A
A
A
Zaloguj
Zarejestruj
Ta strona używa plików cookies. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookies.
Dowiedz się więcej.
Nowa podstawa
Instytucje współpracujące
Wykaz podręczników
Kreator prezentacji
Wychowanie przedszkolne
Edukacja wczesnoszkolna
Szkoła podstawowa kl. 4-6
Gimnazjum
Szkoły ponadgimnazjalne
Wychowanie przedszkolne
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Godzina wychowawcza
Wychowanie przedszkolne
Edukacja wczesnoszkolna
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Edukacja matematyczna
Edukacja muzyczna
Edukacja plastyczna
Edukacja polonistyczna
Edukacja przyrodnicza
Edukacja społeczna
Etyka
Godzina wychowawcza
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język regionalny - język kaszubski
Religia
Wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna
Zajęcia komputerowe
Zajęcia techniczne
Szkoła podstawowa kl. 4-6
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Etyka
Godzina wychowawcza
Historia i społeczeństwo
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Muzyka
Plastyka
Przyroda
Religia
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia komputerowe
Zajęcia techniczne
Gimnazjum
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Biologia
Chemia
Edukacja dla bezpieczeństwa
Etyka
Fizyka
Geografia
Godzina wychowawcza
Historia
Informatyka
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Muzyka
Plastyka
Religia
Wiedza o społeczeństwie
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia artystyczne (przedmiot uzupełniający)
Zajęcia techniczne (przedmiot uzupełniający)
Szkoły ponadgimnazjalne
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Biologia
Chemia
Edukacja dla bezpieczeństwa
Ekonomia w praktyce (przedmiot uzupełniający)
Etyka
Filozofia
Fizyka
Geografia
Godzina wychowawcza
Historia
Historia i społeczeństwo (przedmiot uzupełniający)
Historia muzyki
Historia sztuki
Informatyka
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Język łaciński i kultura antyczna
Matematyka
Podstawy przedsiębiorczości
Przedmioty zawodowe
Przyroda (przedmiot uzupełniający)
Religia
Wiedza o kulturze
Wiedza o społeczeństwie
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia artystyczne (przedmiot uzupełniający)
Wyszukaj w portalu
Więcej opcji...
Wszystkie zasoby
Wiedza o społeczeństwie
Podstawa programowa
Znajdź zasoby zawierające
wszystkie słowa:
dowolne ze słów:
dokładnie to wyrażenie:
żadne ze słów:
Zawęź wyniki do
przedmiot nauczania:
Wychowanie przedszkolne
Wszystkie
Godzina wychowawcza
Wychowanie przedszkolne
Edukacja wczesnoszkolna
Wszystkie
Edukacja matematyczna
Edukacja muzyczna
Edukacja plastyczna
Edukacja polonistyczna
Edukacja przyrodnicza
Edukacja społeczna
Etyka
Godzina wychowawcza
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język regionalny - język kaszubski
Religia
Wychowanie fizyczne
Zajęcia komputerowe
Zajęcia techniczne
Wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna
Szkoła podstawowa kl. 4-6
Wszystkie
Etyka
Godzina wychowawcza
Historia i społeczeństwo
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Muzyka
Plastyka
Przyroda
Religia
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia komputerowe
Zajęcia techniczne
Gimnazjum
Wszystkie
Biologia
Chemia
Edukacja dla bezpieczeństwa
Etyka
Fizyka
Geografia
Godzina wychowawcza
Historia
Informatyka
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Muzyka
Plastyka
Religia
Wiedza o społeczeństwie
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia artystyczne (przedmiot uzupełniający)
Zajęcia techniczne (przedmiot uzupełniający)
Szkoły ponadgimnazjalne
Wszystkie
Biologia
Chemia
Edukacja dla bezpieczeństwa
Ekonomia w praktyce (przedmiot uzupełniający)
Etyka
Filozofia
Fizyka
Geografia
Godzina wychowawcza
Historia
Historia i społeczeństwo (przedmiot uzupełniający)
Historia muzyki
Historia sztuki
Informatyka
Inne
Język łaciński i kultura antyczna
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Podstawy przedsiębiorczości
Przedmioty zawodowe
Przyroda (przedmiot uzupełniający)
Religia
Wiedza o kulturze
Wiedza o społeczeństwie
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia artystyczne (przedmiot uzupełniający)
typ zasobu:
ćwiczenia
dokumenty dydaktyczne
e-książka
filmy i animacje
nagrania dzwiękowe
prezentacje multimedialne
scenariusze lekcji
strona WWW
testy
zdjęcia i ilustracje
licencja:
opublikowane na licencji Creative Commons
Wyszukiwanie podstawowe
Szkoły ponadgimnazjalne
1587
Biologia
1605
Chemia
123
Edukacja dla bezpieczeństwa
228
Ekonomia w praktyce (przedmiot uzupełniający)
71
Etyka
1135
Fizyka
984
Geografia
47
Godzina wychowawcza
588
Historia
80
Historia i społeczeństwo (przedmiot uzupełniający)
177
Historia muzyki
95
Historia sztuki
1144
Informatyka
68
Język łaciński i kultura antyczna
592
Język obcy nowożytny
1320
Język polski
632
Matematyka
415
Podstawy przedsiębiorczości
1078
Przedmioty zawodowe
89
Przyroda (przedmiot uzupełniający)
93
Religia
344
Wiedza o kulturze
226
Wiedza o społeczeństwie
105
Wychowanie fizyczne
Typ zasobu
wszystkie typy
33
dokumenty dydaktyczne
15
e-książka
32
filmy i animacje
15
prezentacje multimedialne
88
scenariusze lekcji
31
strona WWW
6
testy
6
zdjęcia i ilustracje
Szukaj poza portalem:
1
zasobów
Katalog zasobów
Szkoły ponadgimnazjalne
Wiedza o społeczeństwie
Punkt podstawy programowej II.13.3
Podstawa programowa do przedmiotu:
Wiedza o społeczeństwie
I
Zakres podstawowy
1
Młody obywatel w urzędzie
1
Uczeń wyjaśnia, jak nabywa się obywatelstwo polskie i unijne (1)
2
Uczeń ustala, w jakim urzędzie i w jaki sposób uzyskuje się dowód osobisty, paszport, prawo jazdy, jak rejestruje się motocykl i samochód (0)
3
Uczeń podaje formalne warunki, jakie spełnić musi obywatel, by wziąć udział w wyborach (0)
4
Uczeń uzyskuje informację publiczną na zadany temat w odpowiednim urzędzie (1)
5
Uczeń wyjaśnia, co może zrobić obywatel, gdy nie zgadza się z decyzją urzędu (0)
6
Uczeń sporządza urzędowy wniosek, skargę i odwołanie (1)
2
Prawo i sądy
1
Uczeń wyjaśnia, co to jest prawo i czym różnią się normy prawne od norm religijnych, moralnych i obyczajowych (2)
2
Uczeń wymienia podstawowe zasady prawa (prawo nie działa wstecz, domniemanie niewinności, nie ma winy bez prawa, nieznajomość prawa szkodzi) i wyjaśnia konsekwencje ich łamania (0)
3
Uczeń wymienia źródła prawa; znajduje wskazany akt prawny i interpretuje proste przepisy prawne (3)
4
Uczeń wyjaśnia różnice między prawem cywilnym, karnym i administracyjnym; wskazuje, w jakim kodeksie można znaleźć przepisy dotyczące konkretnej sprawy (2)
5
Uczeń uzasadnia potrzebę niezależności i niezawisłości sędziów (1)
6
Uczeń przedstawia uczestników i przebieg procesu sądowego: cywilnego i karnego; uzasadnia znaczenie mediacji (2)
7
Uczeń wymienia główne prawa, jakie przysługują ofierze, sprawcy i świadkowi przestępstwa (0)
8
Uczeń pisze pozew w wybranej sprawie cywilnej i zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa (według wzoru) (1)
3
Bezpieczeństwo
1
Uczeń charakteryzuje najważniejsze zadania prokuratury i policji (0)
2
Uczeń przedstawia uprawnienia policjantów i innych służb porządkowych; rozpoznaje przejawy ich naruszania (0)
3
Uczeń nawiązuje kontakt (osobisty, telefoniczny lub mailowy) z funkcjonariuszem policji (np. dzielnicowym) i na podstawie uzyskanych informacji sporządza notatkę lub wykres dotyczący przestępczości w swojej okolicy (0)
4
Uczeń wymienia przestępstwa, których ofiarą najczęściej padają młodzi ludzie; wie, jak można próbować ich uniknąć i przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się w sytuacji zagrożenia (0)
5
Uczeń wyjaśnia, na jakich zasadach nieletni odpowiadają za popełnienie przestępstwa (środki wychowawcze i poprawcze) (0)
6
Uczeń przedstawia przepisy prawne dotyczące sprzedaży i konsumpcji alkoholu, papierosów i narkotyków i wskazuje na konsekwencje ich łamania (0)
4
Edukacja i praca w Polsce i Unii Europejskiej
1
Uczeń wymienia prawa i obowiązki ucznia; wyszukuje gwarantujące je przepisy prawa oświatowego (np. w ustawie, statucie szkoły) oraz przepisy zawarte w innych aktach prawnych (np. w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej) (1)
2
Uczeń rozpoznaje przypadki naruszania praw ucznia i w razie potrzeby podejmuje odpowiednie kroki w celu ich ochrony (1)
3
Uczeń omawia na wybranych przykładach zasady przyjmowania do szkół wyższych (1)
4
Uczeń przedstawia warunki podejmowania przez młodych Polaków nauki w Unii Europejskiej oraz wyszukuje informacje na ten temat odnoszące się do wybranego państwa (2)
5
Uczeń wyjaśnia, co wynika z wejścia Polski do strefy Schengen; zna zasady bezpiecznego podróżowania po Europie i świecie (unikanie ryzyka, postępowanie w razie kradzieży lub wypadku, możliwości uzyskania pomocy, w tym opieki zdrowotnej) (2)
6
Uczeń wyjaśnia, jakie możliwości zarabiania mają młodzi ludzie, jakie umowy mogą zawierać i jakie są zasady opodatkowania ich dochodów (1)
7
Uczeń omawia ogólne zasady podejmowania pracy i zakładania własnych przedsiębiorstw w Unii Europejskiej (na podstawie informacji z Internetu); sporządza Europass-CV (2)
5
Prawa człowieka
1
Uczeń przedstawia krótko historię praw człowieka i ich generacje; wymienia najważniejsze dokumenty z tym związane (3)
2
Uczeń wymienia podstawowe prawa i wolności człowieka; wyjaśnia, co oznacza, że są one powszechne, przyrodzone i niezbywalne (6)
3
Uczeń podaje najważniejsze postanowienia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Konwencji o Prawach Dziecka (5)
4
Uczeń znajduje w środkach masowego przekazu (w tym w Internecie) informacje o przypadkach łamania praw człowieka na świecie (2)
5
Uczeń bierze udział w debacie klasowej, szkolnej lub internetowej na temat wolności słowa lub innych praw i wolności (1)
6
Uczeń wyjaśnia, na czym polegają: prawo do prywatności, w tym do ochrony danych osobowych i prawa obywatela w kontaktach z mediami (1)
6
Ochrona praw i wolności
1
Uczeń przedstawia główne środki ochrony praw i wolności w Polsce (1)
2
Uczeń opisuje sposób działania Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Praw Dziecka; pisze prostą skargę do jednego z nich (według wzoru) (1)
3
Uczeń uzasadnia znaczenie Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu (1)
4
Uczeń przedstawia na przykładach działania podejmowane przez ludzi i organizacje pozarządowe broniące praw człowieka; w miarę swoich możliwości włącza się w wybrane działania (np. podpisuje apel, prowadzi zbiórkę darów) (1)
5
Uczeń rozpoznaje przejawy rasizmu, szowinizmu, antysemityzmu i ksenofobii; uzasadnia potrzebę przeciwstawiania się im oraz przedstawia możliwości zaangażowania się w wybrane działania na rzecz równości i tolerancji (4)
6
Uczeń znajduje informacje o naruszaniu praw człowieka w wybranej dziedzinie (np. prawa kobiet, prawa dziecka, wolność wyznania, prawo do edukacji, prawa humanitarne) i projektuje działania, które mogą temu zaradzić (4)
II
Zakres rozszerzony
1
Życie zbiorowe i jego reguły
1
Uczeń charakteryzuje wybrane zbiorowości, społeczności, wspólnoty, społeczeństwa, ze względu na obowiązujące w nich reguły i więzi (7)
2
Uczeń podaje przykłady norm i instytucji społecznych; charakteryzuje ich funkcje w życiu społecznym (5)
3
Uczeń wyjaśnia, co to jest anomia, omawia jej przyczyny i skutki (1)
4
Uczeń omawia na przykładach źródła i mechanizmy konfliktów społecznych oraz sposoby ich rozwiązywania (15)
2
Socjalizacja i kontrola społeczna
1
Uczeń porównuje modele socjalizacji charakterystyczne dla własnej grupy wiekowej i pokolenia rodziców (1)
2
Uczeń opisuje przejawy kontroli społecznej w życiu codziennym (6)
3
Uczeń wyjaśnia na przykładach, w jaki sposób dochodzi do stygmatyzacji społecznej i jakie mogą być jej skutki (2)
3
Grupa społeczna
1
Uczeń przedstawia cechy i funkcjonowanie małej grupy społecznej (liczebność, więź, trwałość, role grupowe, wspólne wartości i cele, poczucie odrębności, współdziałanie) (5)
2
Uczeń omawia na przykładach różne rodzaje grup i wyjaśnia funkcjonowanie wskazanej grupy (3)
3
Uczeń wyjaśnia znaczenie grup odniesienia pozytywnego i negatywnego w procesie socjalizacji (4)
4
Uczeń opisuje swoiste cechy współczesnej rodziny jako grupy społecznej; porównuje i ilustruje przykładami różne modele rodziny (3)
4
Struktura społeczna
1
Uczeń opisuje strukturę klasowo-warstwową polskiego społeczeństwa i swojej społeczności lokalnej (1)
2
Uczeń porównuje skalę nierówności społecznych w Polsce i wybranym państwie, wyjaśniając związek między nierównościami społecznymi a nierównością szans życiowych (4)
3
Uczeń podaje przykłady i wyjaśnia uwarunkowania pionowej i poziomej ruchliwości społecznej (2)
4
Uczeń opisuje mechanizm i skutki społecznego wykluczenia oraz sposoby przeciwdziałania temu zjawisku (5)
5
Uczeń charakteryzuje wybrane problemy życia społecznego w Polsce (w tym sytuację młodych ludzi); rozważa możliwości ich rozwiązania (4)
5
Zmiana społeczna
1
Uczeń charakteryzuje historyczne formy organizacji społeczeństwa (pierwotne, tradycyjne, przemysłowe, postindustrialne) (5)
2
Uczeń omawia cechy współczesnego społeczeństwa zachodniego (otwarte, postindustrialne, konsumpcyjne, masowe, informacyjne) (3)
3
Uczeń analizuje sposoby adaptacji do zmiany społecznej na podstawie własnych obserwacji i tekstów kultury (3)
4
Uczeń przedstawia i ocenia dwie drogi zmiany społecznej: rewolucję i reformę (12)
5
Uczeń charakteryzuje wybrany ruch społeczny, np.: Solidarność, ruch niepodległościowy non-violence Mahatmy Gandhiego, ruch praw obywatelskich Martina L. Kinga, ruch na rzecz ochrony środowiska naturalnego, ruch emancypacji kobiet (18)
6
Naród, ojczyzna i mniejszości narodowe
1
Uczeń przedstawia dwie koncepcje narodu: etniczno-kulturową i polityczną (1)
2
Uczeń omawia czynniki sprzyjające asymilacji oraz służące zachowaniu tożsamości narodowej (2)
3
Uczeń charakteryzuje postawy współczesnych Polaków wobec ojczyzny i narodu (0)
4
Uczeń charakteryzuje mniejszości narodowe, etniczne i grupy imigrantów żyjące w Polsce (liczebność, historia, kultura, religia itp.); wymienia prawa, które im przysługują (26)
5
Uczeń rozpoznaje przejawy ksenofobii, antysemityzmu, rasizmu i szowinizmu i uzasadnia potrzebę przeciwstawiania się tym zjawiskom (9)
7
Procesy narodowościowe i społeczne we współczesnym świecie
1
Uczeń wyjaśnia, dlaczego i w jakim zakresie doszło do integracji narodów w świecie zachodnim (0)
2
Uczeń porównuje różne modele polityki wybranych państw wobec mniejszości narodowych i imigrantów (2)
3
Uczeń wyjaśnia, dlaczego w Europie integracja imigrantów z państw pozaeuropejskich rodzi trudności; ocenia sytuację imigrantów w Polsce (1)
4
Uczeń omawia na przykładach przyczyny i sposoby rozwiązywania długotrwałych konfliktów między narodami (1)
5
Uczeń omawia przyczyny i skutki konfliktów społecznych w państwach Afryki, Azji, Ameryki Południowej i Środkowej (1)
8
Kultura i pluralizm kulturowy
1
Uczeń rozróżnia normatywne i opisowe pojęcie kultury (4)
2
Uczeń wskazuje specyficzne cechy kultury wysokiej, masowej, narodowej i ludowej (3)
3
Uczeń rozpoznaje najważniejsze cechy kultury wskazanej społeczności (2)
4
Uczeń określa znaczenie religii w polskiej kulturze; charakteryzuje religijność współczesnych Polaków (0)
5
Uczeń ocenia wpływ kontrkultury na życie społeczne (2)
6
Uczeń wyjaśnia, na czym polega i skąd się bierze pluralizm kulturowy współczesnego społeczeństwa; analizuje konsekwencje tego zjawiska (2)
7
Uczeń rozróżnia tolerancję od akceptacji; ocenia ich znaczenie dla życia społecznego (2)
8
Uczeń charakteryzuje subkultury młodzieżowe w Polsce i Europie (1)
9
Współczesne spory światopoglądowe
1
Uczeń rozpatruje argumenty przemawiające za swobodą prowadzenia badań genetycznych oraz ich prawnym zakazem (0)
2
Uczeń rozważa racje stron sporów o dopuszczalność aborcji i eutanazji (0)
3
Uczeń uzasadnia traktowanie kary jako odpłaty lub jako sposobu resocjalizacji; formułuje własne stanowisko w tej sprawie (0)
4
Uczeń rozważa argumenty i kontrargumenty stron sporu o przyznanie mniejszościom seksualnym takich samych praw, jakie mają osoby heteroseksualne (0)
5
Uczeń rozpatruje racje stron innych aktualnych sporów światopoglądowych i formułuje swoje stanowisko w danej sprawie (1)
10
Edukacja w XXI w
1
Uczeń przedstawia rolę szkoły i edukacji nieformalnej we współczesnym społeczeństwie informacyjnym (4)
2
Uczeń wskazuje działania, które mogą podejmować państwo, władze samorządowe oraz organizacje społeczne, by zwiększyć równość szans w dostępie do edukacji (0)
3
Uczeń wyjaśnia zależność między systemem edukacyjnym a rynkiem pracy; wskazuje przykłady ich niedopasowania (1)
4
Uczeń wyjaśnia, w jaki sposób można podnosić lub zmieniać swoje kwalifikacje zawodowe i dlaczego uczenie się przez całe życie jest jednym z warunków sukcesu w karierze zawodowej (3)
11
Obywatel i obywatelstwo
1
Uczeń przedstawia procedury nabywania i zrzekania się polskiego obywatelstwa (2)
2
Uczeń wyjaśnia, czym obywatelstwo różni się od narodowości (2)
3
Uczeń wymienia konstytucyjne obowiązki obywateli Rzeczypospolitej Polskiej; uzasadnia znaczenie postaw i cnót obywatelskich (troska o dobro wspólne, odpowiedzialność, aktywność, solidarność, odwaga cywilna, roztropność, tolerancja) (13)
4
Uczeń wyjaśnia, na czym polega nieposłuszeństwo obywatelskie i jakie niesie ze sobą dylematy; podaje jego historyczne i współczesne przykłady (3)
12
Społeczeństwo obywatelskie
1
Uczeń przedstawia filozoficzny rodowód koncepcji społeczeństwa obywatelskiego (John Locke, Georg Hegel, Alexis de Tocqueville) (3)
2
Uczeń wymienia podmioty społeczeństwa obywatelskiego (7)
3
Uczeń wyjaśnia, jak powstaje i jakie znaczenie dla społeczeństwa obywatelskiego ma kapitał społeczny (zaufanie, sieci współpracy i system efektywnych norm) (14)
4
Uczeń opisuje formy aktywności obywateli w ramach społeczności lokalnej, regionu, państwa oraz na poziomie globalnym; w miarę możliwości uczestniczy w wybranym działaniu (6)
5
Uczeń uzasadnia znaczenie swobody zrzeszania się dla jakości życia publicznego (15)
6
Uczeń przedstawia zasady zakładania i funkcjonowania stowarzyszeń, fundacji i organizacji pożytku publicznego w Polsce (2)
7
Uczeń opracowuje według wzoru projekt statutu stowarzyszenia (nazwa, siedziba, członkowie, władze, majątek, zasady zmiany statutu i rozwiązywania stowarzyszenia) (1)
8
Uczeń charakteryzuje lokalne organizacje pozarządowe (1)
13
Opinia publiczna
1
Uczeń wyjaśnia, jak kształtuje się opinia publiczna i jakie są sposoby jej wyrażania (15)
2
Uczeń wskazuje przykłady wpływu opinii publicznej na decyzje polityczne (13)
3
Uczeń odczytuje i interpretuje tabele i wykresy prezentujące wyniki badania opinii publicznej (1)
4
Uczeń przeprowadza w najbliższym otoczeniu minisondaż opinii publicznej na wskazany temat, interpretuje jego wyniki (1)
5
Uczeń analizuje wybraną kampanię społeczną z punktu widzenia jej celów, sposobów realizacji i skuteczności (2)
6
Uczeń wyjaśnia, na czym polega specyfika marketingu społecznego; opracowuje projekt akcji społecznej w wybranej sprawie i w miarę możliwości go realizuje (0)
14
Środki masowego przekazu
1
Uczeń opisuje funkcje mediów w państwie demokratycznym i niedemokratycznym (na wybranych przykładach) (11)
2
Uczeń uzasadnia znaczenie niezależności i pluralizmu mediów; ocenia skutki ich ograniczania (11)
3
Uczeń wyjaśnia, jakimi zasadami etycznymi powinny się kierować media i ocenia przykłady kontrowersyjnych działań dziennikarzy i mediów (2)
4
Uczeń wyjaśnia, na czym polega zasada wolności słowa, i wskazuje na przypadki jej nadużycia (3)
5
Uczeń przedstawia najważniejsze media w Polsce i na świecie (odbiorcy, zasięg, forma przekazu, orientacja ideologiczna, typ własności); charakteryzuje wybrane media lokalne (0)
6
Uczeń charakteryzuje prasę wielkonakładową i ocenia jej rolę w debacie publicznej (2)
7
Uczeń krytycznie analizuje przekazy medialne, oceniając ich wiarygodność i bezstronność oraz odróżniając informacje od komentarzy (2)
8
Uczeń ocenia zasoby Internetu z punktu widzenia rzetelności i wiarygodności informacyjnej; świadomie i krytycznie odbiera zawarte w nich treści (10)
15
Demokracja – zasady i procedury
1
Uczeń opisuje wartości będące fundamentem współczesnej demokracji; podaje różne sposoby rozumienia wolności, równości i sprawiedliwości (30)
2
Uczeń rozważa, w jakim stopniu demokracja sprzyja pokojowemu rozwiązywaniu konfliktów (18)
3
Uczeń charakteryzuje główne fazy kształtowania się systemu demokratycznego (11)
4
Uczeń opisuje polskie tradycje demokratyczne (parlamentaryzm I Rzeczypospolitej, Konstytucja 3 maja, II Rzeczpospolita) (2)
5
Uczeń wyjaśnia, jak są przeprowadzane i jaką rolę odgrywają wybory we współczesnej demokracji (16)
6
Uczeń wyjaśnia, czym jest referendum; rozważa, jak we współczesnym państwie można realizować inne formy demokracji bezpośredniej (4)
7
Uczeń rozpoznaje przejawy łamania zasad i procedur demokratycznych w życiu publicznym – w państwie, społeczności lokalnej i życiu szkoły (16)
16
Polityka, ideologie, doktryny i programy polityczne
1
Uczeń przedstawia różne rozumienia pojęcia „polityka” (4)
2
Uczeń charakteryzuje kulturę polityczną współczesnej Polski (normy, formy komunikacji, poziom partycypacji, natężenie konfliktów) (12)
3
Uczeń analizuje wybrane konflikty wartości i interesów ujawniające się w debacie publicznej w Polsce (0)
4
Uczeń opisuje przebieg debaty publicznej na wybrany temat, korzystając z różnych źródeł informacji; ocenia jakość argumentacji jej stron, formułuje własne stanowisko (4)
5
Uczeń charakteryzuje ideologie totalitarne (komunizm, nazizm), odwołując się do przykładów historycznych (4)
6
Uczeń charakteryzuje najważniejsze współczesne doktryny polityczne (chrześcijańska demokracja, konserwatyzm, liberalizm, nacjonalizm, socjaldemokracja, socjalizm) (3)
7
Uczeń przeprowadza krytyczną analizę programów i innych materiałów wyborczych partii politycznych, ze względu na zawartość merytoryczną i formę przekazu (4)
17
Systemy partyjne
1
Uczeń charakteryzuje system monopartyjny, dwupartyjny i wielopartyjny (13)
2
Uczeń porównuje funkcje partii politycznych w państwach demokratycznych i niedemokratycznych (11)
3
Uczeń przedstawia system partyjny wybranego przez siebie państwa (do wyboru spośród Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji i Stanów Zjednoczonych) na podstawie samodzielnie zebranych wiadomości (1)
4
Uczeń opisuje podstawowe zasady ordynacji większościowej i proporcjonalnej w powiązaniu z systemem dwupartyjnym i wielopartyjnym (1)
5
Uczeń wyjaśnia znaczenie progu wyborczego dla reprezentatywności wyborów i tworzenia rządzącej koalicji (0)
6
Uczeń analizuje argumenty na rzecz ordynacji większościowej i proporcjonalnej (0)
18
Instytucja państwa
1
Uczeń wyjaśnia na przykładach relacje między narodem a państwem (15)
2
Uczeń charakteryzuje zjawisko legitymizacji władzy, odnosząc teorię Maxa Webera do historycznych i współczesnych przykładów (13)
3
Uczeń opisuje najważniejsze teorie genezy państwa (Arystotelesa, teistyczna, umowy społecznej, podboju, marksistowska) (2)
4
Uczeń odróżnia suwerenność zewnętrzną od suwerenności wewnętrznej (12)
19
Modele ustrojowe państw demokratycznych
1
Uczeń podaje cechy charakterystyczne różnych modeli ustrojowych państw demokratycznych; wyjaśnia, jaki model funkcjonuje w Polsce (5)
2
Uczeń charakteryzuje krótko ustroje polityczne Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji, Stanów Zjednoczonych, Szwajcarii, Włoch i Rosji, na podstawie samodzielnie zebranych informacji (8)
3
Uczeń przedstawia zasady odpowiedzialności konstytucyjnej i politycznej; wskazuje, kto im podlega (2)
4
Uczeń opisuje współczesne modele stosunków między władzą świecką a władzą duchowną (uprzywilejowanie głównego wyznania, państwo ateistyczne, państwo neutralne światopoglądowo) (1)
5
Uczeń omawia przepisy Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej dotyczące relacji państwo -Kościół; podaje najważniejsze postanowienia konkordatu (0)
20
Władza ustawodawcza w państwie demokratycznym
1
Uczeń wymienia i ilustruje przykładami funkcje władzy ustawodawczej (0)
2
Uczeń zarysowuje główne funkcje izby wyższej i niższej parlamentów w wybranych państwach (w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Niemczech); podaje przykłady państw z parlamentem jednoizbowym (0)
3
Uczeń ocenia zasadność immunitetu parlamentarnego; odróżnia jego formy (immunitet formalny, materialny) (1)
4
Uczeń wyjaśnia terminy: sesja plenarna, komisja parlamentarna, kworum, interpelacja, zapytanie poselskie (0)
5
Uczeń przedstawia procedurę tworzenia prawa przez parlament (0)
6
Uczeń opisuje mechanizm tworzenia koalicji rządowej; wyjaśnia rolę opozycji w pracy parlamentu (0)
21
Władza wykonawcza w państwie demokratycznym
1
Uczeń wyjaśnia, jaką rolę we współczesnych państwach może pełnić głowa państwa; podaje przykłady urzędujących głów państw (monarchów i prezydentów) (0)
2
Uczeń charakteryzuje kompetencje rządu w państwie demokratycznym i relacje między rządem a głową państwa (0)
22
Współczesna demokracja w Polsce i na świecie – problemy i zagrożenia
1
Uczeń rozważa problemy polityki bezpieczeństwa socjalnego (0)
2
Uczeń rozpoznaje przejawy populizmu i wyjaśnia, dlaczego stanowi on zagrożenie dla demokracji (3)
3
Uczeń omawia na przykładach patologie życia publicznego (np. korupcja, nepotyzm, klientelizm) i wyjaśnia, dlaczego wpływają one destrukcyjnie na życie publiczne (4)
4
Uczeń wyjaśnia, dlaczego tak wielu obywateli nie uczestniczy w życiu politycznym, i przedstawia sposoby zwiększania poziomu partycypacji (3)
5
Uczeń przedstawia sposoby, jakimi partie polityczne walczą o elektorat, i ocenia te działania według standardów demokracji (2)
6
Uczeń wyjaśnia, jaką rolę w państwie demokratycznym pełnią ruchy obywatelskiego sprzeciwu i emancypacji (1)
23
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
1
Uczeń przedstawia konstytucyjne zasady ustroju państwa (11)
2
Uczeń wyjaśnia konstytucyjne pojęcie suwerenności (3)
3
Uczeń wyjaśnia relację między prawem międzynarodowym (w tym unijnym) a prawem krajowym (1)
4
Uczeń omawia postanowienia dotyczące rodzajów stanów nadzwyczajnych i warunków ich wprowadzania (0)
5
Uczeń przedstawia procedurę zmiany Konstytucji (2)
24
Parlament Rzeczypospolitej Polskiej
1
Uczeń wymienia kompetencje Sejmu i Senatu w państwie i przedstawia znaczenie obu izb oraz Zgromadzenia Narodowego w systemie władz Rzeczypospolitej Polskiej (5)
2
Uczeń określa sytuacje, w jakich może dojść do skrócenia kadencji Sejmu (3)
3
Uczeń podaje przykłady stosowania w procedurze legislacyjnej polskiego parlamentu większości zwykłej, bezwzględnej i kwalifikowanej (3)
4
Uczeń wyjaśnia szczególny charakter procedury uchwalania ustawy budżetowej (2)
25
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
1
Uczeń określa główne kompetencje prezydenta w relacjach z parlamentem, rządem, władzą sądowniczą, a także sposób sprawowania władzy w zakresie bezpieczeństwa państwa i polityki zagranicznej (0)
2
Uczeń wyjaśnia różnice między ordynacjami wyborów parlamentarnych i prezydenckich w Polsce (0)
3
Uczeń wyjaśnia, w jakich okolicznościach prezydent może być zawieszony lub usunięty z urzędu (0)
26
Rada Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej
1
Uczeń przedstawia konstytucyjne procedury powoływania i odwoływania rządu, zmiany rządu i zmiany ministrów (0)
2
Uczeń porównuje sytuację rządów mniejszościowych i większościowych ze względu na możliwości działania (0)
3
Uczeń rozpoznaje urzędy należące do administracji rządowej; określa kompetencje i procedurę powoływania wojewody (0)
4
Uczeń wyjaśnia, podając przykłady, czym zajmuje się administracja zespolona i niezespolona (0)
5
Uczeń ocenia funkcjonowanie służby cywilnej w Polsce (0)
27
Organy kontroli państwowej, ochrony prawa i zaufania publicznego
1
Uczeń omawia kompetencje Najwyższej Izby Kontroli i ocenia jej znaczenie dla funkcjonowania instytucji publicznych (3)
2
Uczeń przedstawia uprawnienia i sposób działania Rzecznika Praw Obywatelskich (3)
3
Uczeń opisuje procedurę lustracyjną i wskazuje kategorie osób, które jej podlegają (1)
4
Uczeń odwołując się do wybranych przykładów, charakteryzuje zadania Instytutu Pamięci Narodowej (0)
5
Uczeń wymienia podstawowe zadania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urzędu Kontroli Elektronicznej (0)
28
Samorząd terytorialny w Polsce
1
Uczeń omawia formy demokracji przedstawicielskiej i bezpośredniej w samorządach terytorialnych; opisuje instytucję referendum lokalnego (2)
2
Uczeń przedstawia zadania i kompetencje samorządu gminnego, powiatowego i wojewódzkiego (2)
3
Uczeń wyjaśnia, jakie są źródła dochodów samorządów (dochody własne, dotacje, subwencje) i jak jest uchwalany budżet gminy (1)
4
Uczeń znajduje i analizuje informacje na temat dochodów i wydatków własnej gminy (0)
5
Uczeń opisuje uprawnienia nadzorcze premiera i wojewody wobec samorządów terytorialnych (2)
6
Uczeń rozważa problemy oraz perspektywy rozwoju własnej gminy, powiatu lub regionu na podstawie samodzielnie zebranych materiałów (0)
29
Prawo
1
Uczeń wyjaśnia zasady hierarchiczności, spójności i zupełności w systemie prawnym (6)
2
Uczeń rozpoznaje rodzaje prawa (międzynarodowe, krajowe, miejscowe; prywatne, publiczne; materialne, formalne; cywilne, karne, administracyjne) (4)
3
Uczeń rozróżnia źródła, z których wywodzą się normy w różnych systemach prawnych (prawo: zwyczajowe, precedensowe, religijne, pozytywne) (5)
30
System prawny Rzeczypospolitej Polskiej
1
Uczeń opisuje źródła prawa w Polsce oraz hierarchię aktów prawnych (0)
2
Uczeń wyjaśnia, na czym polega praworządność i jakie zasady oraz instytucje stoją na jej straży (0)
3
Uczeń wskazuje gałęzie prawa i kodeksy, w których szukać należy odpowiednich przepisów (0)
4
Uczeń wyjaśnia, w jaki sposób realizuje się w Polsce zasadę niezależności sądów i niezawisłości sędziego (0)
5
Uczeń przedstawia różnicę między sędziami a ławnikami (0)
31
Sądy i Trybunały
1
Uczeń przedstawia sposób powoływania i zadania Sądu Najwyższego, Trybunału Konstytucyjnego i Trybunału Stanu (0)
2
Uczeń omawia sposób działania Trybunału Konstytucyjnego, odwołując się do przykładów rozstrzygniętych przez niego spraw; ocenia znaczenie skargi konstytucyjnej dla funkcjonowania państwa prawa (0)
3
Uczeń przedstawia strukturę sądownictwa w Polsce i wyjaśnia, jaką rolę odgrywają w niej Sąd Najwyższy i Krajowa Rada Sądownictwa (1)
32
Prawo cywilne i rodzinne
1
Uczeń rozpoznaje sprawy regulowane przez prawo cywilne: rzeczowe, zobowiązań, rodzinne, spadkowe i handlowe (3)
2
Uczeń stosuje w analizie przypadku podstawowe pojęcia i zasady prawa cywilnego (osoba fizyczna, osoba prawna, zdolność prawna a zdolność do czynności prawnych, odpowiedzialność cywilna) (2)
3
Uczeń opisuje podstawowe zasady postępowania cywilnego (rozpoznawczego: procesowego oraz nieprocesowego i egzekucyjnego) oraz sposoby zaskarżania orzeczeń (3)
4
Uczeń analizuje małżeństwo jako instytucję prawną (warunki zawarcia, prawa i obowiązki małżonków, wspólnota majątkowa, rozwód, separacja, małżeństwo a konkubinat) (2)
5
Uczeń wyjaśnia, na czym polega władza rodzicielska oraz jakie prawa i obowiązki mają dzieci (2)
33
Prawo karne
1
Uczeń stosuje w analizie przypadku podstawowe pojęcia i zasady prawa karnego (odpowiedzialność karna, przestępstwo a wykroczenie, zbrodnia i występek, zasada domniemania niewinności) (3)
2
Uczeń opisuje przebieg postępowania karnego oraz uczestniczące w nim organy i strony; podaje przykłady przestępstw ściganych z oskarżenia publicznego i prywatnego, wyjaśnia rolę oskarżyciela posiłkowego (1)
3
Uczeń przedstawia kary i środki karne obowiązujące w polskim prawie oraz prawa przysługujące ofierze, oskarżonemu i świadkowi (3)
4
Uczeń podaje zasady wnoszenia apelacji i kasacji w sprawach karnych (0)
34
Prawo administracyjne
1
Uczeń odróżnia akty administracyjne od innego rodzaju dokumentów; rozpoznaje, kiedy akt administracyjny jest ważny (2)
2
Uczeń przedstawia strukturę sądownictwa administracyjnego; opisuje przebieg postępowania administracyjnego (0)
3
Uczeń wyjaśnia, jak odwołać się od decyzji i postanowień organów administracyjnych (odwołanie, zażalenie, skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego, skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego) (0)
35
Obywatel wobec prawa
1
Uczeń odnajduje w odpowiednim akcie prawnym przepis dotyczący wybranego kazusu prawnego i interpretuje go (1)
2
Uczeń wskazuje, do jakich instytucji i osób można się zwrócić o pomoc prawną w konkretnych sytuacjach (2)
3
Uczeń pisze fikcyjny pozew w sprawie cywilnej, zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa i odwołanie od decyzji administracyjnej (według wzorów) (0)
36
Prawa człowieka
1
Uczeń przedstawia ideę oraz historyczny rodowód praw człowieka (2)
2
Uczeń przedstawia argumenty na rzecz uniwersalności praw człowieka i analizuje zastrzeżenia formułowane przez jej przeciwników (4)
3
Uczeń rozróżnia prawa i wolności osobiste, polityczne oraz ekonomiczne, społeczne i kulturalne; wskazuje, do której generacji należą poszczególne prawa (5)
4
Uczeń rozważa, odwołując się do historycznych i współczesnych przykładów, dlaczego dochodzi do łamania praw człowieka na wielką skalę przez reżimy autorytarne (6)
37
Ochrona praw człowieka w Polsce
1
Uczeń przedstawia prawa i wolności zagwarantowane w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, wymienia środki i mechanizmy ich ochrony w Polsce (8)
2
Uczeń rozważa dylematy związane z prawami socjalnymi i sposobem ich realizacji przez państwo (3)
3
Uczeń odnosi przedstawiane w mediach przypadki naruszenia praw lub wolności w Polsce do Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (0)
4
Uczeń analizuje stan przestrzegania praw mniejszości narodowych, etnicznych i religijnych (2)
5
Uczeń przygotowuje opracowanie na temat naruszania i ochrony praw człowieka w wybranej dziedzinie (1)
38
Światowy i europejski system ochrony praw człowieka
1
Uczeń opisuje system ochrony praw człowieka funkcjonujący na mocy Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka oraz Międzynarodowych Paktów Praw Człowieka Narodów Zjednoczonych (1)
2
Uczeń ocenia znaczenie Międzynarodowego Trybunału Karnego w Hadze dla systemu ochrony praw człowieka na świecie (1)
3
Uczeń charakteryzuje systemy ochrony praw człowieka w ramach Rady Europy oraz Unii Europejskiej (1)
4
Uczeń wyjaśnia, jak działa i jakie sprawy rozpatruje Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu (1)
5
Uczeń analizuje z punktu widzenia międzynarodowych standardów praw człowieka przypadki naruszania praw i wolności w różnych państwach (1)
6
Uczeń pisze według wzoru skargę do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu lub Komitetu Praw Człowieka w Genewie (1)
7
Uczeń opisuje i ocenia działania wybranych organizacji pozarządowych zajmujących się ochroną praw człowieka (1)
39
Polska polityka zagraniczna
1
Uczeń wyjaśnia, jakie znaczenie w polityce zagranicznej państwa odgrywa racja stanu i jak można ją zdefiniować (6)
2
Uczeń charakteryzuje główne kierunki polskiej polityki zagranicznej po 1989 r. i sposoby jej prowadzenia (na wybranych przykładach) (6)
3
Uczeń wyjaśnia, jaki wpływ na polską politykę zagraniczną ma członkostwo w Unii Europejskiej (1)
4
Uczeń przedstawia działania Polski w dziedzinie pomocy rozwojowej (0)
5
Uczeń charakteryzuje relacje Polski z wybranymi państwami, na podstawie samodzielnie zebranych informacji (2)
40
Stosunki międzynarodowe w wymiarze globalnym
1
Uczeń przedstawia podmioty oraz zasady prawa międzynarodowego (zasadę suwerenności, wzajemności, pacta sunt servanda) (9)
2
Uczeń charakteryzuje na przykładach najczęściej stosowane metody rozwiązywania sporów między państwami (8)
3
Uczeń wyjaśnia przyczyny dysproporcji między globalną Północą i globalnym Południem oraz mechanizmy i działania, które ją zmniejszają lub powiększają (2)
4
Uczeń przedstawia na przykładach wzajemne zależności pomiędzy państwami biednymi i bogatymi w polityce, ekonomii, kulturze i ekologii (4)
5
Uczeń wskazuje i wyjaśnia przyczyny konfliktów zbrojnych we współczesnym świecie (7)
6
Uczeń rozważa możliwości prowadzenia akcji humanitarnych, współpracy rozwojowej oraz interwencji pokojowych na obszarach dotkniętych konfliktami zbrojnymi, oceniając ich skuteczność i aspekty moralne (5)
7
Uczeń wymienia konflikty, którym towarzyszy terroryzm; wyjaśnia ich przyczyny oraz motywy i sposoby działania terrorystów; opisuje i ocenia strategie zwalczania terroryzmu (8)
8
Uczeń przedstawia inicjatywy na rzecz pokoju, demokracji i praw człowieka (w tym działania laureatów Pokojowej Nagrody Nobla) (1)
41
Globalizacja współczesnego świata
1
Uczeń przedstawia wieloaspektowy charakter procesów globalizacji (polityka, gospodarka, kultura, komunikacja, ekologia) (5)
2
Uczeń ocenia rolę wybranych państw oraz instytucji o zasięgu globalnym (organizacji, korporacji, mediów) w procesach globalizacyjnych (5)
3
Uczeń rozważa racje ruchów ekologicznych i alterglobalistycznych oraz racje ich przeciwników, formułując własne stanowisko w tej sprawie (3)
42
Systemy bezpieczeństwa i współpracy
1
Uczeń charakteryzuje przemiany, jakie nastąpiły w Europie i na świecie po upadku komunizmu (1)
2
Uczeń opisuje cele i metody działania ONZ oraz kompetencje jej organów (Zgromadzenie Ogólne, Rada Bezpieczeństwa, Sekretarz Generalny, Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości, Rada Gospodarcza i Społeczna) (5)
3
Uczeń charakteryzuje krótko działanie następujących organizacji: WHO (Światowa Organizacja Zdrowia), ILO (Międzynarodowa Organizacja Pracy), FAO (Organizacja Narodów Zjednoczonych do Spraw Wyżywienia i Rolnictwa), IMF (Międzynarodowy Fundusz Walutowy), IBRD (Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju), WTO (Światowa Organizacja Handlu), OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju), UNESCO (Organizacja Narodów Zjednoczonych do Spraw Oświaty, Nauki i Kultury), UNIDO (Organizacja Narodów Zjednoczonych do Spraw Rozwoju Przemysłowego), IAEA (Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej), UNICEF (Fundusz Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci), UNHCR (Wysoki Komisarz Narodów Zjednoczonych do Spraw Uchodźców) (4)
4
Uczeń wyjaśnia, jak powstało NATO, jakie są jego cele i organy; wymienia najważniejsze operacje wojskowe Sojuszu (1)
5
Uczeń wymienia regionalne systemy bezpieczeństwa i współpracy, ocenia ich znaczenie dla danego regionu i świata (3)
6
Uczeń ocenia wpływ członkostwa w NATO na pozycję międzynarodową i poziom bezpieczeństwa Polski (1)
43
Integracja europejska
1
Uczeń omawia genezę i przebieg integracji europejskiej (cele, główne dokumenty i instytucje, politycy, fazy integracji) (5)
2
Uczeń przedstawia sposoby podejmowania decyzji politycznych i gospodarczych w Unii Europejskiej, odnosząc je do zasad pomocniczości i solidarności (5)
3
Uczeń charakteryzuje sposób powoływania, działania i najważniejsze kompetencje instytucji Unii Europejskiej (Rada Unii Europejskiej, Parlament Europejski, Komisja Europejska, Rada Europejska, Trybunał Sprawiedliwości, Europejski Trybunał Obrachunkowy, Europejski Bank Centralny); (3)
4
Uczeń wyjaśnia, jak tworzone jest prawo unijne, oraz wymienia najważniejsze postanowienia traktatów obowiązujących w Unii Europejskiej (6)
5
Uczeń przedstawia procedurę uchwalania budżetu unijnego oraz główne dochody i wydatki budżetowe (1)
5
Uczeń rozważa dylematy związane z dalszym rozszerzaniem i reformą Unii Europejskiej (3)
7
Uczeń przedstawia cele, genezę i zasady działania Rady Europy; ocenia jej rolę we współczesnej Europie (2)
8
Uczeń opisuje genezę, cele i sposób działania Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (1)
44
Europa wśród światowych mocarstw
1
Uczeń wskazuje możliwości odgrywania przez Unię Europejską roli światowego mocarstwa (3)
2
Uczeń rozróżnia typy ładów światowych (jedno-, dwu- i wielobiegunowy), odwołując się do historii XX i XXI w. (0)
3
Uczeń wyjaśnia znaczenie strategicznych zasobów naturalnych w polityce międzynarodowej (2)
4
Uczeń przedstawia na przykładach znaczenie supermocarstw i mocarstw regionalnych dla ładu światowego (2)
45
Polska w Unii Europejskiej
1
Uczeń wyjaśnia, na czym polega swobodny przepływ osób, kapitału, towarów i usług w Unii Europejskiej oraz jakie są zasady przekraczania granic przez polskich obywateli (w strefie Schengen i poza nią) (1)
2
Uczeń opisuje prawa i obowiązki wynikające z posiadania obywatelstwa Unii Europejskiej, w tym możliwość skargi do Rzecznika Praw Obywatelskich Unii Europejskiej (1)
3
Uczeń ocenia skutki członkostwa Polski w Unii Europejskiej i perspektywy jej rozwoju w Unii Europejskiej, odwołując się do danych statystycznych, badań opinii publicznej oraz informacji o wykorzystaniu środków unijnych w Polsce, regionie i gminie (2)
4
Uczeń podaje ogólne zasady korzystania z funduszy unijnych przez obywateli, przedsiębiorstwa i inne organizacje w Polsce (2)
5
Uczeń wyszukuje informacje o możliwościach podejmowania nauki i pracy w państwach Unii Europejskiej, potrafi posługiwać się Europass (1)
INNE
Inne (73)
Pokaż pełen widok
Sortuj według
Alfabetycznie
Najczęściej pobierane
Najpopularniejsze
Najnowsze
Ilość elementów na stronie
Pokazuj: 12
Pokazuj: 24
Pokazuj: 48
1
z 1
Scenariusz lekcji: „W samo południe”. Wybory 4 czerwca 1989 r.
Materiał zawiera scenariusz lekcji wraz z materiałami pomocniczymi.
Gimnazjum
Wiedza o społeczeństwie
Szkoły ponadgimnazjalne
Historia i społeczeństwo (przedmiot uzupełniający), Historia, Wiedza o społeczeństwie
31566
2014-05-30
1
z 1