A
A
A
Ta strona używa plików cookies. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookies.
Dowiedz się więcej.
Nowa podstawa
Instytucje współpracujące
Wykaz podręczników
Kreator prezentacji
Wychowanie przedszkolne
Edukacja wczesnoszkolna
Szkoła podstawowa kl. 4-6
Gimnazjum
Szkoły ponadgimnazjalne
Wychowanie przedszkolne
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Godzina wychowawcza
Wychowanie przedszkolne
Edukacja wczesnoszkolna
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Edukacja matematyczna
Edukacja muzyczna
Edukacja plastyczna
Edukacja polonistyczna
Edukacja przyrodnicza
Edukacja społeczna
Etyka
Godzina wychowawcza
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język regionalny - język kaszubski
Religia
Wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna
Zajęcia komputerowe
Zajęcia techniczne
Szkoła podstawowa kl. 4-6
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Etyka
Godzina wychowawcza
Historia i społeczeństwo
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Muzyka
Plastyka
Przyroda
Religia
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia komputerowe
Zajęcia techniczne
Gimnazjum
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Biologia
Chemia
Edukacja dla bezpieczeństwa
Etyka
Fizyka
Geografia
Godzina wychowawcza
Historia
Informatyka
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Muzyka
Plastyka
Religia
Wiedza o społeczeństwie
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia artystyczne (przedmiot uzupełniający)
Zajęcia techniczne (przedmiot uzupełniający)
Szkoły ponadgimnazjalne
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Biologia
Chemia
Edukacja dla bezpieczeństwa
Ekonomia w praktyce (przedmiot uzupełniający)
Etyka
Filozofia
Fizyka
Geografia
Godzina wychowawcza
Historia
Historia i społeczeństwo (przedmiot uzupełniający)
Historia muzyki
Historia sztuki
Informatyka
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Język łaciński i kultura antyczna
Matematyka
Podstawy przedsiębiorczości
Przedmioty zawodowe
Przyroda (przedmiot uzupełniający)
Religia
Wiedza o kulturze
Wiedza o społeczeństwie
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia artystyczne (przedmiot uzupełniający)
Wyszukaj w portalu
Więcej opcji...
Wszystkie zasoby
Fizyka
Podstawa programowa
Znajdź zasoby zawierające
wszystkie słowa:
dowolne ze słów:
dokładnie to wyrażenie:
żadne ze słów:
Zawęź wyniki do
przedmiot nauczania:
Wychowanie przedszkolne
Wszystkie
Godzina wychowawcza
Wychowanie przedszkolne
Edukacja wczesnoszkolna
Wszystkie
Edukacja matematyczna
Edukacja muzyczna
Edukacja plastyczna
Edukacja polonistyczna
Edukacja przyrodnicza
Edukacja społeczna
Etyka
Godzina wychowawcza
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język regionalny - język kaszubski
Religia
Wychowanie fizyczne
Zajęcia komputerowe
Zajęcia techniczne
Wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna
Szkoła podstawowa kl. 4-6
Wszystkie
Etyka
Godzina wychowawcza
Historia i społeczeństwo
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Muzyka
Plastyka
Przyroda
Religia
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia komputerowe
Zajęcia techniczne
Gimnazjum
Wszystkie
Biologia
Chemia
Edukacja dla bezpieczeństwa
Etyka
Fizyka
Geografia
Godzina wychowawcza
Historia
Informatyka
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Muzyka
Plastyka
Religia
Wiedza o społeczeństwie
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia artystyczne (przedmiot uzupełniający)
Zajęcia techniczne (przedmiot uzupełniający)
Szkoły ponadgimnazjalne
Wszystkie
Biologia
Chemia
Edukacja dla bezpieczeństwa
Ekonomia w praktyce (przedmiot uzupełniający)
Etyka
Filozofia
Fizyka
Geografia
Godzina wychowawcza
Historia
Historia i społeczeństwo (przedmiot uzupełniający)
Historia muzyki
Historia sztuki
Informatyka
Inne
Język łaciński i kultura antyczna
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Podstawy przedsiębiorczości
Przedmioty zawodowe
Przyroda (przedmiot uzupełniający)
Religia
Wiedza o kulturze
Wiedza o społeczeństwie
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia artystyczne (przedmiot uzupełniający)
typ zasobu:
ćwiczenia
dokumenty dydaktyczne
e-książka
filmy i animacje
nagrania dzwiękowe
prezentacje multimedialne
scenariusze lekcji
strona WWW
testy
zdjęcia i ilustracje
licencja:
opublikowane na licencji Creative Commons
Wyszukiwanie podstawowe
Szkoły ponadgimnazjalne
1587
Biologia
1605
Chemia
123
Edukacja dla bezpieczeństwa
228
Ekonomia w praktyce (przedmiot uzupełniający)
71
Etyka
1135
Fizyka
984
Geografia
47
Godzina wychowawcza
588
Historia
80
Historia i społeczeństwo (przedmiot uzupełniający)
177
Historia muzyki
95
Historia sztuki
1144
Informatyka
68
Język łaciński i kultura antyczna
592
Język obcy nowożytny
1320
Język polski
632
Matematyka
415
Podstawy przedsiębiorczości
1078
Przedmioty zawodowe
89
Przyroda (przedmiot uzupełniający)
93
Religia
344
Wiedza o kulturze
226
Wiedza o społeczeństwie
105
Wychowanie fizyczne
Typ zasobu
wszystkie typy
319
ćwiczenia
24
dokumenty dydaktyczne
6
e-książka
394
filmy i animacje
112
prezentacje multimedialne
20
scenariusze lekcji
5
strona WWW
254
zdjęcia i ilustracje
Szukaj poza portalem:
1
zasobów
Katalog zasobów
Szkoły ponadgimnazjalne
Fizyka
Punkt podstawy programowej I.3.6
Podstawa programowa do przedmiotu:
Fizyka
I
Zakres podstawowy
1
Grawitacja i elementy astronomii
1
Uczeń opisuje ruch jednostajny po okręgu, posługując się pojęciem okresu i częstotliwości (12)
2
Uczeń opisuje zależności między siłą dośrodkową a masą, prędkością liniową i promieniem oraz wskazuje przykłady sił pełniących rolę siły dośrodkowej (11)
3
Uczeń interpretuje zależności między wielkościami w prawie powszechnego ciążenia dla mas punktowych lub rozłącznych kul (2)
4
Uczeń wyjaśnia, na czym polega stan nieważkości, i podaje warunki jego występowania (6)
5
Uczeń wyjaśnia wpływ siły grawitacji Słońca na ruch planet i siły grawitacji planet na ruch ich księżyców, wskazuje siłę grawitacji jako przyczynę spadania ciał na powierzchnię Ziemi (3)
6
Uczeń posługuje się pojęciem pierwszej prędkości kosmicznej i satelity geostacjonarnego; opisuje ruch sztucznych satelitów wokół Ziemi (jakościowo), wskazuje siłę grawitacji jako siłę dośrodkową, wyznacza zależność okresu ruchu od promienia orbity (stosuje III prawo Keplera) (10)
7
Uczeń wyjaśnia, dlaczego planety widziane z Ziemi przesuwają się na tle gwiazd (5)
8
Uczeń wyjaśnia przyczynę występowania faz i zaćmień Księżyca (8)
9
Uczeń opisuje zasadę pomiaru odległości z Ziemi do Księżyca i planet opartą na paralaksie i zasadę pomiaru odległości od najbliższych gwiazd opartą na paralaksie rocznej, posługuje się pojęciem jednostki astronomicznej i roku świetlnego (2)
10
Uczeń opisuje zasadę określania orientacyjnego wieku Układu Słonecznego (1)
11
Uczeń opisuje budowę Galaktyki i miejsce Układu Słonecznego w Galaktyce (7)
12
Uczeń opisuje Wielki Wybuch jako początek znanego nam Wszechświata; zna przybliżony wiek Wszechświata, opisuje rozszerzanie się Wszechświata (ucieczkę galaktyk) (1)
2
Fizyka atomowa
1
Uczeń opisuje promieniowanie ciał, rozróżnia widma ciągłe i liniowe rozrzedzonych gazów jednoatomowych, w tym wodoru (4)
2
Uczeń interpretuje linie widmowe jako przejścia między poziomami energetycznymi atomów (4)
3
Uczeń opisuje budowę atomu wodoru, stan podstawowy i stany wzbudzone (6)
4
Uczeń wyjaśnia pojęcie fotonu i jego energii (4)
5
Uczeń interpretuje zasadę zachowania energii przy przejściach elektronu między poziomami energetycznymi w atomie z udziałem fotonu (3)
6
Uczeń opisuje efekt fotoelektryczny, wykorzystuje zasadę zachowania energii do wyznaczenia energii i prędkości fotoelektronów (1)
3
Fizyka jądrowa
1
Uczeń posługuje się pojęciami pierwiastek, jądro atomowe, izotop, proton, neutron, elektron; podaje skład jądra atomowego na podstawie liczby masowej i atomowej (22)
2
Uczeń posługuje się pojęciami: energii spoczynkowej, deficytu masy i energii wiązania; oblicza te wielkości dla dowolnego pierwiastka układu okresowego (12)
3
Uczeń wymienia właściwości promieniowania jądrowego α, ß, ɣ; opisuje rozpady alfa, beta (wiadomości o neutrinach nie są wymagane), sposób powstawania promieniowania gamma; posługuje się pojęciem jądra stabilnego i niestabilnego (14)
4
Uczeń opisuje rozpad izotopu promieniotwórczego, posługując się pojęciem czasu połowicznego rozpadu; rysuje wykres zależności liczby jąder, które uległy rozpadowi od czasu; wyjaśnia zasadę datowania substancji na podstawie składu izotopowego, np. datowanie węglem
14
C (14)
5
Uczeń opisuje reakcje jądrowe, stosując zasadę zachowania liczby nukleonów i zasadę zachowania ładunku oraz zasadę zachowania energii (12)
6
Uczeń opisuje wybrany sposób wykrywania promieniowania jonizującego (1)
7
Uczeń wyjaśnia wpływ promieniowania jądrowego na materię oraz na organizmy (12)
8
Uczeń podaje przykłady zastosowania zjawiska promieniotwórczości i energii jądrowej (15)
9
Uczeń opisuje reakcję rozszczepienia uranu
235
U zachodzącą w wyniku pochłonięcia neutronu; podaje warunki zajścia reakcji łańcuchowej (4)
10
Uczeń opisuje działanie elektrowni atomowej oraz wymienia korzyści i zagrożenia płynące z energetyki jądrowej (17)
11
Uczeń opisuje reakcje termojądrowe zachodzące w gwiazdach oraz w bombie wodorowej (1)
II
Zakres rozszerzony
1
Ruch punktu materialnego
1
Uczeń rozróżnia wielkości wektorowe od skalarnych; wykonuje działania na wektorach (dodawanie, odejmowanie, rozkładanie na składowe) (55)
2
Uczeń opisuje ruch w różnych układach odniesienia (27)
3
Uczeń oblicza prędkości względne dla ruchów wzdłuż prostej (19)
4
Uczeń wykorzystuje związki pomiędzy położeniem, prędkością i przyspieszeniem w ruchu jednostajnym i jednostajnie zmiennym do obliczania parametrów ruchu (70)
5
Uczeń rysuje i interpretuje wykresy zależności parametrów ruchu od czasu (66)
6
Uczeń oblicza parametry ruchu podczas swobodnego spadku i rzutu pionowego (21)
7
Uczeń opisuje swobodny ruch ciał, wykorzystując pierwszą zasadę dynamiki Newtona (21)
8
Uczeń wyjaśnia ruch ciał na podstawie drugiej zasady dynamiki Newtona (32)
9
Uczeń stosuje trzecią zasadę dynamiki Newtona do opisu zachowania się ciał (21)
10
Uczeń wykorzystuje zasadę zachowania pędu do obliczania prędkości ciał podczas zderzeń niesprężystych i zjawiska odrzutu (12)
11
Uczeń wyjaśnia różnice między opisem ruchu ciał w układach inercjalnych i nieinercjalnych, posługuje się siłami bezwładności do opisu ruchu w układzie nieinercjalnym (16)
12
Uczeń posługuje się pojęciem siły tarcia do wyjaśniania ruchu ciał (33)
13
Uczeń składa i rozkłada siły działające wzdłuż prostych nierównoległych (34)
14
Uczeń oblicza parametry ruchu jednostajnego po okręgu; opisuje wektory prędkości i przyspieszenia dośrodkowego (26)
15
Uczeń analizuje ruch ciał w dwóch wymiarach na przykładzie rzutu poziomego (15)
2
Mechanika bryły sztywnej
1
Uczeń rozróżnia pojęcia: punkt materialny, bryła sztywna, zna granice ich stosowalności (5)
2
Uczeń rozróżnia pojęcia: masa i moment bezwładności (5)
3
Uczeń oblicza momenty sił (10)
4
Uczeń analizuje równowagę brył sztywnych, w przypadku gdy siły leżą w jednej płaszczyźnie (równowaga sił i momentów sił) (28)
5
Uczeń wyznacza położenie środka masy (24)
6
Uczeń opisuje ruch obrotowy bryły sztywnej wokół osi przechodzącej przez środek masy (prędkość kątowa, przyspieszenie kątowe) (3)
7
Uczeń analizuje ruch obrotowy bryły sztywnej pod wpływem momentu sił (18)
8
Uczeń stosuje zasadę zachowania momentu pędu do analizy ruchu (3)
9
Uczeń uwzględnia energię kinetyczną ruchu obrotowego w bilansie energii (4)
3
Energia mechaniczna
1
Uczeń oblicza pracę siły na danej drodze (17)
2
Uczeń oblicza wartość energii kinetycznej i potencjalnej ciał w jednorodnym polu grawitacyjnym (42)
3
Uczeń wykorzystuje zasadę zachowania energii mechanicznej do obliczania parametrów ruchu (10)
4
Uczeń oblicza moc urządzeń, uwzględniając ich sprawność (5)
5
Uczeń stosuje zasadę zachowania energii oraz zasadę zachowania pędu do opisu zderzeń sprężystych i niesprężystych (8)
4
Grawitacja
1
Uczeń wykorzystuje prawo powszechnego ciążenia do obliczenia siły oddziaływań grawitacyjnych między masami punktowymi i sferycznie symetrycznymi (11)
2
Uczeń rysuje linie pola grawitacyjnego, rozróżnia pole jednorodne od pola centralnego (11)
3
Uczeń oblicza wartość i kierunek pola grawitacyjnego na zewnątrz ciała sferycznie symetrycznego (11)
4
Uczeń wyprowadza związek między przyspieszeniem grawitacyjnym na powierzchni planety a jej masą i promieniem (10)
5
Uczeń oblicza zmiany energii potencjalnej grawitacji i wiąże je z pracą lub zmianą energii kinetycznej (8)
6
Uczeń wyjaśnia pojęcie pierwszej i drugiej prędkości kosmicznej; oblicza ich wartości dla różnych ciał niebieskich (6)
7
Uczeń oblicza okres ruchu satelitów (bez napędu) wokół Ziemi (6)
8
Uczeń oblicza okresy obiegu planet i ich średnie odległości od gwiazdy, wykorzystując III prawo Keplera dla orbit kołowych (6)
9
Uczeń oblicza masę ciała niebieskiego na podstawie obserwacji ruchu jego satelity (7)
5
Termodynamika
1
Uczeń wyjaśnia założenia gazu doskonałego i stosuje równanie gazu doskonałego (równanie Clapeyrona) do wyznaczenia parametrów gazu (32)
2
Uczeń opisuje przemianę izotermiczną, izobaryczną i izochoryczną (40)
3
Uczeń interpretuje wykresy ilustrujące przemiany gazu doskonałego (21)
4
Uczeń opisuje związek pomiędzy temperaturą w skali Kelwina a średnią energią kinetyczną cząsteczek (21)
5
Uczeń stosuje pierwszą zasadę termodynamiki, odróżnia przekaz energii w formie pracy od przekazu energii w formie ciepła (9)
6
Uczeń oblicza zmianę energii wewnętrznej w przemianach izobarycznej i izochorycznej oraz pracę wykonaną w przemianie izobarycznej (8)
7
Uczeń posługuje się pojęciem ciepła molowego w przemianach gazowych (20)
8
Uczeń analizuje pierwszą zasadę termodynamiki jako zasadę zachowania energii (3)
9
Uczeń interpretuje drugą zasadę termodynamiki (0)
10
Uczeń analizuje przedstawione cykle termodynamiczne, oblicza sprawność silników cieplnych w oparciu o wymieniane ciepło i wykonaną pracę (7)
11
Uczeń odróżnia wrzenie od parowania powierzchniowego; analizuje wpływ ciśnienia na temperaturę wrzenia cieczy (4)
12
Uczeń wykorzystuje pojęcie ciepła właściwego oraz ciepła przemiany fazowej w analizie bilansu cieplnego (6)
6
Ruch harmoniczny i fale mechaniczne
1
Uczeń analizuje ruch pod wpływem sił sprężystych (harmonicznych), podaje przykłady takiego ruchu (26)
2
Uczeń oblicza energię potencjalną sprężystości (12)
3
Uczeń oblicza okres drgań ciężarka na sprężynie i wahadła matematycznego (9)
4
Uczeń interpretuje wykresy zależności położenia, prędkości i przyspieszenia od czasu w ruchu drgającym (6)
5
Uczeń opisuje drgania wymuszone (4)
6
Uczeń opisuje zjawisko rezonansu mechanicznego na wybranych przykładach (4)
7
Uczeń stosuje zasadę zachowania energii w ruchu drgającym, opisuje przemiany energii kinetycznej i potencjalnej w tym ruchu (6)
8
Uczeń stosuje w obliczeniach związek między parametrami fali: długością, częstotliwością, okresem, prędkością (7)
9
Uczeń opisuje załamanie fali na granicy ośrodków (4)
10
Uczeń opisuje zjawisko interferencji, wyznacza długość fali na podstawie obrazu interferencyjnego (7)
11
Uczeń wyjaśnia zjawisko ugięcia fali w oparciu o zasadę Huygensa (6)
12
Uczeń opisuje fale stojące i ich związek z falami biegnącymi przeciwbieżnie (4)
13
Uczeń opisuje efekt Dopplera w przypadku poruszającego się źródła i nieruchomego obserwatora (4)
7
Pole elektryczne
1
Uczeń wykorzystuje prawo Coulomba do obliczenia siły oddziaływania elektrostatycznego między ładunkami punktowymi (8)
2
Uczeń posługuje się pojęciem natężenia pola elektrostatycznego (3)
3
Uczeń oblicza natężenie pola centralnego pochodzącego od jednego ładunku punktowego (3)
4
Uczeń analizuje jakościowo pole pochodzące od układu ładunków (7)
5
Uczeń wyznacza pole elektrostatyczne na zewnątrz naelektryzowanego ciała sferycznie symetrycznego (17)
6
Uczeń przedstawia pole elektrostatyczne za pomocą linii pola (19)
7
Uczeń opisuje pole kondensatora płaskiego, oblicza napięcie między okładkami (15)
8
Uczeń posługuje się pojęciem pojemności elektrycznej kondensatora (19)
9
Uczeń oblicza pojemność kondensatora płaskiego, znając jego cechy geometryczne (14)
10
Uczeń oblicza pracę potrzebną do naładowania kondensatora (12)
11
Uczeń analizuje ruch cząstki naładowanej w stałym jednorodnym polu elektrycznym (10)
12
Uczeń opisuje wpływ pola elektrycznego na rozmieszczenie ładunków w przewodniku, wyjaśnia działanie piorunochronu i klatki Faradaya (10)
8
Prąd stały
1
Uczeń wyjaśnia pojęcie siły elektromotorycznej ogniwa i oporu wewnętrznego (20)
2
Uczeń oblicza opór przewodnika, znając jego opór właściwy i wymiary geometryczne (18)
3
Uczeń rysuje charakterystykę prądowo-napięciową opornika podlegającego prawu Ohma (28)
4
Uczeń stosuje prawa Kirchhoffa do analizy obwodów elektrycznych (30)
5
Uczeń oblicza opór zastępczy oporników połączonych szeregowo i równolegle (23)
6
Uczeń oblicza pracę wykonaną podczas przepływu prądu przez różne elementy obwodu oraz moc rozproszoną na oporze (14)
7
Uczeń opisuje wpływ temperatury na opór metali i półprzewodników (22)
9
Magnetyzm, indukcja magnetyczna
1
Uczeń szkicuje przebieg linii pola magnetycznego w pobliżu magnesów trwałych i przewodników z prądem (przewodnik liniowy, pętla, zwojnica) (56)
2
Uczeń oblicza wektor indukcji magnetycznej wytworzonej przez przewodniki z prądem (przewodnik liniowy, pętla, zwojnica) (17)
3
Uczeń analizuje ruch cząstki naładowanej w stałym jednorodnym polu magnetycznym (5)
4
Uczeń opisuje wpływ materiałów na pole magnetyczne (15)
5
Uczeń opisuje zastosowanie materiałów ferromagnetycznych (18)
6
Uczeń analizuje siłę elektrodynamiczną działającą na przewodnik z prądem w polu magnetycznym (82)
7
Uczeń opisuje zasadę działania silnika elektrycznego (35)
8
Uczeń oblicza strumień indukcji magnetycznej przez powierzchnię (6)
9
Uczeń analizuje napięcie uzyskiwane na końcach przewodnika podczas jego ruchu w polu magnetycznym (6)
10
Uczeń oblicza siłę elektromotoryczną powstającą w wyniku zjawiska indukcji elektromagnetycznej (8)
11
Uczeń stosuje regułę Lenza w celu wskazania kierunku przepływu prądu indukcyjnego (8)
12
Uczeń opisuje budowę i zasadę działania prądnicy i transformatora (12)
13
Uczeń opisuje prąd przemienny (natężenie, napięcie, częstotliwość, wartości skuteczne) (4)
14
Uczeń opisuje zjawisko samoindukcji (3)
15
Uczeń opisuje działanie diody jako prostownika (4)
10
Fale elektromagnetyczne i optyka
1
Uczeń opisuje widmo fal elektromagnetycznych i podaje źródła fal w poszczególnych zakresach z omówieniem ich zastosowań (3)
2
Uczeń opisuje jedną z metod wyznaczenia prędkości światła (3)
3
Uczeń opisuje doświadczenie Younga (2)
4
Uczeń wyznacza długość fali świetlnej przy użyciu siatki dyfrakcyjnej (2)
5
Uczeń opisuje i wyjaśnia zjawisko polaryzacji światła przy odbiciu i przy przejściu przez polaryzator (3)
6
Uczeń stosuje prawa odbicia i załamania fal do wyznaczenia biegu promieni w pobliżu granicy dwóch ośrodków (9)
7
Uczeń opisuje zjawisko całkowitego wewnętrznego odbicia i wyznacza kąt graniczny (4)
8
Uczeń rysuje i wyjaśnia konstrukcje tworzenia obrazów rzeczywistych i pozornych otrzymywane za pomocą soczewek skupiających i rozpraszających (7)
9
Uczeń stosuje równanie soczewki, wyznacza położenie i powiększenie otrzymanych obrazów (4)
11
Fizyka atomowa i kwanty promieniowania elektromagnetycznego
1
Uczeń opisuje założenia kwantowego modelu światła (1)
2
Uczeń stosuje zależność między energią fotonu a częstotliwością i długością fali do opisu zjawiska fotoelektrycznego zewnętrznego, wyjaśnia zasadę działania fotokomórki (2)
3
Uczeń stosuje zasadę zachowania energii do wyznaczenia częstotliwości promieniowania emitowanego i absorbowanego przez atomy (1)
4
Uczeń opisuje mechanizmy powstawania promieniowania rentgenowskiego (1)
5
Uczeń określa długość fali de Broglie’a poruszających się cząstek (1)
12
Wymagania przekrojowe. Oprócz wiedzy z wybranych działów fizyki
1
Uczeń przedstawia jednostki wielkości fizycznych wymienionych w podstawie programowej, opisuje ich związki z jednostkami podstawowymi (6)
2
Uczeń samodzielnie wykonuje poprawne wykresy (właściwe oznaczenie i opis osi, wybór skali, oznaczenie niepewności punktów pomiarowych) (14)
3
Uczeń przeprowadza złożone obliczenia liczbowe, posługując się kalkulatorem (2)
4
Uczeń interpoluje, ocenia orientacyjnie wartość pośrednią (interpolowaną) między danymi w tabeli, także za pomocą wykresu (2)
5
Uczeń dopasowuje prostą y = ax + b do wykresu i ocenia trafność tego postępowania; oblicza wartości współczynników a i b (ocena ich niepewności nie jest wymagana) (2)
6
Uczeń opisuje podstawowe zasady niepewności pomiaru (szacowanie niepewności pomiaru, obliczanie niepewności względnej, wskazywanie wielkości, której pomiar ma decydujący wkład na niepewność otrzymanego wyniku wyznaczanej wielkości fizycznej) (1)
7
Uczeń szacuje wartość spodziewanego wyniku obliczeń, krytycznie analizuje realność otrzymanego wyniku (3)
8
Uczeń przedstawia własnymi słowami główne tezy poznanego artykułu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii (7)
13
Wymagania doświadczalne. Uczeń przeprowadza przynajmniej połowę z przedstawionych poniżej badań polegających na wykonaniu pomiarów, opisie i analizie wyników oraz, jeżeli to możliwe, wykonaniu i interpretacji wykresów dotyczących
1
Uczeń wykonuje i interpretuje wykresy dotyczące ruchu prostoliniowego jednostajnego i jednostajnie zmiennego (np. wyznaczenie przyspieszenia w ruchu jednostajnie zmiennym) (1)
2
Uczeń wykonuje i interpretuje wykresy dotyczące ruchu wahadła (np. wyznaczenie przyspieszenia ziemskiego) (1)
3
Uczeń wykonuje i interpretuje wykresy dotyczące ciepła właściwego (np. wyznaczenie ciepła właściwego danej cieczy) (0)
4
Uczeń wykonuje i interpretuje wykresy dotyczące kształtu linii pól magnetycznego i elektrycznego (np. wyznaczenie pola wokół przewodu w kształcie pętli, w którym płynie prąd) (0)
5
Uczeń wykonuje i interpretuje wykresy dotyczące charakterystyki prądowo-napięciowej opornika, żarówki, ewentualnie diody (np. pomiar i wykonanie wykresu zależności I(U) (2)
6
Uczeń wykonuje i interpretuje wykresy dotyczące drgań struny (np. pomiar częstotliwości podstawowej drgań struny dla różnej długości drgającej części struny) (0)
7
Uczeń wykonuje i interpretuje wykresy dotyczące dyfrakcji światła na siatce dyfrakcyjnej lub płycie CD (np. wyznaczenie gęstości ścieżek na płycie CD) (1)
8
Uczeń wykonuje i interpretuje wykresy dotyczące załamania światła (np. wyznaczenie współczynnika załamania światła z pomiaru kąta granicznego) (1)
9
Uczeń wykonuje i interpretuje wykresy dotyczące obrazów optycznych otrzymywanych za pomocą soczewek (np. wyznaczenie powiększenia obrazu i porównanie go z powiększeniem obliczonym teoretycznie) (0)
INNE
Inne (135)
Pokaż pełen widok
Sortuj według
Alfabetycznie
Najczęściej pobierane
Najpopularniejsze
Najnowsze
Ilość elementów na stronie
Pokazuj: 12
Pokazuj: 24
Pokazuj: 48
1
z 1
Jonizacja gazów
Film przedstawia jonizację gazów.
Szkoły ponadgimnazjalne
Fizyka
2417
2010-11-15
1
z 1