A
A
A
Ta strona używa plików cookies. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookies.
Dowiedz się więcej.
Nowa podstawa
Instytucje współpracujące
Wykaz podręczników
Kreator prezentacji
Wychowanie przedszkolne
Edukacja wczesnoszkolna
Szkoła podstawowa kl. 4-6
Gimnazjum
Szkoły ponadgimnazjalne
Wychowanie przedszkolne
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Godzina wychowawcza
Wychowanie przedszkolne
Edukacja wczesnoszkolna
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Edukacja matematyczna
Edukacja muzyczna
Edukacja plastyczna
Edukacja polonistyczna
Edukacja przyrodnicza
Edukacja społeczna
Etyka
Godzina wychowawcza
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język regionalny - język kaszubski
Religia
Wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna
Zajęcia komputerowe
Zajęcia techniczne
Szkoła podstawowa kl. 4-6
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Etyka
Godzina wychowawcza
Historia i społeczeństwo
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Muzyka
Plastyka
Przyroda
Religia
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia komputerowe
Zajęcia techniczne
Gimnazjum
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Biologia
Chemia
Edukacja dla bezpieczeństwa
Etyka
Fizyka
Geografia
Godzina wychowawcza
Historia
Informatyka
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Muzyka
Plastyka
Religia
Wiedza o społeczeństwie
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia artystyczne (przedmiot uzupełniający)
Zajęcia techniczne (przedmiot uzupełniający)
Szkoły ponadgimnazjalne
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Biologia
Chemia
Edukacja dla bezpieczeństwa
Ekonomia w praktyce (przedmiot uzupełniający)
Etyka
Filozofia
Fizyka
Geografia
Godzina wychowawcza
Historia
Historia i społeczeństwo (przedmiot uzupełniający)
Historia muzyki
Historia sztuki
Informatyka
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Język łaciński i kultura antyczna
Matematyka
Podstawy przedsiębiorczości
Przedmioty zawodowe
Przyroda (przedmiot uzupełniający)
Religia
Wiedza o kulturze
Wiedza o społeczeństwie
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia artystyczne (przedmiot uzupełniający)
Wyszukaj w portalu
Więcej opcji...
Wszystkie zasoby
Biologia
Podstawa programowa
Znajdź zasoby zawierające
wszystkie słowa:
dowolne ze słów:
dokładnie to wyrażenie:
żadne ze słów:
Zawęź wyniki do
przedmiot nauczania:
Wychowanie przedszkolne
Wszystkie
Godzina wychowawcza
Wychowanie przedszkolne
Edukacja wczesnoszkolna
Wszystkie
Edukacja matematyczna
Edukacja muzyczna
Edukacja plastyczna
Edukacja polonistyczna
Edukacja przyrodnicza
Edukacja społeczna
Etyka
Godzina wychowawcza
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język regionalny - język kaszubski
Religia
Wychowanie fizyczne
Zajęcia komputerowe
Zajęcia techniczne
Wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna
Szkoła podstawowa kl. 4-6
Wszystkie
Etyka
Godzina wychowawcza
Historia i społeczeństwo
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Muzyka
Plastyka
Przyroda
Religia
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia komputerowe
Zajęcia techniczne
Gimnazjum
Wszystkie
Biologia
Chemia
Edukacja dla bezpieczeństwa
Etyka
Fizyka
Geografia
Godzina wychowawcza
Historia
Informatyka
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Muzyka
Plastyka
Religia
Wiedza o społeczeństwie
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia artystyczne (przedmiot uzupełniający)
Zajęcia techniczne (przedmiot uzupełniający)
Szkoły ponadgimnazjalne
Wszystkie
Biologia
Chemia
Edukacja dla bezpieczeństwa
Ekonomia w praktyce (przedmiot uzupełniający)
Etyka
Filozofia
Fizyka
Geografia
Godzina wychowawcza
Historia
Historia i społeczeństwo (przedmiot uzupełniający)
Historia muzyki
Historia sztuki
Informatyka
Inne
Język łaciński i kultura antyczna
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Podstawy przedsiębiorczości
Przedmioty zawodowe
Przyroda (przedmiot uzupełniający)
Religia
Wiedza o kulturze
Wiedza o społeczeństwie
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia artystyczne (przedmiot uzupełniający)
typ zasobu:
ćwiczenia
dokumenty dydaktyczne
e-książka
filmy i animacje
nagrania dzwiękowe
prezentacje multimedialne
scenariusze lekcji
strona WWW
testy
zdjęcia i ilustracje
licencja:
opublikowane na licencji Creative Commons
Wyszukiwanie podstawowe
Gimnazjum
1461
Biologia
1526
Chemia
109
Edukacja dla bezpieczeństwa
76
Etyka
1391
Fizyka
1200
Geografia
84
Godzina wychowawcza
647
Historia
928
Informatyka
465
Język obcy nowożytny
1088
Język polski
1061
Matematyka
176
Muzyka
129
Plastyka
94
Religia
239
Wiedza o społeczeństwie
144
Wychowanie fizyczne
36
Zajęcia artystyczne (przedmiot uzupełniający)
54
Zajęcia techniczne (przedmiot uzupełniający)
Typ zasobu
wszystkie typy
172
ćwiczenia
13
dokumenty dydaktyczne
8
e-książka
233
filmy i animacje
63
prezentacje multimedialne
86
scenariusze lekcji
10
strona WWW
1
testy
875
zdjęcia i ilustracje
Szukaj poza portalem:
3
zasobów
Katalog zasobów
Gimnazjum
Biologia
Punkt podstawy programowej IV.3
Podstawa programowa do przedmiotu:
Biologia
I
Związki chemiczne budujące organizmy oraz pozyskiwanie i wykorzystanie energii
1
Uczeń wymienia najważniejsze pierwiastki budujące ciała organizmów i wykazuje kluczową rolę węgla dla istnienia życia (12)
2
Uczeń przedstawia znaczenie wody dla funkcjonowania organizmów (3)
3
Uczeń wyróżnia podstawowe grupy związków chemicznych występujących w żywych organizmach (węglowodany, białka, tłuszcze, kwasy nukleinowe, witaminy, sole mineralne) oraz przedstawia ich funkcje (16)
4
Uczeń przedstawia fotosyntezę, oddychanie tlenowe oraz fermentację mlekową i alkoholową jako procesy dostarczające energii; wymienia substraty i produkty tych procesów oraz określa warunki ich przebiegu (10)
5
Uczeń wymienia czynniki niezbędne do życia dla organizmów samożywnych i cudzożywnych; ocenia, czy dany organizm jest samożywny czy cudzożywny (0)
II
Budowa i funkcjonowanie komórki
1
Uczeń dokonuje obserwacji mikroskopowych komórki i rozpoznaje (pod mikroskopem, na schemacie, na zdjęciu lub po opisie) podstawowe elementy budowy komórki (błona komórkowa, cytoplazma, jądro, chloroplast, mitochondrium, wakuola, ściana komórkowa) (26)
2
Uczeń przedstawia podstawowe funkcje poszczególnych elementów komórki (14)
3
Uczeń porównuje budowę komórki bakterii, roślin i zwierząt, wskazując cechy umożliwiające ich rozróżnienie (13)
III
Systematyka – zasady klasyfikacji, sposoby identyfikacji i przegląd różnorodności organizmów
1
Uczeń uzasadnia potrzebę klasyfikowania organizmów i przedstawia zasady systemu klasyfikacji biologicznej (system jako sposób katalogowania organizmów, jednostki taksonomiczne, podwójne nazewnictwo) (6)
2
Uczeń posługuje się prostym kluczem do oznaczania organizmów (4)
3
Uczeń wymienia cechy, którymi wirusy różnią się od organizmów zbudowanych z komórek (41)
4
Uczeń podaje znaczenie czynności życiowych organizmu (jednokomórkowego i wielokomórkowego): odżywiania, oddychania, wydalania, ruchu, reakcji na bodźce, rozmnażania, wzrostu i rozwoju (25)
5
Uczeń przedstawia podstawowe czynności życiowe organizmu jednokomórkowego na przykładzie wybranego protista samożywnego (np. eugleny) i cudzożywnego (np. pantofelka) (26)
6
Uczeń przedstawia miejsca występowania bakterii i protistów oraz ich znaczenie w przyrodzie i dla człowieka (18)
7
Uczeń wymienia cechy umożliwiające zaklasyfikowanie organizmu do grzybów oraz identyfikuje nieznany organizm jako przedstawiciela grzybów na podstawie obecności tych cech; wskazuje miejsca występowania grzybów (w tym grzybów porostowych) (15)
8
Uczeń obserwuje okazy i porównuje cechy morfologiczne glonów i roślin lądowych (mchów, widłaków, skrzypów, paproci, nagozalążkowych i okrytozalążkowych), wymienia cechy umożliwiające zaklasyfikowanie organizmu do wymienionych wyżej grup oraz identyfikuje (148)
9
Uczeń wymienia cechy umożliwiające zaklasyfikowanie organizmu do parzydełkowców, płazińców, nicieni, pierścienic, stawonogów (skorupiaków, owadów i pajęczaków), mięczaków, ryb, płazów, gadów, ptaków, ssaków oraz identyfikuje nieznany organizm jako przedstrzedstawiciela jednej z wymienionych grup na podstawie obecności tych cech (335)
10
Uczeń porównuje cechy morfologiczne, środowisko i tryb życia grup zwierząt wymienionych w pkt 9, w szczególności porównuje grupy kręgowców pod kątem pokrycia ciała, narządów wymiany gazowej, ciepłoty ciała, rozmnażania i rozwoju (180)
11
Uczeń przedstawia znaczenie poznanych grzybów, roślin i zwierząt w środowisku i dla człowieka (118)
IV
Ekologia
1
Uczeń przedstawia czynniki środowiska niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmów w środowisku lądowym i wodnym (1)
2
Uczeń wskazuje, na przykładzie dowolnie wybranego gatunku, zasoby, o które konkurują jego przedstawiciele między sobą i z innymi gatunkami, przedstawia skutki konkurencji wewnątrzgatunkowej i międzygatunkowej (7)
3
Uczeń przedstawia, na przykładzie poznanych wcześniej roślinożernych ssaków, adaptacje zwierząt do odżywiania się pokarmem roślinnym; podaje przykłady przystosowań roślin służących obronie przed zgryzaniem (3)
4
Uczeń przedstawia, na przykładzie poznanych wcześniej mięsożernych ssaków, adaptacje drapieżników do chwytania zdobyczy; podaje przykłady obronnych adaptacji ich ofiar (6)
5
Uczeń przedstawia, na przykładzie poznanych pasożytów, ich adaptacje do pasożytniczego trybu życia (7)
6
Uczeń wyjaśnia, jak zjadający i zjadani regulują wzajemnie swoją liczebność (0)
7
Uczeń wykazuje, na wybranym przykładzie, że symbioza (mutualizm) jest wzajemnie korzystna dla obu partnerów (5)
8
Uczeń wskazuje żywe i nieożywione elementy ekosystemu; wykazuje, że są one powiązane różnorodnymi zależnościami (9)
9
Uczeń opisuje zalewności pokarmowe (łańcuchy i sieci pokarmowe) w ekosystemie, rozróżnia producentów, konsumentów i destruentów oraz przedstawia ich rolę w obiegu materii i przepływie energii przez ekosystem (12)
V
Budowa i funkcjonowanie organizmu roślinnego na przykładzie rośliny okrytozalążkowej
1
Uczeń wymienia czynności życiowe organizmu roślinnego (8)
2
Uczeń identyfikuje (np. na schemacie, fotografii, rysunku lub na podstawie opisu) i opisuje organy rośliny okrytonasiennej (korzeń, pęd, łodyga, liść, kwiat, owoc) oraz przedstawia ich funkcje (127)
3
Uczeń wskazuje cechy adaptacyjne w budowie tkanek roślinnych do pełnienia określonych funkcji (tkanka twórcza, okrywająca, miękiszowa, wzmacniająca, przewodząca) (25)
4
Uczeń rozróżnia elementy budowy kwiatu (okwiat: działki kielicha i płatki korony oraz słupkowie, pręcikowie) i określa ich rolę w rozmnażaniu płciowym (75)
5
Uczeń przedstawia budowę nasienia (łupina nasienna, bielmo, zarodek) oraz opisuje warunki niezbędne do procesu kiełkowania (temperatura, woda, tlen) (13)
6
Uczeń podaje przykłady różnych sposobów rozsiewania się nasion i przedstawia rolę owocu w tym procesie (26)
VI
Budowa i funkcjonowanie organizmu człowieka.
1
Tkanki, narządy, układy narządów
1
Uczeń opisuje hierarchiczną budowę organizmu człowieka (tkanki, narządy, układy narządów) (2)
2
Uczeń podaje funkcje tkanki nabłonkowej, mięśniowej, nerwowej, krwi, tłuszczowej, chrzęstnej i kostnej oraz przedstawia podstawowe cechy budowy warunkujące pełnienie tych funkcji (7)
3
Uczeń opisuje budowę, funkcje i współdziałanie poszczególnych układów: ruchu, pokarmowego, oddechowego, krążenia, wydalniczego, nerwowego, dokrewnego i rozrodczego (2)
2
Układ ruchu
1
Uczeń wykazuje współdziałanie mięśni, ścięgien, kości i stawów w prawidłowym funkcjonowaniu układu ruchu (0)
2
Uczeń wymienia i rozpoznaje (na schemacie, rysunku, modelu, według opisu itd.) elementy szkieletu osiowego, obręczy i kończyn (0)
3
Uczeń przedstawia funkcje kości i wskazuje cechy budowy fizycznej i chemicznej umożliwiające ich pełnienie (0)
4
Uczeń przedstawia znaczenie aktywności fizycznej dla prawidłowego funkcjonowania układu ruchu i gęstości masy kostnej oraz określa czynniki wpływające na prawidłowy rozwój muskulatury ciała (1)
3
Układ pokarmowy i odżywianie się
1
Uczeń podaje funkcje poszczególnych części układu pokarmowego, rozpoznaje te części (na schemacie, modelu, rysunku, według opisu itd.) oraz przedstawia związek ich budowy z pełnioną funkcją (6)
2
Uczeń przedstawia źródła i wyjaśnia znaczenie składników pokarmowych (białka, tłuszcze, węglowodany, sole mineralne, woda) dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu (1)
3
Uczeń przedstawia rolę i skutki niedoboru niektórych witamin (A, C, B6, B12, kwasu foliowego, D), składników mineralnych (Mg, Fe, Ca) i aminokwasów egzogennych w organizmie (2)
4
Uczeń przedstawia miejsce i produkty trawienia oraz miejsce wchłaniania głównych grup związków organicznych (2)
5
Uczeń przedstawia rolę błonnika w prawidłowym funkcjonowaniu układu pokarmowego oraz uzasadnia konieczność systematycznego spożywania owoców i warzyw (2)
6
Uczeń wyjaśnia, dlaczego należy stosować dietę zróżnicowaną i dostosowaną do potrzeb organizmu (wiek, stan zdrowia, tryb życia i aktywność fizyczna, pora roku itp.), oraz podaje korzyści z prawidłowego odżywiania się (3)
7
Uczeń oblicza indeks masy ciała oraz przedstawia i analizuje konsekwencje zdrowotne niewłaściwego odżywiania (otyłość lub niedowaga oraz ich następstwa) (0)
4
Układ oddechowy
1
Uczeń podaje funkcje części układu oddechowego, rozpoznaje je (na schemacie, modelu, rysunku, według opisu itd.) oraz przedstawia związek ich budowy z pełnioną funkcją (3)
2
Uczeń opisuje przebieg wymiany gazowej w tkankach i w płucach oraz przedstawia rolę krwi w transporcie gazów oddechowych (1)
3
Uczeń przedstawia czynniki wpływające na prawidłowy stan i funkcjonowanie układu oddechowego (aktywność fizyczna poprawiająca wydolność oddechową, niepalenie papierosów czynnie i biernie) (4)
5
Układ krążenia
1
Uczeń opisuje budowę i funkcje narządów układu krwionośnego i układu limfatycznego (6)
2
Uczeń przedstawia krążenie krwi w obiegu płucnym i ustrojowym (2)
3
Uczeń przedstawia rolę głównych składników krwi (krwinki czerwone i białe, płytki krwi, osocze) oraz wymienia grupy układu krwi AB0 oraz Rh (4)
4
Uczeń przedstawia znaczenie aktywności fizycznej i prawidłowej diety dla właściwego funkcjonowania układu krążenia (13)
5
Uczeń przedstawia społeczne znaczenie krwiodawstwa (1)
6
Układ odpornościowy
1
Uczeń opisuje funkcje elementów układu odpornościowego (narządy: śledziona, grasica, węzły chłonne; komórki: makrofagi, limfocyty T, limfocyty B; cząsteczki: przeciwciała) (1)
2
Uczeń rozróżnia odporność swoistą i nieswoistą, naturalną i sztuczną, bierną i czynną (0)
3
Uczeń porównuje działanie surowicy i szczepionki; podaje przykłady szczepień obowiązkowych i nieobowiązkowych oraz ocenia ich znaczenie (1)
4
Uczeń opisuje konflikt serologiczny Rh (0)
5
Uczeń wyjaśnia, na czym polega transplantacja narządów, i podaje przykłady narządów, które można przeszczepiać (0)
6
Uczeń przedstawia znaczenie przeszczepów, w tym rodzinnych, oraz zgody na transplantację narządów po śmierci (0)
7
Układ wydalniczy
1
Uczeń podaje przykłady substancji, które są wydalane z organizmu człowieka, oraz wymienia narządy biorące udział w wydalaniu (0)
2
Uczeń opisuje budowę i funkcje głównych struktur układu wydalniczego (nerki, moczowody, pęcherz moczowy, cewka moczowa) (3)
8
Układ nerwowy
1
Uczeń opisuje budowę i funkcje ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego (15)
2
Uczeń porównuje rolę współczulnego i przywspółczulnego układu nerwowego (10)
3
Uczeń opisuje łuk odruchowy, wymienia rodzaje odruchów oraz przedstawia rolę odruchów warunkowych w uczeniu się (13)
4
Uczeń wymienia czynniki wywołujące stres oraz podaje przykłady pozytywnego i negatywnego działania stresu (3)
5
Uczeń przedstawia sposoby radzenia sobie ze stresem (1)
9
Narządy zmysłów
1
Uczeń przedstawia budowę oka i ucha oraz wyjaśnia sposób ich działania (9)
2
Uczeń przedstawia rolę zmysłu równowagi, zmysłu smaku i zmysłu węchu i wskazuje lokalizację odpowiednich narządów i receptorów (3)
3
Uczeń przedstawia przyczyny powstawania oraz sposób korygowania wad wzroku (krótkowzroczność, dalekowzroczność, astygmatyzm) (0)
4
Uczeń przedstawia wpływ hałasu na zdrowie człowieka (3)
5
Uczeń przedstawia podstawowe zasady higieny narządów wzroku i słuchu (5)
10
Układ dokrewny
1
Uczeń wymienia gruczoły dokrewne, wskazuje ich lokalizację i przedstawia podstawową rolę w regulacji procesów życiowych (2)
2
Uczeń przedstawia biologiczną rolę: hormonu wzrostu, tyroksyny, insuliny, adrenaliny, testosteronu, estrogenów (1)
3
Uczeń przedstawia antagonistyczne działanie insuliny i glukagonu (2)
4
Uczeń wyjaśnia, dlaczego nie należy bez konsultacji z lekarzem przyjmować środków lub leków hormonalnych (np. tabletek antykoncepcyjnych, sterydów) (0)
11
Skóra
1
Uczeń podaje funkcje skóry, rozpoznaje elementy jej budowy (na schemacie, modelu, rysunku, według opisu itd.) oraz przedstawia jej cechy adaptacyjne do pełnienia funkcji ochronnej, zmysłowej (receptory bólu, dotyku, ciepła, zimna) i termoregulacyjnej (9)
2
Uczeń opisuje stan zdrowej skóry oraz rozpoznaje niepokojące zmiany na skórze, które wymagają konsultacji lekarskiej (3)
12
Rozmnażanie i rozwój
1
Uczeń przedstawia budowę i funkcje narządów płciowych (męskich i żeńskich) oraz rolę gamet w procesie zapłodnienia (17)
2
Uczeń opisuje etapy cyklu miesiączkowego kobiety (4)
3
Uczeń przedstawia przebieg ciąży i wyjaśnia wpływ różnych czynników na prawidłowy rozwój zarodka i płodu (1)
4
Uczeń przedstawia cechy i przebieg fizycznego, psychicznego i społecznego dojrzewania człowieka (3)
5
Uczeń przedstawia podstawowe zasady profilaktyki chorób przenoszonych drogą płciową (2)
VII
Stan zdrowia i choroby
1
Uczeń przedstawia znaczenie pojęć „zdrowie” i „choroba” (zdrowie jako stan równowagi środowiska wewnętrznego organizmu, zdrowie fizyczne, psychiczne i społeczne; choroba jako zaburzenie tego stanu) (2)
2
Uczeń przedstawia negatywny wpływ na zdrowie człowieka niektórych substancji psychoaktywnych (tytoń, alkohol), narkotyków i środków dopingujących oraz nadużywania kofeiny i niektórych leków (zwłaszcza oddziałujących na psychikę) (12)
3
Uczeń wymienia najważniejsze choroby człowieka wywoływane przez wirusy, bakterie, protisty i pasożyty zwierzęce oraz przedstawia zasady profilaktyki tych chorób; w szczególności przedstawia drogi zakażenia się wirusami HIV, HBV i HCV oraz HPV, zasady profilaktyki chorób wywoływanych przez te wirusy oraz przewiduje indywidualne i społeczne skutki zakażenia; (104)
4
Uczeń przedstawia czynniki sprzyjające rozwojowi choroby nowotworowej (np. niewłaściwa dieta, tryb życia, substancje psychoaktywne, promieniowanie UV) oraz podaje przykłady takich chorób (8)
5
Uczeń przedstawia podstawowe zasady profilaktyki chorób nowotworowych (0)
6
Uczeń uzasadnia konieczność okresowego wykonywania podstawowych badań kontrolnych (np. badania stomatologiczne, podstawowe badania krwi i moczu, pomiar pulsu i ciśnienia krwi) (4)
7
Uczeń analizuje informacje dołączane do leków oraz wyjaśnia, dlaczego nie należy bez wyraźnej potrzeby przyjmować leków ogólnodostępnych oraz dlaczego antybiotyki i inne leki należy stosować zgodnie z zaleceniem lekarza (dawka, godziny przyjmowania leku i długość kuracji) (2)
8
Uczeń przedstawia podstawowe zasady higieny (45)
9
Uczeń analizuje związek pomiędzy prawidłowym wysypianiem się a funkcjonowaniem organizmu, w szczególności wpływ na procesy uczenia się i zapamiętywania oraz odporność organizmu (0)
VIII
Genetyka
1
Uczeń przedstawia znaczenie biologiczne mitozy i mejozy, rozróżnia komórki haploidalne i diploidalne, opisuje budowę chromosomu (chromatydy, centromer), rozróżnia autosomy i chromosomy płci (34)
2
Uczeń przedstawia strukturę podwójnej helisy DNA i wykazuje jej rolę w przechowywaniu informacji genetycznej i powielaniu (replikacji) DNA (18)
3
Uczeń przedstawia sposób zapisywania i odczytywania informacji genetycznej (kolejność nukleotydów w DNA, kod genetyczny); wyjaśnia różnicę pomiędzy informacją genetyczną a kodem genetycznym (15)
4
Uczeń przedstawia zależność pomiędzy genem a cechą (16)
5
Uczeń przedstawia dziedziczenie cech jednogenowych, posługując się podstawowymi pojęciami genetyki (fenotyp, genotyp, gen, allel, homozygota, heterozygota, dominacja, recesywność) (29)
6
Uczeń wyjaśnia dziedziczenie grup krwi człowieka (układ AB0, czynnik Rh) (1)
7
Uczeń przedstawia dziedziczenie płci u człowieka i podaje przykłady cech człowieka sprzężonych z płcią (hemofilia, daltonizm) (5)
8
Uczeń podaje ogólną definicję mutacji oraz wymienia przyczyny ich wystąpienia (mutacje spontaniczne i wywołane przez czynniki mutagenne); podaje przykłady czynników mutagennych (2)
9
Uczeń rozróżnia mutacje genowe (punktowe) i chromosomowe oraz podaje przykłady chorób człowieka warunkowanych takimi mutacjami (mukowiscydoza, zespół Downa) (2)
IX
Ewolucja życia
1
Uczeń wyjaśnia pojęcie ewolucji organizmów i przedstawia źródła wiedzy o jej przebiegu (12)
2
Uczeń wyjaśnia na odpowiednich przykładach, na czym polega dobór naturalny i sztuczny, oraz podaje różnice między nimi (0)
3
Uczeń przedstawia podobieństwa i różnice między człowiekiem a innymi naczelnymi jako wynik procesów ewolucyjnych (3)
X
Globalne i lokalne problemy środowiska
1
Uczeń przedstawia przyczyny i analizuje skutki globalnego ocieplenia klimatu (10)
2
Uczeń uzasadnia konieczność segregowania odpadów w gospodarstwie domowym oraz konieczność specjalnego postępowania ze zużytymi bateriami, świetlówkami, przeterminowanymi lekami (7)
3
Uczeń proponuje działania ograniczające zużycie wody i energii elektrycznej oraz wytwarzanie odpadów w gospodarstwach domowych (9)
XI
Zalecane doświadczenia i obserwacje
1
Uczeń planuje i przeprowadza doświadczenie
a
Wydzielanie dwutlenku węgla podczas fermantacji drożdży (0)
b
Wpływ wybranego czynnika na proces kiełkowania nasion (0)
c
Rola składników chemicznych kości (0)
d
Gęstość rozmieszczenia receptorów w skórze różnych części ciała (0)
e
Obecność skrobi w produktach spożywczych (0)
2
Uczeń dokonuje obserwacji
a
Mikroskopowe preparaty trwałe (np. tkanki zwierzęce, organizmy jednokomórkowe) i świeże (np. skórka liścia spichrzowego cebuli, miąższ pomidora, liść moczarki kanadyjskiej, glony, pierwotniaki) (9)
b
Zmiany tętna i ciśnienia krwi podczas spoczynku i wysiłku fizycznego (0)
c
Obecność plamki ślepej na siatkówce oka (0)
d
Przedstawiciele pospolitych gatunków roślin i zwierząt (34)
e
Liczebność, rozmieszczenie i zagęszczenie wybranego gatunku rośliny zielnej (0)
INNE
Inne (175)
Pokaż pełen widok
Sortuj według
Alfabetycznie
Najczęściej pobierane
Najpopularniejsze
Najnowsze
Ilość elementów na stronie
Pokazuj: 12
Pokazuj: 24
Pokazuj: 48
1
z 1
Zęby
Zapoznanie uczniów z cechami zwierząt roślinożernych
Gimnazjum
Biologia
27838
2013-08-20
Nie dać się zjeść
Zapoznanie uczniów z cechami zwierząt roślinożernych
Gimnazjum
Biologia
6428
2013-08-20
Zwierzęta roślinożerne
Zapoznanie uczniów z cechami zwierząt roślinożernych
Gimnazjum
Biologia
11538
2013-08-20
1
z 1