A
A
A
Zaloguj
Zarejestruj
Ta strona używa plików cookies. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookies.
Dowiedz się więcej.
Nowa podstawa
Instytucje współpracujące
Wykaz podręczników
Kreator prezentacji
Wychowanie przedszkolne
Edukacja wczesnoszkolna
Szkoła podstawowa kl. 4-6
Gimnazjum
Szkoły ponadgimnazjalne
Wychowanie przedszkolne
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Godzina wychowawcza
Wychowanie przedszkolne
Edukacja wczesnoszkolna
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Edukacja matematyczna
Edukacja muzyczna
Edukacja plastyczna
Edukacja polonistyczna
Edukacja przyrodnicza
Edukacja społeczna
Etyka
Godzina wychowawcza
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język regionalny - język kaszubski
Religia
Wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna
Zajęcia komputerowe
Zajęcia techniczne
Szkoła podstawowa kl. 4-6
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Etyka
Godzina wychowawcza
Historia i społeczeństwo
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Muzyka
Plastyka
Przyroda
Religia
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia komputerowe
Zajęcia techniczne
Gimnazjum
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Biologia
Chemia
Edukacja dla bezpieczeństwa
Etyka
Fizyka
Geografia
Godzina wychowawcza
Historia
Informatyka
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Muzyka
Plastyka
Religia
Wiedza o społeczeństwie
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia artystyczne (przedmiot uzupełniający)
Zajęcia techniczne (przedmiot uzupełniający)
Szkoły ponadgimnazjalne
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Biologia
Chemia
Edukacja dla bezpieczeństwa
Ekonomia w praktyce (przedmiot uzupełniający)
Etyka
Filozofia
Fizyka
Geografia
Godzina wychowawcza
Historia
Historia i społeczeństwo (przedmiot uzupełniający)
Historia muzyki
Historia sztuki
Informatyka
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Język łaciński i kultura antyczna
Matematyka
Podstawy przedsiębiorczości
Przedmioty zawodowe
Przyroda (przedmiot uzupełniający)
Religia
Wiedza o kulturze
Wiedza o społeczeństwie
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia artystyczne (przedmiot uzupełniający)
Wyszukaj w portalu
Więcej opcji...
Wszystkie zasoby
Przyroda
Podstawa programowa
Znajdź zasoby zawierające
wszystkie słowa:
dowolne ze słów:
dokładnie to wyrażenie:
żadne ze słów:
Zawęź wyniki do
przedmiot nauczania:
Wychowanie przedszkolne
Wszystkie
Godzina wychowawcza
Wychowanie przedszkolne
Edukacja wczesnoszkolna
Wszystkie
Edukacja matematyczna
Edukacja muzyczna
Edukacja plastyczna
Edukacja polonistyczna
Edukacja przyrodnicza
Edukacja społeczna
Etyka
Godzina wychowawcza
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język regionalny - język kaszubski
Religia
Wychowanie fizyczne
Zajęcia komputerowe
Zajęcia techniczne
Wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna
Szkoła podstawowa kl. 4-6
Wszystkie
Etyka
Godzina wychowawcza
Historia i społeczeństwo
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Muzyka
Plastyka
Przyroda
Religia
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia komputerowe
Zajęcia techniczne
Gimnazjum
Wszystkie
Biologia
Chemia
Edukacja dla bezpieczeństwa
Etyka
Fizyka
Geografia
Godzina wychowawcza
Historia
Informatyka
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Muzyka
Plastyka
Religia
Wiedza o społeczeństwie
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia artystyczne (przedmiot uzupełniający)
Zajęcia techniczne (przedmiot uzupełniający)
Szkoły ponadgimnazjalne
Wszystkie
Biologia
Chemia
Edukacja dla bezpieczeństwa
Ekonomia w praktyce (przedmiot uzupełniający)
Etyka
Filozofia
Fizyka
Geografia
Godzina wychowawcza
Historia
Historia i społeczeństwo (przedmiot uzupełniający)
Historia muzyki
Historia sztuki
Informatyka
Inne
Język łaciński i kultura antyczna
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Podstawy przedsiębiorczości
Przedmioty zawodowe
Przyroda (przedmiot uzupełniający)
Religia
Wiedza o kulturze
Wiedza o społeczeństwie
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia artystyczne (przedmiot uzupełniający)
typ zasobu:
ćwiczenia
dokumenty dydaktyczne
e-książka
filmy i animacje
nagrania dzwiękowe
prezentacje multimedialne
scenariusze lekcji
strona WWW
testy
zdjęcia i ilustracje
licencja:
opublikowane na licencji Creative Commons
Wyszukiwanie podstawowe
Szkoła podstawowa kl. 4-6
128
Etyka
32
Godzina wychowawcza
555
Historia i społeczeństwo
250
Język obcy nowożytny
843
Język polski
778
Matematyka
160
Muzyka
98
Plastyka
1187
Przyroda
58
Religia
147
Wychowanie fizyczne
857
Zajęcia komputerowe
53
Zajęcia techniczne
Typ zasobu
wszystkie typy
111
ćwiczenia
25
dokumenty dydaktyczne
8
e-książka
119
filmy i animacje
8
nagrania dzwiękowe
89
prezentacje multimedialne
130
scenariusze lekcji
6
strona WWW
2
testy
689
zdjęcia i ilustracje
Szukaj poza portalem:
3
zasobów
Katalog zasobów
Szkoła podstawowa kl. 4-6
Przyroda
Punkt podstawy programowej 10.7
Podstawa programowa do przedmiotu:
Przyroda
1
Ja i moje otoczenie
1
Uczeń wymienia czynniki pozytywnie i negatywnie wpływające na jego samopoczucie w szkole oraz w domu i proponuje sposoby eliminowania czynników negatywnych (10)
2
Uczeń wyjaśnia znaczenie odpoczynku (w tym snu), odżywiania się i aktywności ruchowej w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu (4)
3
Uczeń wymienia zasady prawidłowego uczenia się i stosuje je w życiu (0)
4
Uczeń opisuje prawidłowo urządzone miejsce do nauki ucznia szkoły podstawowej (0)
5
Uczeń uzasadnia potrzebę planowania zajęć w ciągu dnia i tygodnia; prawidłowo planuje i realizuje swój rozkład zajęć w ciągu dnia (8)
6
Uczeń nazywa zmysły człowieka i wyjaśnia ich rolę w poznawaniu przyrody, stosuje zasady bezpieczeństwa podczas obserwacji przyrodniczych (5)
7
Uczeń podaje przykłady przyrządów ułatwiających obserwację przyrody (lupa, mikroskop, lornetka), opisuje ich zastosowanie, posługuje się nimi podczas prowadzonych obserwacji (8)
8
Uczeń podaje przykłady roślin i zwierząt hodowanych przez człowieka, w tym w pracowni przyrodniczej, i wymienia podstawowe zasady opieki nad nimi (63)
9
Uczeń rozpoznaje i nazywa niektóre rośliny (w tym doniczkowe) zawierające substancje trujące lub szkodliwe dla człowieka i podaje zasady postępowania z nimi (8)
2
Orientacja w terenie
1
Uczeń wyznacza kierunki na widnokręgu za pomocą kompasu, gnomonu (8)
2
Uczeń obserwuje widomą wędrówkę Słońca w ciągu doby, miejsca wschodu, górowania i zachodu Słońca, w zależności od pory roku, wskazuje zależność między wysokością Słońca a długością cienia (2)
3
Uczeń orientuje plan, mapę w terenie, posługuje się legendą (3)
4
Uczeń identyfikuje na planie i mapie topograficznej miejsce obserwacji i obiekty w najbliższym otoczeniu, określa wzajemne położenie obiektów na planie, mapie topograficznej i w terenie (2)
5
Uczeń posługuje się podziałką liniową do określania odległości, porównuje odległość na mapie z odległością rzeczywistą w terenie (4)
6
Uczeń wykonuje pomiary np. taśmą mierniczą, szacuje odległości i wysokości w terenie (1)
7
Uczeń rozróżnia w terenie i na modelu formy wypukłe i wklęsłe, wskazuje takie formy na mapie poziomicowej (1)
3
Obserwacje, doświadczenia przyrodnicze i modelowanie
1
Uczeń obserwuje wszystkie fazy rozwoju rośliny, dokumentuje obserwacje (19)
2
Uczeń obserwuje i nazywa zjawiska atmosferyczne zachodzące w Polsce (26)
3
Uczeń obserwuje i rozróżnia stany skupienia wody, bada doświadczalnie zjawiska: parowania, skraplania, topnienia i zamarzania (krzepnięcia) wody (17)
4
Uczeń posługuje się pojęciem drobina jako najmniejszym elementem budującym materię, prezentuje za pomocą modelu drobinowego trzy stany skupienia ciał (substancji) (14)
5
Uczeń opisuje skład materii jako zbiór różnego rodzaju drobin tworzących różne substancje i ich mieszaniny (4)
6
Uczeń prezentuje na modelu drobinowym właściwości ciał stałych, cieczy i gazów (kształt i ściśliwość) (23)
7
Uczeń podaje przykłady ruchu drobin w gazach i cieczach (dyfuzja) oraz przedstawia te zjawiska na modelu lub schematycznym rysunku (15)
8
Uczeń obserwuje proste doświadczenia wykazujące rozszerzalność cieplną ciał stałych oraz przeprowadza, na podstawie instrukcji, doświadczenia wykazujące rozszerzalność cieplną gazów i cieczy (3)
9
Uczeń podaje przykłady występowania i wykorzystania rozszerzalności cieplnej ciał w życiu codziennym, wyjaśnia zasadę działania termometru cieczowego (3)
10
Uczeń wykonuje i opisuje proste doświadczenia wykazujące istnienie powietrza i ciśnienia atmosferycznego; buduje na podstawie instrukcji prosty wiatromierz i wykorzystuje go w prowadzeniu obserwacji (3)
11
Uczeń wymienia nazwy składników pogody (temperatura powietrza, opady i ciśnienie atmosferyczne, kierunek i siła wiatru) oraz przyrządów służących do ich pomiaru, podaje jednostki pomiaru temperatury i opadów stosowane w meteorologii (9)
12
Uczeń obserwuje pogodę, mierzy temperaturę powietrza oraz określa kierunek i siłę wiatru, rodzaje opadów i osadów, stopień zachmurzenia nieba, prowadzi kalendarz pogody (10)
13
Uczeń opisuje i porównuje cechy pogody w różnych porach roku, dostrzega zależność między wysokością Słońca, długością dnia a temperaturą powietrza w ciągu roku (3)
4
Najbliższa okolica
1
Uczeń rozpoznaje w terenie przyrodnicze (nieożywione i ożywione) oraz antropogeniczne składniki krajobrazu i wskazuje zależności między nimi (13)
2
Uczeń wymienia i charakteryzuje czynniki warunkujące życie na lądzie (10)
3
Uczeń obserwuje i nazywa typowe organizmy lasu, łąki, pola uprawnego (240)
4
Uczeń opisuje przystosowania budowy zewnętrznej i czynności życiowych organizmów lądowych do środowiska życia, na przykładach obserwowanych organizmów (83)
5
Uczeń wskazuje organizmy samożywne i cudzożywne oraz podaje podstawowe różnice w sposobie ich odżywiania się (12)
6
Uczeń przedstawia proste zależności pokarmowe zachodzące między organizmami lądowymi, posługując się modelem lub schematem (9)
7
Uczeń rozpoznaje i nazywa warstwy lasu, charakteryzuje panujące w nich warunki abiotyczne (35)
8
Uczeń obserwuje zjawiska zachodzące w cieku wodnym, określa kierunek i szacuje prędkość przepływu wody, rozróżnia prawy i lewy brzeg (5)
9
Uczeń rozróżnia i opisuje rodzaje wód powierzchniowych (8)
10
Uczeń wymienia i charakteryzuje czynniki warunkujące życie w wodzie (10)
11
Uczeń obserwuje i nazywa typowe rośliny i zwierzęta żyjące w jeziorze lub rzece, opisuje przystosowania ich budowy zewnętrznej i czynności życiowych do środowiska życia (36)
12
Uczeń przedstawia proste zależności pokarmowe występujące w środowisku wodnym, posługując się modelem lub schematem (1)
13
Uczeń rozpoznaje i nazywa skały typowe dla miejsca zamieszkania: piasek, glina i inne charakterystyczne dla okolicy (3)
14
Uczeń opisuje glebę, jako zbiór składników nieożywionych i ożywionych, wyjaśnia znaczenie organizmów glebowych i próchnicy w odniesieniu do żyzności gleby (8)
5
Człowiek a środowisko
1
Uczeń prowadzi obserwacje i proste doświadczenia wykazujące zanieczyszczenie najbliższego otoczenia (powietrza, wody, gleby) (10)
2
Uczeń wyjaśnia wpływ codziennych zachowań w domu, w szkole, w miejscu zabawy na stan środowiska (12)
3
Uczeń proponuje działania sprzyjające środowisku przyrodniczemu (13)
4
Uczeń podaje przykłady miejsc w najbliższym otoczeniu, w których zaszły korzystne i niekorzystne zmiany pod wpływem działalności człowieka (14)
5
Uczeń podaje przykłady pozytywnego i negatywnego wpływu środowiska na zdrowie człowieka (6)
6
Właściwości substancji
1
Uczeń wymienia znane właściwości substancji (woda, cukier, sól kuchenna) i ich mieszanin (ocet, sok cytrynowy) występujące w jego otoczeniu (8)
2
Uczeń porównuje masy ciał o tej samej objętości, lecz wykonanych z różnych substancji (5)
3
Uczeń identyfikuje, na podstawie doświadczenia, ciała (substancje) dobrze i słabo przewodzące ciepło (3)
4
Uczeń podaje przykłady przedmiotów wykonanych z substancji kruchych, sprężystych i plastycznych (4)
5
Uczeń podaje przykłady zastosowania różnych substancji w przedmiotach codziennego użytku, odwołując się do właściwości tych substancji (13)
6
Uczeń bada wpływ czynników takich jak: woda, powietrze, temperatura, gleba na przedmioty zbudowane z różnych substancji (4)
7
Uczeń wykazuje doświadczalnie wpływ różnych substancji i ich mieszanin (np. soli kuchennej, octu, detergentów) na wzrost i rozwój roślin, dokumentuje i prezentuje wyniki doświadczenia (4)
8
Uczeń uzasadnia potrzebę segregacji odpadów, wskazując na możliwość ich ponownego przetwarzania (powołując się na właściwości substancji) (7)
7
Krajobrazy Polski i Europy
1
Uczeń rozpoznaje na mapie hipsometrycznej niziny, wyżyny i góry (4)
2
Uczeń charakteryzuje wybrane krajobrazy Polski: gór wysokich, wyżyny wapiennej, nizinny, pojezierny, nadmorski, wielkomiejski, przemysłowy, rolniczy oraz wskazuje je na mapie (43)
3
Uczeń podaje przykłady zależności między cechami krajobrazu a formami działalności człowieka (7)
4
Uczeń wymienia formy ochrony przyrody stosowane w Polsce, wskazuje na mapie parki narodowe, podaje przykłady rezerwatów przyrody, pomników przyrody i gatunków objętych ochroną, występujących w najbliższej okolicy (98)
5
Uczeń wymienia najważniejsze walory turystyczne największych miast Polski, ze szczególnym uwzględnieniem Warszawy, Krakowa, Gdańska (10)
6
Uczeń lokalizuje na mapie Europy: Polskę oraz państwa sąsiadujące z Polską i ich stolice (5)
7
Uczeń opisuje krajobrazy wybranych obszarów Europy (śródziemnomorski, alpejski), rozpoznaje je na ilustracji oraz lokalizuje na mapie (15)
8
Organizm człowieka
1
Uczeń podaje nazwy układów narządów budujących organizm człowieka: układ kostny, oddechowy, pokarmowy, krwionośny, rozrodczy, wskazuje na planszy główne narządy tych układów
a
Układ kostny – elementy układu: czaszka, kręgosłup, klatka piersiowa, kończyny górne, kończyny dolne (24)
b
Układ oddechowy – jama nosowa, krtań, tchawica, oskrzela, płuca (18)
c
Układ pokarmowy – jama ustna, przełyk, żołądek, jelito cienkie, jelito grube, odbytnica (22)
d
Układ krwionośny – serce, naczynia krwionośne: żyły i tętnice (5)
e
Układ rozrodczy żeński – jajniki, jajowody, macica, pochwa i układ rozrodczy męski – jądra, nasieniowody, prącie (40)
2
Uczeń wymienia podstawowe funkcje poznanych układów człowieka (59)
3
Uczeń rozpoznaje i nazywa, na podstawie opisu, fotografii lub rysunku, etapy rozwoju człowieka (zarodkowy i płodowy, okres noworodkowy, niemowlęcy, poniemowlęcy, przedszkolny, szkolny, wieku dorosłego, starości) (16)
4
Uczeń opisuje zmiany zachodzące w organizmach podczas dojrzewania płciowego (32)
5
Uczeń wykazuje doświadczalnie, że czynnikiem niezbędnym do spalania jest tlen, identyfikuje produkty spalania i oddychania: dwutlenek węgla, para wodna oraz podaje ich nazwy (15)
6
Uczeń opisuje rolę zmysłów w odbieraniu wrażeń ze środowiska zewnętrznego (7)
7
Uczeń bada właściwości ogniskujące lupy, powstawanie obrazu widzianego przez lupę i podaje przykłady zastosowania lupy (3)
8
Uczeń wskazuje rodzaje źródeł dźwięku, bada doświadczalnie zależność powstającego dźwięku od np. naprężenia i długości struny (4)
9
Uczeń bada rozchodzenie się dźwięków w powietrzu i ciałach stałych (4)
10
Uczeń porównuje prędkości rozchodzenia się dźwięku i światła na podstawie obserwacji zjawisk przyrodniczych, doświadczeń lub pokazów (1)
9
Zdrowie i troska o zdrowie
1
Uczeń podaje przykłady negatywnego wpływu wybranych gatunków zwierząt, roślin, grzybów, bakterii i wirusów na zdrowie człowieka, wymienia zachowania zapobiegające chorobom przenoszonym i wywoływanym przez nie (10)
2
Uczeń wymienia zasady postępowania z produktami spożywczymi od momentu zakupu do spożycia (termin przydatności, przechowywanie, przygotowywanie posiłków) (9)
3
Uczeń wymienia zasady prawidłowego odżywiania się i stosuje je (28)
4
Uczeń podaje i stosuje zasady dbałości o własne ciało (higiena skóry, włosów, zębów, paznokci oraz odzieży) (3)
5
Uczeń charakteryzuje podstawowe zasady ochrony narządów wzroku i słuchu (0)
6
Uczeń wyjaśnia znaczenie ruchu i ćwiczeń fizycznych w utrzymaniu zdrowia (7)
7
Uczeń podaje przykłady właściwego spędzania wolnego czasu, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa w czasie gier i zabaw ruchowych oraz poruszania się po drodze (4)
8
Uczeń opisuje zasady udzielania pierwszej pomocy w niektórych urazach (stłuczenia, zwichnięcia, skaleczenia, złamania, ukąszenia, użądlenia), potrafi wezwać pomoc w różnych sytuacjach (6)
9
Uczeń podaje przykłady zachowań i sytuacji, które mogą zagrażać zdrowiu i życiu człowieka (np. niewybuchy i niewypały, pożar, wypadek drogowy, jazda na łyżwach lub kąpiel w niedozwolonych miejscach) (3)
10
Uczeń wyjaśnia znaczenie symboli umieszczonych np. na opakowaniach środków czystości i korzysta z produktów zgodnie z ich przeznaczeniem (4)
11
Uczeń wymienia podstawowe zasady bezpiecznego zachowania się w domu, w tym posługiwania się urządzeniami elektrycznymi, korzystania z gazu, wody (0)
12
Uczeń wyjaśnia negatywny wpływ alkoholu, nikotyny i substancji psychoaktywnych na zdrowie człowieka, podaje propozycje asertywnych zachowań w przypadku presji otoczenia (27)
13
Uczeń wymienia zasady zdrowego stylu życia i uzasadnia konieczność ich stosowania (6)
10
Zjawiska elektryczne i magnetyczne w przyrodzie
1
Uczeń podaje przykłady zjawisk elektrycznych w przyrodzie (np. wyładowania atmosferyczne, elektryzowanie się włosów podczas czesania) (1)
2
Uczeń demonstruje elektryzowanie się ciał i ich oddziaływania na przedmioty wykonane z różnych substancji (4)
3
Uczeń wymienia źródła prądu elektrycznego i dobiera je do odbiorników, uwzględniając napięcie elektryczne (1)
4
Uczeń opisuje skutki przepływu prądu w domowych urządzeniach elektrycznych, opisuje i stosuje zasady bezpiecznego obchodzenia się z urządzeniami elektrycznymi (4)
5
Uczeń buduje prosty obwód elektryczny i wykorzystuje go do sprawdzania przewodzenia prądu elektrycznego przez różne ciała (substancje) (4)
6
Uczeń uzasadnia potrzebę i podaje sposoby oszczędzania energii elektrycznej (0)
7
Uczeń bada i opisuje właściwości magnesów oraz ich wzajemne oddziaływanie, a także oddziaływanie na różne substancje (3)
8
Uczeń buduje prosty kompas i wyjaśnia zasadę jego działania, wymienia czynniki zakłócające prawidłowe działanie kompasu (3)
11
Ziemia we Wszechświecie
1
Uczeń opisuje kształt Ziemi z wykorzystaniem jej modelu – globusa (2)
2
Uczeń wymienia nazwy planet Układu Słonecznego i porządkuje je według odległości od Słońca (8)
3
Uczeń wyjaśnia założenia teorii heliocentrycznej Mikołaja Kopernika (3)
4
Uczeń bada doświadczalnie prostoliniowe rozchodzenie się światła i jego konsekwencje, np. camera obscura, cień (4)
5
Uczeń bada zjawisko odbicia światła: od zwierciadeł, powierzchni rozpraszających, elementów odblaskowych; podaje przykłady stosowania elementów odblaskowych dla bezpieczeństwa (3)
6
Uczeń prezentuje za pomocą modelu ruch obiegowy i obrotowy Ziemi (4)
7
Uczeń odnajduje zależność między ruchem obrotowym Ziemi a zmianą dnia i nocy (4)
8
Uczeń wykazuje zależność między ruchem obiegowym Ziemi a zmianami pór roku (10)
12
Lądy i oceany
1
Uczeń wskazuje na globusie: bieguny, równik, południk zerowy i 180°, półkule, kierunki główne oraz lokalizuje kontynenty, oceany i określa ich położenie względem równika i południka zerowego (0)
2
Uczeń wskazuje na mapie świata: kontynenty, oceany, równik, południk zerowy i 180°, bieguny (0)
3
Uczeń charakteryzuje wybrane organizmy oceanu, opisując ich przystosowania w budowie zewnętrznej do życia na różnej głębokości (7)
4
Uczeń opisuje przebieg największych wypraw odkrywczych, w szczególności Krzysztofa Kolumba i Ferdynanda Magellana (0)
13
Krajobrazy świata
1
Uczeń charakteryzuje warunki klimatyczne i przystosowania do nich wybranych organizmów w następujących krajobrazach strefowych: lasu równikowego wilgotnego, sawanny, pustyni gorącej, stepu, tajgi, tundry, pustyni lodowej (22)
2
Uczeń opisuje krajobrazy świata, w szczególności: lasu równikowego wilgotnego, sawanny, pustyni gorącej, stepu, tajgi, tundry, pustyni lodowej, rozpoznaje je na ilustracji oraz lokalizuje na mapie (9)
3
Uczeń rozpoznaje i nazywa organizmy roślinne i zwierzęce typowe dla poznanych krajobrazów (44)
4
Uczeń podaje przykłady współzależności między składnikami krajobrazu, zwłaszcza między klimatem (temperatura powietrza, opady atmosferyczne) a rozmieszczeniem roślin i zwierząt (1)
14
Przemiany substancji
1
Uczeń podaje przykłady przemian odwracalnych: topnienie, krzepnięcie i nieodwracalnych: ścinanie białka, korozja (2)
2
Uczeń odróżnia pojęcia: rozpuszczanie i topnienie, podaje przykłady tych zjawisk z życia codziennego (3)
3
Uczeń bada doświadczalnie czynniki wpływające na rozpuszczanie substancji: temperatura, mieszanie (5)
4
Uczeń podaje i bada doświadczalnie czynniki wywołujące topnienie i krzepnięcie (temperatura) oraz parowanie i skraplanie (temperatura, ruch powietrza, rodzaj cieczy, wielkość powierzchni) (6)
5
Uczeń odróżnia mieszaniny jednorodne od niejednorodnych, podaje przykłady takich mieszanin z życia codziennego (5)
6
Uczeń proponuje sposoby rozdzielania mieszanin jednorodnych i niejednorodnych (filtrowanie, odparowanie, przesiewanie) (3)
15
Ruch i siły w przyrodzie
1
Uczeń opisuje różne rodzaje ruchu (0)
2
Uczeń interpretuje prędkość jako drogę przebytą w jednostce czasu, wyznacza doświadczalnie prędkość swojego ruchu, np. marszu lub biegu (3)
3
Uczeń bada doświadczalnie siłę tarcia i oporu powietrza oraz wody, określa czynniki, od których te siły zależą, podaje przykłady zmniejszania i zwiększania siły tarcia i oporu w przyrodzie i przez człowieka oraz ich wykorzystanie w życiu codziennym (3)
INNE
Inne (119)
Pokaż pełen widok
Sortuj według
Alfabetycznie
Najczęściej pobierane
Najpopularniejsze
Najnowsze
Ilość elementów na stronie
Pokazuj: 12
Pokazuj: 24
Pokazuj: 48
1
z 1
Magnesowanie stali
Przedstawienie uczniom czym jest magnes oraz jakie posiada zastosowania.
Szkoła podstawowa kl. 4-6
Przyroda
4709
2013-11-26
Zastosowanie magnesów
Przedstawienie uczniom czym jest magnes oraz jakie posiada zastosowania.
Szkoła podstawowa kl. 4-6
Przyroda
7004
2013-11-26
Magnesy
Przedstawienie uczniom czym jest magnes oraz jakie posiada zastosowania.
Szkoła podstawowa kl. 4-6
Przyroda
4286
2013-11-26
1
z 1