A A A
Zaloguj Zarejestruj
Ta strona używa plików cookies. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookies. Dowiedz się więcej.
 

14 zasobów

Katalog zasobów Szkoły ponadgimnazjalne Język polski Punkt podstawy programowej II.I.3.1

Podstawa programowa do przedmiotu:  Język polski

Funkcje retoryki barokowej w
Funkcje retoryki barokowej w "Kazaniach sejmowych" Piotra Skargi

Scenariusz lekcji, której celem jest zapoznanie uczniów ze sztuką barokowej retoryki, typowymi figurami stylistycznymi, na przykładzie "Kazań sejmowych" Piotra Skargi.

Szkoła podstawowa kl. 4-8
Język polski
Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski
5294
Współczesne zapożyczenia – szansa czy zagrożenie dla rozwoju polszczyzny?
Współczesne zapożyczenia – szansa czy zagrożenie dla rozwoju polszczyzny?

Scenariusz lekcji, który zawiera przede wszystkim ćwiczenia dotyczące różnego typu zapożyczeń językowych, szczególnie z języka angielskiego. Uczniowie, poznając przykłady współczesnych zapożyczeń, oceniają, czy ułatwiają o...

Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski
5555
Funkcje języka i wypowiedzi
Funkcje języka i wypowiedzi

Schemat przedstawiający podział funkcji języka i wypowiedzi.

Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski
7333
„Człowiek – to brzmi dumnie” – obrachunek z moralnością i historią w opowiadaniach Tadeusza Borowskiego
„Człowiek – to brzmi dumnie” – obrachunek z moralnością i historią w opowiadaniach Tadeusza Borowskiego

Scenariusz lekcji w trakcie której uczniowie zapoznają się z twórczością i biografią Tadeusza Borowskiego – człowieka, który przeszedł przez piekło Oświęcimia.

Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski
5757
Wokulski pozytywista
Wokulski pozytywista

Ekran ukazuje kreację Wokulskiego jako pozytywisty, charakteryzuje jego światopogląd, cechy charakteru i wymienia konkretne czyny, świadczące o jego pozytywistycznej postawie wobec świata i człowieka, zwłaszcza pochodzącego z upośledzonych grup społecznyc...

Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski
8049
Kim jest Stanisław Wokulski?
Kim jest Stanisław Wokulski?

Lekcja interaktywna prezentująca głównego bohatera „Lalki” – jego biografię, charakterystykę, poglądy. Ukazuje najważniejsze wydarzenia z życia bohatera – romantyka i pozytywisty. Prezentuje wątek miłości Wokulskiego, omawia...

Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski
9548
Niezwykła kompozycja „Dziadów”
Niezwykła kompozycja „Dziadów”

Ekran interaktywny prezentujący i wyjaśniający cechy kompozycji dramatu romantycznego na przykładzie „Dziadów” cz. III A. Mickiewicza. Ukazuje romantyczną koncepcję bohatera tragicznego i romantyczne rozumienie kategorii tragizmu. Przy...

Szkoła podstawowa kl. 4-8
Język polski
Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski
7017
Wobec „Dziadów” – romantycy i nie tylko
Wobec „Dziadów” – romantycy i nie tylko

Ekran interaltywny prezentuje zagadnienie odbioru „Dziadów" Mickiewicza przez współczesnych i potomnych oraz sposoby interpretowania dzieła. Ukazuje postawy krytyczne wobec dramatu. Przybliża problem kultu Mickiewicza i podaje informac...

Szkoła podstawowa kl. 4-8
Język polski
Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski
3581
Wielka Improwizacja i prometeizm
Wielka Improwizacja i prometeizm

Ekran prezentuje treść i problematykę Wielkiej Improwizacji, wyjaśnia pojęcie prometejskiego buntu i charakteryzuje Konrada jako bohatera zdolnego do poświęceń dla narodowej sprawy. Przypomina treść antycznego mitu o Prometeuszu. Przedstawia znaczenie poj...

Szkoła podstawowa kl. 4-8
Język polski
Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski
7297
Plugawa skorupa – zdrajcy
Plugawa skorupa – zdrajcy

Ekran interaktywny poświęcony III cz. „Dziadów” A. Mickiewicza, prezentuje postawę serwilistyczną części polskiego społeczeństwa wobec władzy rosyjskiej. Przedstawia problematykę i symboliczne znaczenia scen z Balu u Senatora. Charakter...

Szkoła podstawowa kl. 4-8
Język polski
Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski
4282
Daty, miejsca i postacie
Daty, miejsca i postacie

Ekran interaktywny prezentujący elementy świata przedstawionego „Dziadów” cz. III Adama Mickiewicza. Przedstawiono tu czas trwania wydarzeń i miejsca akcji w dramacie. Mowa jest także o historycznych pierwowzorach bohaterów utwor...

Szkoła podstawowa kl. 4-8
Język polski
Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski
4811
Proces filomatów
Proces filomatów

Ekran interaktywny prezentujący okoliczności historyczne, z których bezpośrednio wyrastają Dziady cz. III – proces filomatów. Ukazuje charakter, cele związku, formy jego działalności, literackie fascynacje członków stowarzyszeni...

Szkoła podstawowa kl. 4-8
Język polski
Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski
4720