A A A
Zaloguj Zarejestruj
Ta strona używa plików cookies. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookies. Dowiedz się więcej.
 

26 zasobów

Katalog zasobów Szkoły ponadgimnazjalne Język polski Punkt podstawy programowej II.II.2.2

Podstawa programowa do przedmiotu:  Język polski

Innego końca świata nie będzie – jaka epoka taka wizja
Innego końca świata nie będzie – jaka epoka taka wizja

Scenariusz zajęć przewiduje pracę z tekstem kultury w kontekście epoki, w której powstał, koncentrując się na analizie literackiej wizji końca świata.

Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski
2243
Piosenka o końcu świata
Piosenka o końcu świata

Aktorska interpretacja wiersza Czesława Miłosza pt. „Piosenka o końcu świata” w wykonaniu Wiesława Komasy, aktora i profesora Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.

Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski
3033
Tragedia Oświęcimia widziana oczami dziecka w Losie utraconym Imre Kertesza
Tragedia Oświęcimia widziana oczami dziecka w Losie utraconym Imre Kertesza

Lekcja ma służyć zapoznaniu uczniów z sylwetką i twórczością jednego z najważniejszych współczesnych pisarzy europejskich. Lektura Losu utraconego przypomni uczniom o tragedii Oświęcimia, a także będzie stanowiła punkt wyjścia do refl...

Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski
4531
„Jam częścią tej siły, która wiecznie zła pragnąc, wiecznie czyni dobro” (J. W. Goethe) – postać diabła z
„Jam częścią tej siły, która wiecznie zła pragnąc, wiecznie czyni dobro” (J. W. Goethe) – postać diabła z "Mistrza i Małgorzaty" Michaiła Bułhakowa

Scenariusz lekcji, w trakcie której uczniowie zapoznają się z obrazem diabła w literaturze na przykładzie powieści Michaiła Bułhakowa. Porównują sposoby przedstawiania szatana i szukają powodów, dla których autorzy sprowadzają ...

Szkoła podstawowa kl. 4-8
Język polski
Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski
5877
"Na Zachodzie bez zmian" – pacyfizm w prozie Ericha Marii Remarque’a

Scenariusz dotyczy utworu "Na Zachodzie bez zmian". Uczniowie dyskutują na temat pacyfizmu i wpływu doświadczenia wojennego na osobowość człowieka.

Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski
5100
"Germinal" Emil Zola - naturalizm – charakterystyka kierunku

Scenariusz lekcji, która przedstawia najważniejsze założenia naturalizmu. Uczniowie poznają sylwetkę głównego teoretyka kierunku – Emila Zoli i analizują jego dzieło "Germinal".

Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski
5346
Groteskowy obraz świata w
Groteskowy obraz świata w "Szewcach" Stanisława Ignacego Witkiewicza

Scenariusz lekcji poświęconej omawianiu lektury "Szewcy" S. I. Witkiewicza.W początkowej fazie lekcji, na podstawie informacji ze słownika, omawiane są cechy groteski. Następnie uczniowie odczytują przygotowane w domu referaty dotyczące: deforma...

Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski
7022
Sztuka słowa a sztuka obrazu
Sztuka słowa a sztuka obrazu

Scenariusz omawia interdyscyplinarne powiązania występujące w opowiadaniu "Brzezina" J. Iwaszkiewicza, filmie pod tym samym tytułem w reżyserii A. Wajdy, a także w obrazach J.Malczewskiego.

Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski
4721
Andrzej Krzycki jako prekursor baroku
Andrzej Krzycki jako prekursor baroku

Scenariusz lekcji, która jest poświęcona przedstawieniu sylwetki i twórczości poety renesansowego, którego twórczość zwiastowała nadejście baroku. Na zajęciach zostają poruszone zagadnienia związane z poetyką obydwu epok....

Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski
3783
Literatura reportażu – charakterystyka gatunku na podstawie twórczości Ryszarda Kapuścińskiego
Literatura reportażu – charakterystyka gatunku na podstawie twórczości Ryszarda Kapuścińskiego

Lekcja ma na celu podjęcie próby odpowiedzi na pytanie, czy reportaż należy zaliczać do literatury pięknej czy może raczej do gatunków publicystycznych. Uczniowie poszukują odpowiedzi i analizują styl i formę "Imperium" Ryszarda Kapuścińskie...

Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski
5638
O czym pisał Stanisław Lem? – zebranie informacji o twórczości pisarza
O czym pisał Stanisław Lem? – zebranie informacji o twórczości pisarza

Lekcja przedstawia wielowymiarowość twórczości Stanisława Lema. Analiza fragmentu Bomby megabitowej jest okazją do dyskusji o wadach i zaletach internetu.

Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski
4684
Systemy wiersza
Systemy wiersza

Krótkie powtórzenie najważniejszych informacji o systemach wiersza – kiedy powstały, kto tak tworzył, cechy charakterystyczne.

Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski
1886