacji wojskowych w okresie I wojny światowej (2)
6
Uczeń wyjaśnia zmiany zachodzące w polityce mocarstw wobec sprawy polskiej, w tym charakteryzuje stanowisko Rosji i Stanów Zjednoczonych (0)
2
Kryzys demokracji i systemy totalitarne
1
Uczeń wyjaśnia przyczyny zwycięstwa bolszewików w Rosji oraz charakteryzuje najistotniejsze przemiany zachodzące w życiu społecznym, gospodarczym i politycznym w ZSRR do końca lat trzydziestych XX w. (2)
2
Uczeń wyjaśnia społeczne, gospodarcze, polityczne i kulturowe uwarunkowania rządów autorytarnych w Europie Środkowo-Wschodniej, faszyzmu włoskiego i nazizmu oraz charakteryzuje aktywność międzynarodową Włoch i Niemiec w latach trzydziestych XX w. (1)
3
Uczeń porównuje systemy totalitarne oraz charakteryzuje ich imperialne cele (3)
4
Uczeń prezentuje stanowiska nauk społecznych na temat genezy i mechanizmów działania systemów totalitarnych (4)
5
Uczeń ocenia politykę świata zachodniego wobec totalitaryzmu nazistowskiego i komunizmu; wyjaśnia genezę II wojny światowej (0)
3
Europa i świat między wojnami. Społeczeństwo, gospodarka, kultura
1
Uczeń charakteryzuje proces demokratyzacji społeczeństw międzywojennych i ustrojów politycznych, z uwzględnieniem następstw I wojny światowej, przemian cywilizacyjnych, w tym kultury masowej (3)
2
Uczeń charakteryzuje życie gospodarcze okresu międzywojennego i wyjaśnia mechanizm wielkiego kryzysu gospodarczego oraz porównuje sposoby przezwyciężania jego skutków w Stanach Zjednoczonych i w Europie (1)
3
Uczeń rozpoznaje dorobek kulturowy okresu międzywojennego (2)
4
Odbudowa niepodległości i życie polityczne II Rzeczypospolitej
1
Uczeń opisuje proces kształtowania się terytorium II Rzeczypospolitej, w tym powstanie wielkopolskie i powstania śląskie oraz plebiscyty, a także wojnę polsko-bolszewicką (3)
2
Uczeń rozpoznaje charakterystyczne cechy ustroju II Rzeczypospolitej w oparciu o konstytucje z 1921 i 1935 r. (1)
3
Uczeń opisuje główne ugrupowania polityczne II Rzeczypospolitej, ich aktywność w życiu politycznym oraz przywódców (1)
4
Uczeń wyjaśnia przyczyny kryzysu demokracji parlamentarnej w II Rzeczypospolitej; charakteryzuje przyczyny i konsekwencje przewrotu majowego (1)
5
Uczeń wyjaśnia uwarunkowania polityki zagranicznej II Rzeczypospolitej (2)
6
Uczeń synchronizuje najważniejsze wydarzenia z dziejów Polski z wydarzeniami europejskimi (1)
5
II Rzeczpospolita. Społeczeństwo, gospodarka, kultura
1
Uczeń charakteryzuje i ocenia dorobek gospodarczy II Rzeczypospolitej (0)
2
Uczeń analizuje strukturę społeczeństwa II Rzeczypospolitej, w tym strukturę narodowościowo-wyznaniową oraz charakteryzuje politykę II Rzeczypospolitej wobec mniejszości narodowych i jej uwarunkowania (6)
3
Uczeń charakteryzuje dorobek kulturowy II Rzeczypospolitej (3)
4
Uczeń prezentuje oceny polskiej historiografii dotyczące II Rzeczypospolitej (2)
6
Europa i świat podczas II wojny światowej
1
Uczeń opisuje główne etapy II wojny światowej i wskazuje przełomowe wydarzenia dla jej przebiegu (7)
2
Uczeń wyjaśnia uwarunkowania współpracy niemiecko-radzieckiej w latach 1939-1941 i jej konsekwencje dla państw i narodów Europy Środkowej (2)
3
Uczeń charakteryzuje uwarunkowania militarne i polityczne konferencji Wielkiej Trójki oraz ich ustalenia (2)
4
Uczeń porównuje I i II wojnę światową – charakter działań wojennych i następstwa obu konfliktów (2)
7
Europa pod okupacją niemiecką i Holokaust
1
Uczeń charakteryzuje politykę III Rzeszy wobec społeczeństw okupowanej Europy, w tym nazistowski plan eksterminacji Żydów oraz innych narodowości i grup społecznych (4)
2
Uczeń opisuje postawy Żydów wobec polityki eksterminacji, w tym powstanie w getcie warszawskim, a także opisuje postawy społeczeństwa polskiego wobec Holokaustu (2)
3
Uczeń ocenia stosunek społeczeństw i rządów świata zachodniego oraz Kościoła katolickiego do Holokaustu (3)
8
Okupacja niemiecka i radziecka na ziemiach polskich
1
Uczeń opisuje przebieg i następstwa wojny obronnej Polski w 1939 r. (2)
2
Uczeń opisuje międzynarodowe uwarunkowania działalności polskiego rządu na wychodźstwie (2)
3
Uczeń wskazuje podobieństwa i różnice w polityce obu okupantów wobec narodu polskiego (2)
4
Uczeń opisuje organizację polskiego państwa podziemnego oraz różne formy ruchu oporu, ze szczególnym uwzględnieniem działalności Armii Krajowej (5)
5
Uczeń wyjaśnia działania Stalina zmierzające do utworzenia komunistycznego ośrodka władzy w Polsce (1)
6
Uczeń wyjaśnia uwarunkowania polityczne i charakteryzuje czyn zbrojny powstania warszawskiego (2)
7
Uczeń synchronizuje najważniejsze wydarzenia II wojny światowej z dziejów Polski, Europy i świata (1)
9
Europa i świat w okresie rywalizacji ZSRR i Stanów Zjednoczonych
1
Uczeń opisuje demograficzne, społeczno-gospodarcze i polityczne skutki wojny (4)
2
Uczeń rozpoznaje zmiany polityczne na mapie Europy i świata po II wojnie światowej (3)
3
Uczeń wyjaśnia genezę zimnej wojny i rozpoznaje jej przejawy w stosunkach pomiędzy ZSRR a Stanami Zjednoczonymi (5)
4
Uczeń charakteryzuje problem niemiecki po II wojnie światowej (2)
5
Uczeń wyjaśnia cele utworzenia NATO i Układu Warszawskiego oraz charakteryzuje te bloki militarne (3)
6
Uczeń charakteryzuje proces integracji Europy Zachodniej (1)
7
Uczeń wyjaśnia cele utworzenia ONZ i charakteryzuje jego rolę w rozwiązywaniu problemów współczesnego świata (5)
8
Uczeń charakteryzuje przyczyny i skutki przełomowych konfliktów zimnej wojny: wojny koreańskiej, kryzysu kubańskiego, wojny w Wietnamie i wojny w Afganistanie (3)
9
Uczeń wyjaśnia źródła i rozwój konfliktu arabsko-izraelskiego po II wojnie światowej (1)
10
Rozpad systemu kolonialnego
1
Uczeń opisuje główne etapy procesu dekolonizacji Azji i Afryki, z uwzględnieniem Indii oraz Indochin (6)
2
Uczeń opisuje zmiany na politycznej mapie świata w wyniku procesu dekolonizacji (6)
3
Uczeń ocenia polityczne i społeczno-gospodarcze skutki procesu dekolonizacji (7)
11
Chiny po II wojnie światowej
1
Uczeń opisuje główne etapy w dziejach komunistycznych Chin (0)
2
Uczeń charakteryzuje maoistowską odmianę komunizmu (0)
3
Uczeń charakteryzuje międzynarodową pozycję Chin w okresie rywalizacji ZSRR i Stanów Zjednoczonych oraz po rozpadzie ZSRR (0)
12
Europa Środkowo-Wschodnia po II wojnie światowej
1
Uczeń charakteryzuje proces uzależniania państw Europy Środkowo-Wschodniej od ZSRR, z uwzględnieniem sowietyzacji i stalinizacji (3)
2
Uczeń wyjaśnia przyczyny zmian w polityce zagranicznej ZSRR i w polityce wewnętrznej państw satelickich ZSRR po 1956 r. (1)
3
Uczeń charakteryzuje proces uniezależnienia się państw satelickich od ZSRR (7)
4
Uczeń wyjaśnia przyczyny rozpadu ZSRR i bloku wschodniego (7)
5
Uczeń opisuje przeobrażenia ustrojowe w państwach Europy Środkowo-Wschodniej i rozpoznaje charakterystyczne cechy procesu dekomunizacji w państwach bloku wschodniego po 1989 r. (7)
6
Uczeń synchronizuje najważniejsze wydarzenia z dziejów świata, Europy Zachodniej i Środkowo-Wschodniej oraz Polski (7)
13
Polska w latach 1944-1948
1
Uczeń porównuje terytorium Polski powojennej z terytorium II Rzeczypospolitej oraz analizuje polityczno-społeczne i gospodarcze skutki zmiany granic (1)
2
Uczeń charakteryzuje główne etapy przejmowania władzy przez komunistów w Polsce, z uwzględnieniem działań opozycji legalnej i podziemia antykomunistycznego; opisuje represje stosowane przez radziecki i polski aparat bezpieczeństwa (4)
3
Uczeń rozpoznaje charakterystyczne cechy okresu odbudowy i przebudowy gospodarki, z uwzględnieniem reformy rolnej i nacjonalizacji przemysłu (0)
14
Polska w latach 1948-1956
1
Uczeń porównuje procesy stalinizacji państwa polskiego i państw Europy Środkowo-Wschodniej (0)
2
Uczeń charakteryzuje system polityczny i społeczno-gospodarczy Polski w okresie stalinowskim, z uwzględnieniem Konstytucji z 1952 r. (2)
3
Uczeń rozpoznaje charakterystyczne cechy gospodarki centralnie planowanej i ocenia jej skutki (0)
4
Uczeń charakteryzuje zjawisko socrealizmu w literaturze i sztuce (0)
15
Polska w latach 1956-1980
1
Uczeń charakteryzuje i porównuje etapy: 1956–1970 i 1970–1980 (4)
2
Uczeń wyjaśnia przyczyny kryzysów społeczno-politycznych: 1968 r., 1970 r., 1976 r. i 1980 r. (8)
3
Uczeń charakteryzuje działalność opozycji w PRL-u (7)
4
Uczeń charakteryzuje relacje państwo-Kościół i ocenia rolę Kościoła w życiu społecznym (3)
5
Uczeń charakteryzuje kulturę i życie codzienne w Polsce Ludowej (2)
16
Polska w latach 1980-1989
1
Uczeń wyjaśnia ideę Solidarności i jej wpływ na przemiany społeczno-polityczne w Polsce (16)
2
Uczeń charakteryzuje państwo i społeczeństwo w czasie stanu wojennego oraz ocenia społeczno-gospodarcze i polityczne skutki stanu wojennego (21)
3
Uczeń opisuje przyczyny i skutki obrad „Okrągłego Stołu” (14)
4
Uczeń prezentuje oceny polskiej historiografii dotyczące PRL-u (3)
17
Narodziny III Rzeczypospolitej
1
Uczeń wyjaśnia międzynarodowe i wewnętrzne uwarunkowania procesu odbudowy demokratycznego państwa po 1989 r. (12)
2
Uczeń charakteryzuje proces reformowania gospodarki polskiej (2)
3
Uczeń ocenia dokonania III Rzeczypospolitej w polityce zagranicznej (0)
18
Przemiany cywilizacyjne w drugiej połowie XX w
1
Uczeń charakteryzuje społeczno-gospodarcze i techniczne skutki rewolucji naukowo-technicznej, rozpoznając osiągnięcia nauki i techniki drugiej połowy XX w. (0)
2
Uczeń rozpoznaje charakterystyczne cechy kultury masowej i elitarnej oraz przemiany obyczajowe drugiej połowy XX w. (7)
3
Uczeń charakteryzuje zjawisko kontrkultury i ruchy młodzieżowe w kulturze zachodniej (1)
4
Uczeń charakteryzuje tendencje sakralizacyjne i desakralizacyjne we współczesnym świecie, oraz proces dostosowywania się Kościoła katolickiego do wyzwań współczesności (1)
INNE
Inne (97)
Pokaż pełen widok
Sortuj według
Alfabetycznie
Najczęściej pobierane
Najpopularniejsze
Najnowsze
Ilość elementów na stronie
Pokazuj: 12
Pokazuj: 24
Pokazuj: 48
1
z 1
Galeria bitwy pod Grunwaldem
Zasób zawiera zdjęcia pola bitwy pod Grunwaldem
Szkoła podstawowa kl. 4-6
Historia i społeczeństwo
Gimnazjum
Historia
Szkoły ponadgimnazjalne
Historia
7483
2010-11-15
1
z 1