A
A
A
Ta strona używa plików cookies. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookies.
Dowiedz się więcej.
Nowa podstawa
Instytucje współpracujące
Wykaz podręczników
Kreator prezentacji
Wychowanie przedszkolne
Edukacja wczesnoszkolna
Szkoła podstawowa kl. 4-6
Gimnazjum
Szkoły ponadgimnazjalne
Wychowanie przedszkolne
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Godzina wychowawcza
Wychowanie przedszkolne
Edukacja wczesnoszkolna
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Edukacja matematyczna
Edukacja muzyczna
Edukacja plastyczna
Edukacja polonistyczna
Edukacja przyrodnicza
Edukacja społeczna
Etyka
Godzina wychowawcza
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język regionalny - język kaszubski
Religia
Wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna
Zajęcia komputerowe
Zajęcia techniczne
Szkoła podstawowa kl. 4-6
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Etyka
Godzina wychowawcza
Historia i społeczeństwo
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Muzyka
Plastyka
Przyroda
Religia
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia komputerowe
Zajęcia techniczne
Gimnazjum
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Biologia
Chemia
Edukacja dla bezpieczeństwa
Etyka
Fizyka
Geografia
Godzina wychowawcza
Historia
Informatyka
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Muzyka
Plastyka
Religia
Wiedza o społeczeństwie
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia artystyczne (przedmiot uzupełniający)
Zajęcia techniczne (przedmiot uzupełniający)
Szkoły ponadgimnazjalne
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Biologia
Chemia
Edukacja dla bezpieczeństwa
Ekonomia w praktyce (przedmiot uzupełniający)
Etyka
Filozofia
Fizyka
Geografia
Godzina wychowawcza
Historia
Historia i społeczeństwo (przedmiot uzupełniający)
Historia muzyki
Historia sztuki
Informatyka
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Język łaciński i kultura antyczna
Matematyka
Podstawy przedsiębiorczości
Przedmioty zawodowe
Przyroda (przedmiot uzupełniający)
Religia
Wiedza o kulturze
Wiedza o społeczeństwie
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia artystyczne (przedmiot uzupełniający)
Wyszukaj w portalu
Więcej opcji...
Wszystkie zasoby
Fizyka
Podstawa programowa
Znajdź zasoby zawierające
wszystkie słowa:
dowolne ze słów:
dokładnie to wyrażenie:
żadne ze słów:
Zawęź wyniki do
przedmiot nauczania:
Wychowanie przedszkolne
Wszystkie
Godzina wychowawcza
Wychowanie przedszkolne
Edukacja wczesnoszkolna
Wszystkie
Edukacja matematyczna
Edukacja muzyczna
Edukacja plastyczna
Edukacja polonistyczna
Edukacja przyrodnicza
Edukacja społeczna
Etyka
Godzina wychowawcza
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język regionalny - język kaszubski
Religia
Wychowanie fizyczne
Zajęcia komputerowe
Zajęcia techniczne
Wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna
Szkoła podstawowa kl. 4-6
Wszystkie
Etyka
Godzina wychowawcza
Historia i społeczeństwo
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Muzyka
Plastyka
Przyroda
Religia
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia komputerowe
Zajęcia techniczne
Gimnazjum
Wszystkie
Biologia
Chemia
Edukacja dla bezpieczeństwa
Etyka
Fizyka
Geografia
Godzina wychowawcza
Historia
Informatyka
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Muzyka
Plastyka
Religia
Wiedza o społeczeństwie
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia artystyczne (przedmiot uzupełniający)
Zajęcia techniczne (przedmiot uzupełniający)
Szkoły ponadgimnazjalne
Wszystkie
Biologia
Chemia
Edukacja dla bezpieczeństwa
Ekonomia w praktyce (przedmiot uzupełniający)
Etyka
Filozofia
Fizyka
Geografia
Godzina wychowawcza
Historia
Historia i społeczeństwo (przedmiot uzupełniający)
Historia muzyki
Historia sztuki
Informatyka
Inne
Język łaciński i kultura antyczna
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Podstawy przedsiębiorczości
Przedmioty zawodowe
Przyroda (przedmiot uzupełniający)
Religia
Wiedza o kulturze
Wiedza o społeczeństwie
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia artystyczne (przedmiot uzupełniający)
typ zasobu:
ćwiczenia
dokumenty dydaktyczne
e-książka
filmy i animacje
nagrania dzwiękowe
prezentacje multimedialne
scenariusze lekcji
strona WWW
testy
zdjęcia i ilustracje
licencja:
opublikowane na licencji Creative Commons
Wyszukiwanie podstawowe
Gimnazjum
1461
Biologia
1526
Chemia
109
Edukacja dla bezpieczeństwa
76
Etyka
1391
Fizyka
1200
Geografia
84
Godzina wychowawcza
647
Historia
928
Informatyka
465
Język obcy nowożytny
1088
Język polski
1061
Matematyka
176
Muzyka
129
Plastyka
94
Religia
239
Wiedza o społeczeństwie
144
Wychowanie fizyczne
36
Zajęcia artystyczne (przedmiot uzupełniający)
54
Zajęcia techniczne (przedmiot uzupełniający)
Typ zasobu
wszystkie typy
311
ćwiczenia
44
dokumenty dydaktyczne
2
e-książka
427
filmy i animacje
153
prezentacje multimedialne
123
scenariusze lekcji
8
strona WWW
323
zdjęcia i ilustracje
Szukaj poza portalem:
1
zasobów
Katalog zasobów
Gimnazjum
Fizyka
Punkt podstawy programowej 7.11
Podstawa programowa do przedmiotu:
Fizyka
1
Ruch prostoliniowy i siły
1
Uczeń posługuje się pojęciem prędkości do opisu ruchu; przelicza jednostki prędkości (57)
2
Uczeń odczytuje prędkość i przebytą odległość z wykresów zależności drogi i prędkości od czasu oraz rysuje te wykresy na podstawie opisu słownego (35)
3
Uczeń podaje przykłady sił i rozpoznaje je w różnych sytuacjach praktycznych (44)
4
Uczeń opisuje zachowanie się ciał na podstawie pierwszej zasady dynamiki Newtona (25)
5
Uczeń odróżnia prędkość średnią od chwilowej w ruchu niejednostajnym (22)
6
Uczeń posługuje się pojęciem przyspieszenia do opisu ruchu prostoliniowego jednostajnie przyspieszonego (26)
7
Uczeń opisuje zachowanie się ciał na podstawie drugiej zasady dynamiki Newtona (20)
8
Uczeń stosuje do obliczeń związek między masą ciała, przyspieszeniem i siłą (12)
9
Uczeń posługuje się pojęciem siły ciężkości (38)
10
Uczeń opisuje wzajemne oddziaływanie ciał, posługując się trzecią zasadą dynamiki Newtona (18)
11
Uczeń wyjaśnia zasadę działania dźwigni dwustronnej, bloku nieruchomego, kołowrotu (41)
12
Uczeń opisuje wpływ oporów ruchu na poruszające się ciała (36)
2
Energia
1
Uczeń wykorzystuje pojęcie energii mechanicznej i wymienia różne jej formy (29)
2
Uczeń posługuje się pojęciem pracy i mocy (33)
3
Uczeń opisuje wpływ wykonanej pracy na zmianę energii (25)
4
Uczeń posługuje się pojęciem energii mechanicznej jako sumy energii kinetycznej i potencjalnej (29)
5
Uczeń stosuje zasadę zachowania energii mechanicznej (23)
6
Uczeń analizuje jakościowo zmiany energii wewnętrznej spowodowane wykonaniem pracy i przepływem ciepła (20)
7
Uczeń wyjaśnia związek między energią kinetyczną cząsteczek i temperaturą (64)
8
Uczeń wyjaśnia przepływ ciepła w zjawisku przewodnictwa cieplnego oraz rolę izolacji cieplnej (51)
9
Uczeń opisuje zjawiska topnienia, krzepnięcia, parowania, skraplania, sublimacji i resublimacji (50)
10
Uczeń posługuje się pojęciem ciepła właściwego, ciepła topnienia i ciepła parowania (58)
11
Uczeń opisuje ruch cieczy i gazów w zjawisku konwekcji (29)
3
Właściwości materii
1
Uczeń analizuje różnice w budowie mikroskopowej ciał stałych, cieczy i gazów (122)
2
Uczeń omawia budowę kryształów na przykładzie soli kamiennej (24)
3
Uczeń posługuje się pojęciem gęstości (71)
4
Uczeń stosuje do obliczeń związek między masą, gęstością i objętością ciał stałych i cieczy, na podstawie wyników pomiarów wyznacza gęstość cieczy i ciał stałych (25)
5
Uczeń opisuje zjawisko napięcia powierzchniowego na wybranym przykładzie (14)
6
Uczeń posługuje się pojęciem ciśnienia (w tym ciśnienia hydrostatycznego i atmosferycznego) (136)
7
Uczeń formułuje prawo Pascala i podaje przykłady jego zastosowania (61)
8
Uczeń analizuje i porównuje wartości sił wyporu dla ciał zanurzonych w cieczy lub gazie (28)
9
Uczeń wyjaśnia pływanie ciał na podstawie prawa Archimedesa (25)
4
Elektryczność
1
Uczeń opisuje sposoby elektryzowania ciał przez tarcie i dotyk; wyjaśnia, że zjawisko to polega na przepływie elektronów; analizuje kierunek przepływu elektronów (21)
2
Uczeń opisuje jakościowo oddziaływanie ładunków jednoimiennych i różnoimiennych (14)
3
Uczeń odróżnia przewodniki od izolatorów oraz podaje przykłady obu rodzajów ciał (23)
4
Uczeń stosuje zasadę zachowania ładunku elektrycznego (5)
5
Uczeń posługuje się pojęciem ładunku elektrycznego jako wielokrotności ładunku elektronu (elementarnego) (3)
6
Uczeń opisuje przepływ prądu w przewodnikach jako ruch elektronów swobodnych (33)
7
Uczeń posługuje się pojęciem natężenia prądu elektrycznego (20)
8
Uczeń posługuje się (intuicyjnie) pojęciem napięcia elektrycznego (14)
9
Uczeń posługuje się pojęciem oporu elektrycznego, stosuje prawo Ohma w prostych obwodach elektrycznych (21)
10
Uczeń posługuje się pojęciem pracy i mocy prądu elektrycznego (16)
11
Uczeń przelicza energię elektryczną podaną w kilowatogodzinach na dżule i dżule na kilowatogodziny (1)
12
Uczeń buduje proste obwody elektryczne i rysuje ich schematy (52)
13
Uczeń wymienia formy energii, na jakie zamieniana jest energia elektryczna (24)
5
Magnetyzm
1
Uczeń nazywa bieguny magnetyczne magnesów trwałych i opisuje charakter oddziaływania między nimi (20)
2
Uczeń opisuje zachowanie igły magnetycznej w obecności magnesu oraz zasadę działania kompasu (20)
3
Uczeń opisuje oddziaływanie magnesów na żelazo i podaje przykłady wykorzystania tego oddziaływania (11)
4
Uczeń opisuje działanie przewodnika z prądem na igłę magnetyczną (8)
5
Uczeń opisuje działanie elektromagnesu i rolę rdzenia w elektromagnesie (9)
6
Uczeń opisuje wzajemne oddziaływanie magnesów z elektromagnesami i wyjaśnia działanie silnika elektrycznego prądu stałego (14)
6
Ruch drgający i fale
1
Uczeń opisuje ruch wahadła matematycznego i ciężarka na sprężynie oraz analizuje przemiany energii w tych ruchach (126)
2
Uczeń posługuje się pojęciami amplitudy drgań, okresu, częstotliwości do opisu drgań, wskazuje położenie równowagi oraz odczytuje amplitudę i okres z wykresu x(t) dla drgającego ciała (3)
3
Uczeń opisuje mechanizm przekazywania drgań z jednego punktu ośrodka do drugiego w przypadku fal na napiętej linie i fal dźwiękowych w powietrzu (8)
4
Uczeń posługuje się pojęciami: amplitudy, okresu i częstotliwości, prędkości i długości fali do opisu fal harmonicznych oraz stosuje do obliczeń związki między tymi wielkościami (0)
5
Uczeń opisuje mechanizm wytwarzania dźwięku w instrumentach muzycznych (3)
6
Uczeń wymienia, od jakich wielkości fizycznych zależy wysokość i głośność dźwięku (2)
7
Uczeń posługuje się pojęciami infradźwięki i ultradźwięki (0)
7
Fale elektromagnetyczne i optyka
1
Uczeń porównuje (wymienia cechy wspólne i różnice) rozchodzenie się fal mechanicznych i elektromagnetycznych (3)
2
Uczeń wyjaśnia powstawanie obszarów cienia i półcienia za pomocą prostoliniowego rozchodzenia się światła w ośrodku jednorodnym (8)
3
Uczeń wyjaśnia powstawanie obrazu pozornego w zwierciadle płaskim, wykorzystując prawa odbicia; opisuje zjawisko rozproszenia światła przy odbiciu od powierzchni chropowatej (11)
4
Uczeń opisuje skupianie promieni w zwierciadle wklęsłym, posługując się pojęciami ogniska i ogniskowej, rysuje konstrukcyjnie obrazy wytworzone przez zwierciadła wklęsłe (13)
5
Uczeń opisuje (jakościowo) bieg promieni przy przejściu światła z ośrodka rzadszego do ośrodka gęstszego optycznie i odwrotnie (10)
6
Uczeń opisuje bieg promieni przechodzących przez soczewkę skupiającą i rozpraszającą (biegnących równolegle do osi optycznej), posługując się pojęciami ogniska i ogniskowej (19)
7
Uczeń rysuje konstrukcyjnie obrazy wytworzone przez soczewki, rozróżnia obrazy rzeczywiste, pozorne, proste, odwrócone, powiększone, pomniejszone (14)
8
Uczeń wyjaśnia pojęcia krótkowzroczności i dalekowzroczności oraz opisuje rolę soczewek w ich korygowaniu (4)
9
Uczeń opisuje zjawisko rozszczepienia światła za pomocą pryzmatu (2)
10
Uczeń opisuje światło białe jako mieszaninę barw, a światło lasera jako światło jednobarwne (2)
11
Uczeń podaje przybliżoną wartość prędkości światła w próżni; wskazuje prędkość światła jako maksymalną prędkość przepływu informacji (1)
12
Uczeń nazywa rodzaje fal elektromagnetycznych (radiowe, mikrofale, promieniowanie podczerwone, światło widzialne, promieniowanie nadfioletowe i rentgenowskie) i podaje przykłady ich zastosowania (0)
8
Wymagania przekrojowe
1
Uczeń opisuje przebieg i wynik przeprowadzanego doświadczenia, wyjaśnia rolę użytych przyrządów, wykonuje schematyczny rysunek obrazujący układ doświadczalny (12)
2
Uczeń wyodrębnia zjawisko z kontekstu, wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla wyniku doświadczenia (3)
3
Uczeń szacuje rząd wielkości spodziewanego wyniku i ocenia na tej podstawie wartości obliczanych wielkości fizycznych (3)
4
Uczeń przelicza wielokrotności i podwielokrotności (przedrostki mikro-, mili-, centy-, hekto-, kilo-, mega-); przelicza jednostki czasu (sekunda, minuta, godzina, doba) (13)
5
Uczeń rozróżnia wielkości dane i szukane (4)
6
Uczeń odczytuje dane z tabeli i zapisuje dane w formie tabeli (3)
7
Uczeń rozpoznaje proporcjonalność prostą na podstawie danych liczbowych lub na podstawie wykresu oraz posługuje się proporcjonalnością prostą (7)
8
Uczeń sporządza wykres na podstawie danych z tabeli (oznaczenie wielkości i skali na osiach), a także odczytuje dane z wykresu (15)
9
Uczeń rozpoznaje zależność rosnącą i malejącą na podstawie danych z tabeli lub na podstawie wykresu oraz wskazuje wielkość maksymalną i minimalną (3)
10
Uczeń posługuje się pojęciem niepewności pomiarowej (5)
11
Uczeń zapisuje wynik pomiaru lub obliczenia fizycznego jako przybliżony (z dokładnością do 2-3 cyfr znaczących) (4)
12
Uczeń planuje doświadczenie lub pomiar, wybiera właściwe narzędzia pomiaru; mierzy: czas, długość, masę, temperaturę, napięcie elektryczne, natężenie prądu (23)
9
Wymagania doświadczalne
1
Uczeń wyznacza gęstość substancji, z jakiej wykonano przedmiot w kształcie prostopadłościanu, walca lub kuli za pomocą wagi i linijki (7)
2
Uczeń wyznacza prędkość przemieszczania się (np. w czasie marszu, biegu, pływania, jazdy rowerem) za pośrednictwem pomiaru odległości i czasu (7)
3
Uczeń dokonuje pomiaru siły wyporu za pomocą siłomierza (dla ciała wykonanego z jednorodnej substancji o gęstości większej od gęstości wody) (5)
4
Uczeń wyznacza masę ciała za pomocą dźwigni dwustronnej, innego ciała o znanej masie i linijki (5)
5
Uczeń wyznacza ciepło właściwe wody za pomocą czajnika elektrycznego lub grzałki o znanej mocy (przy założeniu braku strat) (8)
6
Uczeń demonstruje zjawisko elektryzowania przez tarcie oraz wzajemnego oddziaływania ciał naładowanych (5)
7
Uczeń buduje prosty obwód elektryczny według zadanego schematu (wymagana jest znajomość symboli elementów: ogniwo, opornik, żarówka, wyłącznik, woltomierz, amperomierz) (4)
8
Uczeń wyznacza opór elektryczny opornika lub żarówki za pomocą woltomierza i amperomierza (3)
9
Uczeń wyznacza moc żarówki zasilanej z baterii za pomocą woltomierza i amperomierza (5)
10
Uczeń demonstruje działanie prądu w przewodzie na igłę magnetyczną (zmiany kierunku wychylenia przy zmianie kierunku przepływu prądu, zależność wychylenia igły od pierwotnego jej ułożenia względem przewodu) (1)
11
Uczeń demonstruje zjawisko załamania światła (zmiany kąta załamania przy zmianie kąta padania – jakościowo) (4)
12
Uczeń wyznacza okres i częstotliwość drgań ciężarka zawieszonego na sprężynie oraz okres i częstotliwość drgań wahadła matematycznego (4)
13
Uczeń wytwarza dźwięk o większej i mniejszej częstotliwości od danego dźwięku za pomocą dowolnego drgającego przedmiotu lub instrumentu muzycznego (4)
14
Uczeń wytwarza za pomocą soczewki skupiającej ostry obraz przedmiotu na ekranie, odpowiednio dobierając doświadczalnie położenie soczewki i przedmiotu (3)
INNE
Inne (112)
Pokaż pełen widok
Sortuj według
Alfabetycznie
Najczęściej pobierane
Najpopularniejsze
Najnowsze
Ilość elementów na stronie
Pokazuj: 12
Pokazuj: 24
Pokazuj: 48
1
z 1
Odbicie światła
Film przedstawia odbicie światła.
Gimnazjum
Fizyka
4785
2010-11-15
1
z 1