A A A
Zaloguj Zarejestruj
Ta strona używa plików cookies. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookies. Dowiedz się więcej.
 

60 zasobów

Katalog zasobów Szkoły ponadgimnazjalne Język polski Punkt podstawy programowej II.II.3.1

Podstawa programowa do przedmiotu:  Język polski

„Jam częścią tej siły, która wiecznie zła pragnąc, wiecznie czyni dobro” (J. W. Goethe) – postać diabła z
„Jam częścią tej siły, która wiecznie zła pragnąc, wiecznie czyni dobro” (J. W. Goethe) – postać diabła z "Mistrza i Małgorzaty" Michaiła Bułhakowa

Scenariusz lekcji, w trakcie której uczniowie zapoznają się z obrazem diabła w literaturze na przykładzie powieści Michaiła Bułhakowa. Porównują sposoby przedstawiania szatana i szukają powodów, dla których autorzy sprowadzają ...

Szkoła podstawowa kl. 4-8
Język polski
Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski
5868
"Na Zachodzie bez zmian" – pacyfizm w prozie Ericha Marii Remarque’a

Scenariusz dotyczy utworu "Na Zachodzie bez zmian". Uczniowie dyskutują na temat pacyfizmu i wpływu doświadczenia wojennego na osobowość człowieka.

Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski
5100
"Germinal" Emil Zola - naturalizm – charakterystyka kierunku

Scenariusz lekcji, która przedstawia najważniejsze założenia naturalizmu. Uczniowie poznają sylwetkę głównego teoretyka kierunku – Emila Zoli i analizują jego dzieło "Germinal".

Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski
5345
Groteskowy obraz świata w
Groteskowy obraz świata w "Szewcach" Stanisława Ignacego Witkiewicza

Scenariusz lekcji poświęconej omawianiu lektury "Szewcy" S. I. Witkiewicza.W początkowej fazie lekcji, na podstawie informacji ze słownika, omawiane są cechy groteski. Następnie uczniowie odczytują przygotowane w domu referaty dotyczące: deforma...

Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski
7021
Sztuka słowa a sztuka obrazu
Sztuka słowa a sztuka obrazu

Scenariusz omawia interdyscyplinarne powiązania występujące w opowiadaniu "Brzezina" J. Iwaszkiewicza, filmie pod tym samym tytułem w reżyserii A. Wajdy, a także w obrazach J.Malczewskiego.

Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski
4715
Trudna afirmacja życia w
Trudna afirmacja życia w "Brzezinie" Jarosława Iwaszkiewicza

Scenariusz nawiązując do opowiadania pt. "Brzezina" J. Iwaszkiewicza, omawia problemy egzystencji ludzkiej: cierpienie, przemijanie, życie i śmierć.

Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski
5243
Co znaczy słowo: człowiek?
Co znaczy słowo: człowiek?

Scenariusz lekcji, w trakcie której uczniowie poznają słownikowe definicje słów: człowiek i człowieczeństwo.Czytają wiersz A. Kamieńskiej pt. "Śmieszne" z podziałem na role. Poznają nowy rodzaj metafory: oksymoron. Rozdzielają tekst wiersza ...

Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski
3633
Andrzej Krzycki jako prekursor baroku
Andrzej Krzycki jako prekursor baroku

Scenariusz lekcji, która jest poświęcona przedstawieniu sylwetki i twórczości poety renesansowego, którego twórczość zwiastowała nadejście baroku. Na zajęciach zostają poruszone zagadnienia związane z poetyką obydwu epok....

Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski
3781
Impresjonizm w poezji Młodej Polski
Impresjonizm w poezji Młodej Polski

Przedstawienie impresjonizmu jako kierunku w literaturze i malarstwie charakterystycznego dla przełomu XIX i XX wieku. Analiza obrazów i utworów lirycznych pod kątem cech wyróżniających estetykę impresjonistyczną.

Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski
2599
Realizm w powieści Ojciec Goriot Honoriusza Balzaka
Realizm w powieści Ojciec Goriot Honoriusza Balzaka

Lekcja dotyczy głównych założeń realizmu jako kierunku literackiego. Uczniowie poznają biografię Honoriusza Balzaka. Analizują powieść Ojciec Goriot.

Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski
4889
Futuryzm – manifesty i realizacje
Futuryzm – manifesty i realizacje

Scenariusz lekcji, w trakcie której na przykładzie futuryzmu włoskiego, rosyjskiego i polskiego uczniowie określają założenia programowe nurtu i cechy w konkretnych utworach: Czyżewskiego, Młodożeńca, Jasieńskiego.

Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski
4192
Na czym polega piękno? Odpowiadają przedstawiciele średniowiecza i renesansu
Na czym polega piękno? Odpowiadają przedstawiciele średniowiecza i renesansu

Zajęcia poświęcone są koncepcji piękna na przestrzeni trzech epok: antyku, średniowiecza i renesansu.

Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski
3633