A
A
A
Ta strona używa plików cookies. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookies.
Dowiedz się więcej.
Nowa podstawa
Instytucje współpracujące
Wykaz podręczników
Kreator prezentacji
Wychowanie przedszkolne
Edukacja wczesnoszkolna
Szkoła podstawowa kl. 4-6
Gimnazjum
Szkoły ponadgimnazjalne
Wychowanie przedszkolne
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Godzina wychowawcza
Wychowanie przedszkolne
Edukacja wczesnoszkolna
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Edukacja matematyczna
Edukacja muzyczna
Edukacja plastyczna
Edukacja polonistyczna
Edukacja przyrodnicza
Edukacja społeczna
Etyka
Godzina wychowawcza
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język regionalny - język kaszubski
Religia
Wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna
Zajęcia komputerowe
Zajęcia techniczne
Szkoła podstawowa kl. 4-6
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Etyka
Godzina wychowawcza
Historia i społeczeństwo
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Muzyka
Plastyka
Przyroda
Religia
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia komputerowe
Zajęcia techniczne
Gimnazjum
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Biologia
Chemia
Edukacja dla bezpieczeństwa
Etyka
Fizyka
Geografia
Godzina wychowawcza
Historia
Informatyka
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Muzyka
Plastyka
Religia
Wiedza o społeczeństwie
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia artystyczne (przedmiot uzupełniający)
Zajęcia techniczne (przedmiot uzupełniający)
Szkoły ponadgimnazjalne
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Biologia
Chemia
Edukacja dla bezpieczeństwa
Ekonomia w praktyce (przedmiot uzupełniający)
Etyka
Filozofia
Fizyka
Geografia
Godzina wychowawcza
Historia
Historia i społeczeństwo (przedmiot uzupełniający)
Historia muzyki
Historia sztuki
Informatyka
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Język łaciński i kultura antyczna
Matematyka
Podstawy przedsiębiorczości
Przedmioty zawodowe
Przyroda (przedmiot uzupełniający)
Religia
Wiedza o kulturze
Wiedza o społeczeństwie
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia artystyczne (przedmiot uzupełniający)
Wyszukaj w portalu
Więcej opcji...
Wszystkie zasoby
Historia i społeczeństwo
Podstawa programowa
Znajdź zasoby zawierające
wszystkie słowa:
dowolne ze słów:
dokładnie to wyrażenie:
żadne ze słów:
Zawęź wyniki do
przedmiot nauczania:
Wychowanie przedszkolne
Wszystkie
Godzina wychowawcza
Wychowanie przedszkolne
Edukacja wczesnoszkolna
Wszystkie
Edukacja matematyczna
Edukacja muzyczna
Edukacja plastyczna
Edukacja polonistyczna
Edukacja przyrodnicza
Edukacja społeczna
Etyka
Godzina wychowawcza
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język regionalny - język kaszubski
Religia
Wychowanie fizyczne
Zajęcia komputerowe
Zajęcia techniczne
Wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna
Szkoła podstawowa kl. 4-6
Wszystkie
Etyka
Godzina wychowawcza
Historia i społeczeństwo
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Muzyka
Plastyka
Przyroda
Religia
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia komputerowe
Zajęcia techniczne
Gimnazjum
Wszystkie
Biologia
Chemia
Edukacja dla bezpieczeństwa
Etyka
Fizyka
Geografia
Godzina wychowawcza
Historia
Informatyka
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Muzyka
Plastyka
Religia
Wiedza o społeczeństwie
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia artystyczne (przedmiot uzupełniający)
Zajęcia techniczne (przedmiot uzupełniający)
Szkoły ponadgimnazjalne
Wszystkie
Biologia
Chemia
Edukacja dla bezpieczeństwa
Ekonomia w praktyce (przedmiot uzupełniający)
Etyka
Filozofia
Fizyka
Geografia
Godzina wychowawcza
Historia
Historia i społeczeństwo (przedmiot uzupełniający)
Historia muzyki
Historia sztuki
Informatyka
Inne
Język łaciński i kultura antyczna
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Podstawy przedsiębiorczości
Przedmioty zawodowe
Przyroda (przedmiot uzupełniający)
Religia
Wiedza o kulturze
Wiedza o społeczeństwie
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia artystyczne (przedmiot uzupełniający)
typ zasobu:
ćwiczenia
dokumenty dydaktyczne
e-książka
filmy i animacje
nagrania dzwiękowe
prezentacje multimedialne
scenariusze lekcji
strona WWW
testy
zdjęcia i ilustracje
licencja:
opublikowane na licencji Creative Commons
Wyszukiwanie podstawowe
Szkoła podstawowa kl. 4-6
128
Etyka
32
Godzina wychowawcza
555
Historia i społeczeństwo
250
Język obcy nowożytny
843
Język polski
778
Matematyka
160
Muzyka
98
Plastyka
1187
Przyroda
58
Religia
147
Wychowanie fizyczne
857
Zajęcia komputerowe
53
Zajęcia techniczne
Typ zasobu
wszystkie typy
37
ćwiczenia
78
dokumenty dydaktyczne
7
e-książka
57
filmy i animacje
13
nagrania dzwiękowe
35
prezentacje multimedialne
54
scenariusze lekcji
14
strona WWW
12
testy
248
zdjęcia i ilustracje
Szukaj poza portalem:
1
zasobów
Katalog zasobów
Szkoła podstawowa kl. 4-6
Historia i społeczeństwo
Punkt podstawy programowej 17.1
Podstawa programowa do przedmiotu:
Historia i społeczeństwo
1
Refleksja nad sobą i otoczeniem społecznym
1
Uczeń wyjaśnia, w czym wyraża się odmienność i niepowtarzalność każdego człowieka (60)
2
Uczeń podaje przykłady różnorodnych potrzeb człowieka oraz sposoby ich zaspokajania (21)
3
Uczeń wyjaśnia znaczenie rodziny w życiu oraz wskazuje przykłady praw i obowiązków przysługujących poszczególnym członkom rodziny (0)
4
Uczeń wyraża opinię na temat kultywowania tradycji i gromadzenia pamiątek rodzinnych (1)
5
Uczeń charakteryzuje społeczność szkolną, z uwzględnieniem swoich praw i obowiązków (0)
6
Uczeń podaje przykłady działań samorządu uczniowskiego w swojej szkole (1)
7
Uczeń tłumaczy, odwołując się do przykładów, na czym polega postępowanie sprawiedliwe (22)
8
Uczeń wyjaśnia, w czym przejawia się uprzejmość i tolerancja (28)
9
Uczeń podaje przykłady konfliktów między ludźmi i proponuje sposoby ich rozwiązywania (41)
2
„Mała Ojczyzna”
1
Uczeń opisuje swoją „małą Ojczyznę”, uwzględniając tradycję historyczno-kulturową i problemy społeczno-gospodarcze (128)
2
Uczeń zbiera informacje o rozmaitych formach upamiętniania postaci i wydarzeń z przeszłości „małej Ojczyzny” (28)
3
Uczeń wskazuje na planie miejscowości, siedzibę władz lokalnych i na przykładach omawia zakres działań oraz sposoby powoływania władz (2)
3
Ojczyzna
1
Uczeń wymienia i tłumaczy znaczenie najważniejszych świąt narodowych, symboli państwowych i miejsc ważnych dla pamięci narodowej (8)
2
Uczeń wskazuje na mapie i opisuje główne regiony Polski (2)
3
Uczeń wymienia mniejszości narodowe i etniczne żyjące w Polsce i na wybranych przykładach opisuje ich kulturę i tradycje oraz wymienia miejsca największych skupisk Polaków na świecie (11)
4
Państwo
1
Uczeń wyjaśnia, w czym wyraża się demokratyczny charakter państwa polskiego, używając pojęć: wolne wybory, wolność słowa, wolne media, konstytucja (4)
2
Uczeń wymienia organy władzy w Rzeczypospolitej Polskiej: parlament, prezydent, rząd, sądy i omawia najważniejszą funkcję każdego z tych organów w systemie politycznym (3)
3
Uczeń podaje przykłady praw i obowiązków obywateli Rzeczypospolitej Polskiej (12)
4
Uczeń omawia wybrane prawa dziecka i podaje, gdzie można się zwrócić, gdy są one łamane (0)
5
Społeczeństwo
1
Uczeń wyjaśnia znaczenie pracy w życiu człowieka i dostrzega jej społeczny podział (6)
2
Uczeń opisuje różne grupy społeczne, wskazując ich role w społeczeństwie (10)
3
Uczeń podaje przykłady ważnych problemów współczesnej Polski, korzystając z różnych źródeł informacji (od osób dorosłych, z prasy, radia, telewizji, Internetu) (5)
6
Wspólnota europejska. Uczeń opowiada o uczestnictwie Polski we wspólnocie europejskiej, używając pojęć: Unia Europejska, europejska solidarność, stosunki międzynarodowe, oraz rozpoznaje symbole unijne: flagę i hymn Unii Europejskiej (Oda do radości). (6)
7
Problemy ludzkości
1
Uczeń wyjaśnia, co oznacza powiedzenie: „świat stał się mniejszy” i wskazuje przyczyny tego zjawiska (2)
2
Uczeń opisuje i ocenia na przykładach wpływ techniki na środowisko naturalne i życie człowieka (3)
3
Uczeń wymienia pożytki i niebezpieczeństwa korzystania z mediów elektronicznych (1)
4
Uczeń opowiada o przejawach nędzy na świecie oraz formułuje własną opinię o działaniach pomocowych podejmowanych przez państwa lub organizacje pozarządowe (3)
5
Uczeń wyjaśnia na przykładach przyczyny i następstwa konfliktów zbrojnych na świecie (3)
8
Historia jako dzieje
1
Uczeń odróżnia historię rozumianą jako dzieje, przeszłość od historii rozumianej jako opis dziejów przeszłości (10)
2
Uczeń wyjaśnia, na czym polega praca historyka (8)
3
Uczeń podaje przykłady różnych źródeł historycznych i wyjaśnia, dlaczego należy je chronić (23)
9
Fundamenty Europy
1
Uczeń wyjaśnia znaczenie wynalazku pisma dla wspólnoty ludzkiej (4)
2
Uczeń opisuje życie w Atenach peryklejskich, używając pojęć: teatr, filozofia, bogowie olimpijscy (Zeus, Atena, Apollo), mity (Herakles, Odyseusz), olimpiada (145)
3
Uczeń charakteryzuje osiągnięcia Rzymu, używając pojęć i terminów: prawo rzymskie, drogi, wodociągi (10)
4
Uczeń opisuje narodziny chrześcijaństwa i jego rozpowszechnianie w czasach starożytnych (3)
10
Państwo polskie za Piastów
1
Uczeń opowiada legendy o Piaście i Popielu oraz Lechu, Czechu i Rusie, a także rozpoznaje cechy charakterystyczne legendy (6)
2
Uczeń wskazuje na mapie Gniezno i państwo Mieszka I (5)
3
Uczeń opisuje panowanie Mieszka I, umiejscawiając je w czasie i używając pojęć: plemię, gród, drużyna, książę (18)
4
Uczeń opowiada historię zjazdu gnieźnieńskiego, uwzględniając postacie: św. Wojciecha, Bolesława Chrobrego i Ottona III (11)
5
Uczeń wskazuje na mapie Kraków i państwo Kazimierza Wielkiego, umiejscawiając je w czasie (10)
6
Uczeń opowiada o panowaniu Kazimierza Wielkiego, z uwzględnieniem powstania Akademii Krakowskiej i uczty u Wierzynka (7)
11
Mnisi
1
Uczeń opisuje klasztor średniowieczny i tryb życia mnichów, używając pojęć: zakon, reguła, ubóstwo (1)
2
Uczeń charakteryzuje postać św. Franciszka z Asyżu (0)
12
Rycerze
1
Uczeń charakteryzuje zamek średniowieczny i jego mieszkańców (22)
2
Uczeń opisuje charakterystyczne cechy wzoru osobowego średniowiecznego rycerza (14)
13
Mieszczanie
1
Uczeń opisuje miasto średniowieczne, używając pojęć: kupiec, rzemieślnik, cech, burmistrz, samorząd miejski, rynek, mury miejskie (9)
2
Uczeń porównuje warunki życia w mieście średniowiecznym i współczesnym (1)
14
Chłopi
1
Uczeń opisuje warunki życia na wsi średniowiecznej (2)
2
Uczeń porównuje życie chłopa z życiem rycerza i mieszczanina (1)
15
Odkrycie Nowego Świata
1
Uczeń umieszcza Krzysztofa Kolumba i jego pierwszą odkrywczą wyprawę w czasie i w przestrzeni (2)
2
Uczeń opisuje odkrycie Krzysztofa Kolumba, używając pojęć: karawela, Nowy Świat, Indianie, broń palna (2)
3
Uczeń wymienia następstwa wypraw odkrywczych dla Europy i dla Ameryki (1)
16
Mikołaj Kopernik i jego odkrycie
1
Uczeń opowiada o życiu Mikołaja Kopernika, używając pojęć: uczony, astronom, odkrycie naukowe (0)
2
Uczeń opisuje i umieszcza w czasie odkrycie Mikołaja Kopernika, wyjaśniając, co znaczy powiedzenie: „Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię” (0)
17
Jadwiga i Jagiełło
1
Uczeń wskazuje na mapie Wielkie Księstwo Litewskie (1)
2
Uczeń wyjaśnia przyczyny unii polsko-litewskiej (4)
3
Uczeń charakteryzuje osobę Jadwigi i wymienia jej zasługi dla kultury polskiej (2)
4
Uczeń opowiada o przyczynach i skutkach bitwy pod Grunwaldem (14)
18
Dwór Jagiellonów. Uczeń opisuje życie dworskie na Wawelu w okresie panowania Zygmuntów, używając pojęć: dwór, paziowie, komnata, arras. (6)
19
Polski szlachcic
1
Uczeń charakteryzuje obowiązki szlachcica wobec państwa, używając pojęć: sejm, sejmik, pospolite ruszenie (7)
2
Uczeń opisuje działalność gospodarczą polskiej szlachty, używając pojęć: folwark, pańszczyzna, kmiecie, spichlerz, spław rzeczny – Wisłą do Gdańska (0)
20
Rzeczpospolita Obojga Narodów
1
Uczeń wyjaśnia, na czym polegała unia lubelska i wskazuje na mapie Rzeczypospolitą Obojga Narodów (1)
2
Uczeń opisuje, w jaki sposób dokonywano wyboru króla, używając pojęć: elekcja, pole elekcyjne, koronacja (4)
21
Rzeczpospolita w XVII w.
1
Uczeń sytuuje w czasie i omawia wydarzenia potopu szwedzkiego, z uwzględnieniem obrony Częstochowy i postaci Stefana Czarnieckiego (9)
2
Uczeń sytuuje w czasie i opisuje wyprawę wiedeńską Jana III Sobieskiego, używając pojęć: oblężenie, odsiecz, sułtan, husaria (19)
22
Upadek I Rzeczypospolitej
1
Uczeń podaje przykłady naprawy państwa polskiego za panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego, z uwzględnieniem Konstytucji 3 maja (4)
2
Uczeń omawia i sytuuje w czasie wydarzenia powstania kościuszkowskiego, używając pojęć: naczelnik powstania, przysięga Kościuszki, kosynierzy (3)
3
Uczeń wyjaśnia, w jakich okolicznościach doszło do upadku państwa polskiego, podaje datę III rozbioru (2)
23
Formy walki o niepodległość
1
Uczeń umiejscawia w czasie powstanie listopadowe i powstanie styczniowe (3)
2
Uczeń wymienia cele walki powstańców oraz przykłady represji zastosowanych wobec społeczeństwa po przegranych powstaniach (3)
3
Uczeń omawia, na wybranym przykładzie, walkę o język polski w nauczaniu (1)
4
Uczeń zbiera z różnych źródeł informacje o zasługach dla rozwoju kultury polskiej: Jana Matejki, Stanisława Moniuszki, Henryka Sienkiewicza i Stanisława Wyspiańskiego (0)
24
Życie na emigracji
1
Uczeń wskazuje na mapie państwa, które przyjęły najwięcej emigrantów z ziem polskich (0)
2
Uczeń rozróżnia emigrację polityczną i zarobkową (0)
3
Uczeń zbiera z różnych źródeł informacje o zasługach dla kultury polskiej: Fryderyka Chopina, Adama Mickiewicza, Marii Skłodowskiej-Curie, Heleny Modrzejewskiej (1)
25
Miasto przemysłowe
1
Uczeń opowiada o rozwoju uprzemysłowienia w XIX w., używając pojęć: maszyna parowa, kolej żelazna, statek parowy, silnik elektryczny, telegraf, fabryka (2)
2
Uczeń wskazuje na mapie najbardziej uprzemysłowione miasta na ziemiach polskich (0)
3
Uczeń rozróżnia rzemieślnicze i fabryczne (maszynowe) formy produkcji (1)
4
Uczeń opisuje warunki pracy w XIX-wiecznej fabryce (1)
26
Odrodzenie państwa polskiego
1
Uczeń wskazuje na mapie granice II Rzeczypospolitej oraz wymienia jej sąsiadów (0)
2
Uczeń wymienia czynniki decydujące o odzyskaniu niepodległości przez Polskę (1)
3
Uczeń zbiera informacje o zasługach dla państwa polskiego Józefa Piłsudskiego i Romana Dmowskiego (0)
27
Polska w okresie II wojnie światowej
1
Uczeń wskazuje na mapie państwa, które dokonały agresji na Polskę (1)
2
Uczeń podaje charakterystyczne cechy polityki Stalina i Hitlera wobec własnych społeczeństw i państw podbitych (5)
3
Uczeń charakteryzuje życie ludności na okupowanych terytoriach Polski, z uwzględnieniem losów ludności żydowskiej (7)
4
Uczeń omawia formy oporu społeczeństwa wobec okupantów (2)
5
Uczeń opisuje postawę ludności cywilnej i żołnierzy powstańczej Warszawy (1)
28
Polska Rzeczpospolita Ludowa
1
Uczeń wskazuje na mapie granice Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i wymienia jej sąsiadów (1)
2
Uczeń opowiada o Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, używając pojęć: odbudowa zniszczeń wojennych, awans społeczny i likwidacja analfabetyzmu, planowanie centralne, zależność od ZSRR, dyktatura partii komunistycznej, cenzura, opozycja demokratyczna (2)
29
Solidarność i powstanie III Rzeczypospolitej
1
Uczeń wskazuje na mapie III Rzeczpospolitą i jej sąsiadów (0)
2
Uczeń opisuje powstanie i działania Solidarności, używając określeń: strajk, walka bez przemocy, stan wojenny, „Okrągły Stół” (9)
3
Uczeń wyjaśnia, jakie najważniejsze zmiany zaszły w Polsce w 1989 r (6)
INNE
Inne (44)
Pokaż pełen widok
Sortuj według
Alfabetycznie
Najczęściej pobierane
Najpopularniejsze
Najnowsze
Ilość elementów na stronie
Pokazuj: 12
Pokazuj: 24
Pokazuj: 48
1
z 1
Pierwsze polskie dynastie
Zajęcia mają na celu powtórzenie wiadomości na temat pierwszych polskich dynastii.
Szkoła podstawowa kl. 4-6
Historia i społeczeństwo
7274
2010-11-15
1
z 1