A
A
A
Zaloguj
Zarejestruj
Ta strona używa plików cookies. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookies.
Dowiedz się więcej.
Nowa podstawa
Instytucje współpracujące
Wykaz podręczników
Kreator prezentacji
Wychowanie przedszkolne
Edukacja wczesnoszkolna
Szkoła podstawowa kl. 4-6
Gimnazjum
Szkoły ponadgimnazjalne
Wychowanie przedszkolne
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Godzina wychowawcza
Wychowanie przedszkolne
Edukacja wczesnoszkolna
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Edukacja matematyczna
Edukacja muzyczna
Edukacja plastyczna
Edukacja polonistyczna
Edukacja przyrodnicza
Edukacja społeczna
Etyka
Godzina wychowawcza
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język regionalny - język kaszubski
Religia
Wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna
Zajęcia komputerowe
Zajęcia techniczne
Szkoła podstawowa kl. 4-6
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Etyka
Godzina wychowawcza
Historia i społeczeństwo
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Muzyka
Plastyka
Przyroda
Religia
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia komputerowe
Zajęcia techniczne
Gimnazjum
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Biologia
Chemia
Edukacja dla bezpieczeństwa
Etyka
Fizyka
Geografia
Godzina wychowawcza
Historia
Informatyka
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Muzyka
Plastyka
Religia
Wiedza o społeczeństwie
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia artystyczne (przedmiot uzupełniający)
Zajęcia techniczne (przedmiot uzupełniający)
Szkoły ponadgimnazjalne
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Biologia
Chemia
Edukacja dla bezpieczeństwa
Ekonomia w praktyce (przedmiot uzupełniający)
Etyka
Filozofia
Fizyka
Geografia
Godzina wychowawcza
Historia
Historia i społeczeństwo (przedmiot uzupełniający)
Historia muzyki
Historia sztuki
Informatyka
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Język łaciński i kultura antyczna
Matematyka
Podstawy przedsiębiorczości
Przedmioty zawodowe
Przyroda (przedmiot uzupełniający)
Religia
Wiedza o kulturze
Wiedza o społeczeństwie
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia artystyczne (przedmiot uzupełniający)
Wyszukaj w portalu
Więcej opcji...
Wszystkie zasoby
Historia
Podstawa programowa
Znajdź zasoby zawierające
wszystkie słowa:
dowolne ze słów:
dokładnie to wyrażenie:
żadne ze słów:
Zawęź wyniki do
przedmiot nauczania:
Wychowanie przedszkolne
Wszystkie
Godzina wychowawcza
Wychowanie przedszkolne
Edukacja wczesnoszkolna
Wszystkie
Edukacja matematyczna
Edukacja muzyczna
Edukacja plastyczna
Edukacja polonistyczna
Edukacja przyrodnicza
Edukacja społeczna
Etyka
Godzina wychowawcza
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język regionalny - język kaszubski
Religia
Wychowanie fizyczne
Zajęcia komputerowe
Zajęcia techniczne
Wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna
Szkoła podstawowa kl. 4-6
Wszystkie
Etyka
Godzina wychowawcza
Historia i społeczeństwo
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Muzyka
Plastyka
Przyroda
Religia
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia komputerowe
Zajęcia techniczne
Gimnazjum
Wszystkie
Biologia
Chemia
Edukacja dla bezpieczeństwa
Etyka
Fizyka
Geografia
Godzina wychowawcza
Historia
Informatyka
Inne
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Muzyka
Plastyka
Religia
Wiedza o społeczeństwie
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia artystyczne (przedmiot uzupełniający)
Zajęcia techniczne (przedmiot uzupełniający)
Szkoły ponadgimnazjalne
Wszystkie
Biologia
Chemia
Edukacja dla bezpieczeństwa
Ekonomia w praktyce (przedmiot uzupełniający)
Etyka
Filozofia
Fizyka
Geografia
Godzina wychowawcza
Historia
Historia i społeczeństwo (przedmiot uzupełniający)
Historia muzyki
Historia sztuki
Informatyka
Inne
Język łaciński i kultura antyczna
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Język regionalny - język kaszubski
Matematyka
Podstawy przedsiębiorczości
Przedmioty zawodowe
Przyroda (przedmiot uzupełniający)
Religia
Wiedza o kulturze
Wiedza o społeczeństwie
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Zajęcia artystyczne (przedmiot uzupełniający)
typ zasobu:
ćwiczenia
dokumenty dydaktyczne
e-książka
filmy i animacje
nagrania dzwiękowe
prezentacje multimedialne
scenariusze lekcji
strona WWW
testy
zdjęcia i ilustracje
licencja:
opublikowane na licencji Creative Commons
Wyszukiwanie podstawowe
Gimnazjum
1461
Biologia
1526
Chemia
109
Edukacja dla bezpieczeństwa
76
Etyka
1391
Fizyka
1200
Geografia
84
Godzina wychowawcza
647
Historia
928
Informatyka
465
Język obcy nowożytny
1088
Język polski
1061
Matematyka
176
Muzyka
129
Plastyka
94
Religia
239
Wiedza o społeczeństwie
144
Wychowanie fizyczne
36
Zajęcia artystyczne (przedmiot uzupełniający)
54
Zajęcia techniczne (przedmiot uzupełniający)
Typ zasobu
wszystkie typy
44
ćwiczenia
18
dokumenty dydaktyczne
4
e-książka
85
filmy i animacje
1
nagrania dzwiękowe
38
prezentacje multimedialne
19
scenariusze lekcji
3
strona WWW
1
testy
434
zdjęcia i ilustracje
Szukaj poza portalem:
1
zasobów
Katalog zasobów
Gimnazjum
Historia
Punkt podstawy programowej 9.3
Podstawa programowa do przedmiotu:
Historia
1
Najdawniejsze dzieje człowieka
1
Uczeń porównuje koczowniczy tryb życia z osiadłym i opisuje skutki przyjęcia przez człowieka trybu osiadłego (5)
2
Uczeń wyjaśnia zależności pomiędzy środowiskiem geograficznym a warunkami życia człowieka (1)
2
Cywilizacje Bliskiego Wschodu
1
Uczeń lokalizuje w czasie i przestrzeni cywilizacje starożytnej Mezopotamii i Egiptu (2)
2
Uczeń charakteryzuje strukturę społeczeństwa i system wierzeń w Egipcie (5)
3
Uczeń wyjaśnia znaczenie pisma i prawa w procesie powstawania państw (0)
4
Uczeń rozpoznaje typy pisma wykształcone na terenie Mezopotamii i Egiptu (3)
3
Starożytny Izrael
1
Uczeń charakteryzuje podstawowe symbole i główne zasady judaizmu (0)
2
Uczeń wyjaśnia różnicę pomiędzy politeizmem a monoteizmem, odwołując się do przykładów (0)
4
Cywilizacja grecka
1
Uczeń wyjaśnia wpływ środowiska geograficznego na gospodarkę i rozwój polityczny starożytnej Grecji (7)
2
Uczeń umiejscawia w czasie i porównuje system sprawowania władzy oraz organizację społeczeństwa w Sparcie i Atenach peryklejskich (11)
3
Uczeń charakteryzuje czynniki integrujące starożytnych Greków – język, system wierzeń, teatr oraz igrzyska olimpijskie (33)
5
Cywilizacja rzymska
1
Uczeń umiejscawia w czasie i charakteryzuje system sprawowania władzy oraz organizację społeczeństwa w Rzymie republikańskim i cesarstwie (7)
2
Uczeń wyjaśnia przyczyny i wskazuje skutki ekspansji Rzymu, opisując postawy Rzymian wobec niewolników i ludów podbitych (2)
3
Uczeń podaje przykłady wpływu kultury greckiej na kulturę rzymską (2)
4
Uczeń rozróżnia wewnętrzne i zewnętrzne przyczyny upadku starożytnego państwa rzymskiego (1)
6
Dziedzictwo antyku
1
Uczeń charakteryzuje najważniejsze osiągnięcia kultury materialnej i duchowej antycznego świata w różnych dziedzinach: filozofii, nauce, architekturze, sztuce, literaturze (41)
2
Uczeń podaje przykłady osiągnięć cywilizacyjnych antyku, które mają wpływ na cywilizację współczesną (49)
7
Chrześcijaństwo
1
Uczeń umiejscawia w czasie i przestrzeni narodziny i rozprzestrzenianie się chrześcijaństwa (18)
2
Uczeń wskazuje przyczyny i przykłady prześladowania chrześcijan w państwie rzymskim (0)
8
Arabowie i świat islamski
1
Uczeń umiejscawia w czasie i przestrzeni kierunki i zasięg podbojów arabskich (14)
2
Uczeń opisuje podstawowe zasady i symbole islamu (10)
3
Uczeń wyjaśnia rolę Arabów w przekazywaniu dorobku kulturowego pomiędzy Wschodem a Zachodem (5)
9
Początki cywilizacji zachodniego chrześcijaństwa
1
Uczeń umiejscawia w czasie i przestrzeni monarchię Karola Wielkiego, Państwo Kościelne oraz Cesarstwo w Europie Zachodniej (25)
2
Uczeń charakteryzuje działalność Karola Wielkiego i wyjaśnia, na czym polegał renesans karoliński (10)
3
Uczeń charakteryzuje główne idee uniwersalnego cesarstwa Ottona III (1)
4
Uczeń opisuje relacje pomiędzy władzą cesarską a papieską w X-XI w (8)
10
Bizancjum i Kościół wschodni
1
Uczeń lokalizuje w czasie i przestrzeni cesarstwo bizantyjskie (2)
2
Uczeń charakteryzuje rolę Bizancjum jako kontynuatora cesarstwa rzymskiego i rozpoznaje osiągnięcia kultury bizantyjskiej (prawo, architektura, sztuka) (3)
3
Uczeń wyjaśnia przyczyny i skutki rozłamu w Kościele w XI w (4)
11
Społeczeństwo średniowiecznej Europy
1
Uczeń rozpoznaje typowe instytucje systemu lennego (13)
2
Uczeń wyjaśnia pojęcie stanu i charakteryzuje podziały społeczne w średniowieczu (33)
3
Uczeń charakteryzuje funkcje gospodarcze, polityczne i kulturowe miast w średniowieczu (24)
12
Kultura materialna i duchowa łacińskiej Europy
1
Uczeń wyjaśnia kulturotwórczą rolę Kościoła w dziedzinie nauki, architektury, sztuki i życia codziennego średniowiecznego społeczeństwa (79)
2
Uczeń porównuje główne elementy kultury rycerskiej i kultury miejskiej (15)
3
Uczeń rozpoznaje zabytki kultury średniowiecza, wskazując różnice pomiędzy stylem romańskim a stylem gotyckim, z uwzględnieniem przykładów z własnego regionu (57)
13
Polska pierwszych Piastów
1
Uczeń sytuuje w czasie i przestrzeni państwo pierwszych Piastów (65)
2
Uczeń wskazuje, na przykładzie państwa pierwszych Piastów, charakterystyczne cechy monarchii patrymonialnej (33)
3
Uczeń wyjaśnia okoliczności przyjęcia chrztu przez Piastów oraz następstwa kulturowe, społeczne i polityczne chrystianizacji Polski (43)
4
Uczeń ocenia dokonania pierwszych Piastów w dziedzinie polityki, gospodarki i kultury (69)
14
Polska dzielnicowa i zjednoczona
1
Uczeń sytuuje w czasie i przestrzeni Polskę okresu rozbicia dzielnicowego (10)
2
Uczeń opisuje postanowienia statutu Bolesława Krzywoustego (7)
3
Uczeń porządkuje i sytuuje w czasie najważniejsze wydarzenia związane z relacjami polsko-krzyżackimi w epoce Piastów (10)
4
Uczeń opisuje zmiany społeczno-gospodarcze w epoce rozbicia dzielnicowego i dostrzega związki pomiędzy rozwojem ruchu osadniczego a ożywieniem gospodarczym (5)
5
Uczeń ocenia dokonania Kazimierza Wielkiego w dziedzinie polityki wewnętrznej (system obronny, urbanizacja kraju, prawo, nauka) oraz w polityce zagranicznej (15)
6
Uczeń charakteryzuje zmiany struktury społeczno-wyznaniowej Królestwa Polskiego po przyłączeniu ziem ruskich (0)
15
Polska w dobie unii z Litwą
1
Uczeń wyjaśnia przyczyny i ocenia następstwa unii Polski z Litwą (6)
2
Uczeń porządkuje i sytuuje w czasie najważniejsze wydarzenia związane z relacjami polsko-krzyżackimi w epoce Jagiellonów (8)
3
Uczeń charakteryzuje rozwój uprawnień stanu szlacheckiego (1)
16
Wielkie odkrycia geograficzne
1
Uczeń sytuuje w czasie i przestrzeni wyprawy Krzysztofa Kolumba, Vasco da Gamy, Ferdynanda Magellana oraz sytuuje w przestrzeni posiadłości kolonialne Portugalii i Hiszpanii (4)
2
Uczeń ocenia wpływ odkryć geograficznych na życie społeczno-gospodarcze i kulturowe Europy oraz dla Nowego Świata (7)
17
Humanizm i renesans
1
Uczeń wyjaśnia źródła rozwoju kultury renesansu oraz opisuje jej charakterystyczne cechy (23)
2
Uczeń charakteryzuje największe osiągnięcia: Leonarda da Vinci, Michała Anioła, Rafaela Santi, Erazma z Rotterdamu, Mikołaja Kopernika i Galileusza (8)
3
Uczeń ocenia rolę druku dla upowszechniania idei renesansu oraz rozwoju cywilizacji europejskiej (10)
18
Rozłam w Kościele zachodnim
1
Uczeń wymienia czynniki, które doprowadziły do rozłamu w Kościele zachodnim (5)
2
Uczeń opisuje cele i charakteryzuje działalność Marcina Lutra i Jana Kalwina oraz przedstawia okoliczności powstania kościoła anglikańskiego (5)
3
Uczeń wyjaśnia cele zwołania soboru trydenckiego i wskazuje postanowienia służące wzmocnieniu katolicyzmu (2)
19
Polska i Litwa w czasach ostatnich Jagiellonów
1
Uczeń ocenia politykę zagraniczną ostatnich Jagiellonów (3)
2
Uczeń przedstawia okoliczności zawarcia unii realnej pomiędzy Polską a Litwą i jej główne postanowienia oraz wskazuje na mapie terytorium Rzeczypospolitej Obojga Narodów (2)
3
Uczeń charakteryzuje stosunki wyznaniowe w państwie polsko-litewskim i wyjaśnia ich specyfikę na tle europejskim (0)
4
Uczeń przedstawia największe osiągnięcia piśmiennictwa polskiego epoki renesansu, uwzględniając twórczość Mikołaja Reja, Jana Kochanowskiego, Andrzeja Frycza Modrzewskiego (2)
5
Uczeń rozpoznaje reprezentatywne obiekty sztuki renesansowej na ziemiach polskich ze szczególnym uwzględnieniem własnego regionu (14)
20
Społeczeństwo i ustrój Rzeczypospolitej Obojga Narodów
1
Uczeń wymienia instytucje ustrojowe demokracji szlacheckiej i charakteryzuje ich kompetencje (7)
2
Uczeń wyjaśnia okoliczności uchwalenia oraz główne założenia konfederacji warszawskiej i artykułów henrykowskich (2)
3
Uczeń przedstawia zasady wolnej elekcji (5)
4
Uczeń ocenia charakter zmian systemu polityczno-ustrojowego Rzeczypospolitej w XVII w. (2)
5
Uczeń rozpoznaje charakterystyczne cechy kultury baroku, odwołując się do przykładów architektury i sztuki we własnym regionie (20)
21
Rzeczpospolita Obojga Narodów i jej sąsiedzi w XVII w.
1
Uczeń wyjaśnia główne przyczyny wojen Rzeczypospolitej ze Szwecją, Turcją i Rosją (3)
2
Uczeń wyjaśnia przyczyny, cele i następstwa powstania Bohdana Chmielnickiego na Ukrainie (1)
3
Uczeń ocenia społeczno-gospodarcze i polityczne następstwa wojen w XVII w. (5)
4
Uczeń wyjaśnia przyczyny i wskazuje przejawy kryzysu politycznego i społeczno-gospodarczego Rzeczypospolitej w II połowie XVII w (2)
22
Formy państwa nowożytnego
1
Uczeń charakteryzuje, na przykładzie Francji Ludwika XIV, ustrój monarchii absolutnej (0)
2
Uczeń wymienia, odwołując się do przykładu Anglii, główne cechy monarchii parlamentarnej (0)
3
Uczeń porównuje monarchię parlamentarną z monarchią absolutną, uwzględniając zakres władzy monarszej, prawa i obowiązki poddanych, rolę instytucji stanowych (parlamentu) (0)
4
Uczeń wyjaśnia, na czym polegała specyfika ustroju Rzeczypospolitej Obojga Narodów na tle Europy (1)
23
Europa w XVIII w.
1
Uczeń wymienia idee oświecenia i rozpoznaje je w nauce, literaturze, architekturze i sztuce (1)
2
Uczeń charakteryzuje zasadę trójpodziału władzy Monteskiusza i zasadę umowy społecznej Rousseau (0)
3
Uczeń porównuje reformy oświeceniowe wprowadzone w Prusach, Rosji i Austrii (1)
24
Rzeczpospolita Obojga Narodów w XVIII w.
1
Uczeń przedstawia przyczyny i przejawy kryzysu państwa polskiego w czasach saskich (0)
2
Uczeń wyjaśnia zmiany położenia międzynarodowego Rzeczypospolitej w XVIII w. (0)
3
Uczeń charakteryzuje projekty reform ustrojowych Stanisława Konarskiego i Stanisława Leszczyńskiego oraz dostrzega przejawy ożywienia w gospodarce i kulturze czasów saskich (1)
25
Bunt poddanych – wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych
1
Uczeń przedstawia przyczyny i następstwa wojny o niepodległość (0)
2
Uczeń ocenia wkład Polaków w walkę o niepodległość Stanów Zjednoczonych (0)
3
Uczeń wymienia główne instytucje ustrojowe Stanów Zjednoczonych i wyjaśnia, w jaki sposób konstytucja amerykańska realizowała w praktyce zasadę trójpodziału władzy (1)
26
Rzeczpospolita w dobie stanisławowskiej
1
Uczeń przedstawia okoliczności powstania, zadania i osiągnięcia Komisji Edukacji Narodowej (1)
2
Uczeń sytuuje w czasie obrady Sejmu Wielkiego oraz uchwalenie Konstytucji 3 maja; wymienia reformy Sejmu Wielkiego oraz postanowienia Konstytucji 3 maja (2)
3
Uczeń wyjaśnia okoliczności zawiązania konfederacji targowickiej i ocenia jej następstwa (2)
4
Uczeń rozpoznaje charakterystyczne cechy polskiego oświecenia i charakteryzuje przykłady sztuki okresu klasycyzmu z uwzględnieniem własnego regionu (8)
27
Walka o utrzymanie niepodległości w ostatnich latach XVIII w.
1
Uczeń sytuuje w czasie I, II i III rozbiór Rzeczypospolitej i wskazuje na mapie zmiany terytorialne po każdym rozbiorze (1)
2
Uczeń przedstawia cele i następstwa powstania kościuszkowskiego (2)
3
Uczeń rozróżnia wewnętrzne i zewnętrzne przyczyny upadku Rzeczypospolitej (0)
28
Rewolucja francuska
1
Uczeń wyjaśnia główne przyczyny rewolucji i ocenia jej skutki (1)
2
Uczeń wskazuje charakterystyczne cechy dyktatury jakobińskiej (0)
3
Uczeń opisuje główne zasady ideowe rewolucji francuskiej zawarte w Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela (1)
29
Epoka napoleońska
1
Uczeń opisuje zmiany w Europie w okresie napoleońskim w zakresie stosunków społeczno-gospodarczych i politycznych (0)
2
Uczeń wyjaśnia okoliczności utworzenia Legionów Polskich i Księstwa Warszawskiego oraz opisuje cechy ustrojowe i terytorium Księstwa Warszawskiego (1)
3
Uczeń ocenia politykę Napoleona wobec sprawy polskiej oraz postawę Polaków wobec Napoleona (1)
30
Europa po kongresie wiedeńskim
1
Uczeń przedstawia zasady i postanowienia kongresu wiedeńskiego, uwzględniając jego decyzje w sprawie polskiej (0)
2
Uczeń wyjaśnia główne założenia idei liberalizmu, socjalizmu oraz idei narodowych w Europie w I połowie XIX w (0)
31
Rozwój cywilizacji przemysłowej
1
Uczeń wymienia charakterystyczne cechy rewolucji przemysłowej (2)
2
Uczeń podaje przykłady pozytywnych i negatywnych skutków procesu uprzemysłowienia, w tym dla środowiska naturalnego (3)
3
Uczeń identyfikuje najważniejsze wynalazki i odkrycia XIX w. oraz wyjaśnia następstwa ekonomiczne i społeczne ich zastosowania (3)
4
Uczeń opisuje zmiany w poziomie życia różnych grup społecznych w XIX w. na podstawie źródeł pisanych, ikonograficznych i statystycznych (9)
32
Europa i świat w XIX w
1
Uczeń opisuje przyczyny i skutki wojny secesyjnej w Stanach Zjednoczonych (0)
2
Uczeń dostrzega podobieństwa i różnice w procesie jednoczenia Włoch i Niemiec (1)
3
Uczeń wyjaśnia przyczyny i sytuuje w przestrzeni kierunki oraz zasięg ekspansji kolonialnej państw europejskich w XIX w. (1)
4
Uczeń ocenia pozytywne i negatywne skutki polityki kolonialnej z perspektywy europejskiej oraz kolonizowanych społeczności i państw (1)
33
Ziemie polskie po kongresie wiedeńskim
1
Uczeń wskazuje na mapie nowy układ granic państw zaborczych na ziemiach polskich po kongresie wiedeńskim (0)
2
Uczeń charakteryzuje ustrój Królestwa Polskiego (0)
3
Uczeń ocenia osiągnięcia Królestwa Polskiego w gospodarce, kulturze i szkolnictwie (1)
34
Społeczeństwo dawnej Rzeczypospolitej w okresie powstań narodowych
1
Uczeń sytuuje w czasie i przestrzeni powstanie listopadowe i powstanie styczniowe (3)
2
Uczeń przedstawia przyczyny oraz porównuje przebieg i charakter powstań narodowych (4)
3
Uczeń rozróżnia bezpośrednie i długofalowe następstwa powstańczych ruchów narodowych (1)
4
Uczeń charakteryzuje główne nurty i postaci Wielkiej Emigracji (2)
35
Życie pod zaborami
1
Uczeń wyjaśnia cele i opisuje metody działań zaborców wobec mieszkańców ziem dawnej Rzeczypospolitej (1)
2
Uczeń charakteryzuje i ocenia zróżnicowane postawy społeczeństwa wobec zaborców (5)
3
Uczeń porównuje warunki życia społeczeństwa w trzech zaborach w II połowie XIX w., uwzględniając możliwości prowadzenia działalności społecznej i rozwoju narodowego (20)
4
Uczeń przedstawia główne nurty życia politycznego pod zaborami w końcu XIX w (0)
36
Europa i świat na przełomie XIX i XX w
1
Uczeń przedstawia skutki przewrotu technicznego i postępu cywilizacyjnego, w tym dla środowiska naturalnego (3)
2
Uczeń charakteryzuje przyczyny i następstwa procesu demokratyzacji życia politycznego (1)
3
Uczeń przedstawia nowe zjawiska kulturowe, w tym narodziny kultury masowej i przemiany obyczajowe (7)
37
I wojna światowa i jej skutki
1
Uczeń wymienia główne przyczyny narastania konfliktów pomiędzy mocarstwami europejskimi na przełomie XIX i XX w. oraz umiejscawia je na politycznej mapie świata i Europy (24)
2
Uczeń charakteryzuje specyfikę działań wojennych, ze szczególnym uwzględnieniem nowych środków technicznych (34)
38
Rewolucje rosyjskie
1
Uczeń wyjaśnia polityczne i społeczno-gospodarcze przyczyny wybuchu rewolucji w Rosji w 1917 r. (0)
2
Uczeń wyjaśnia okoliczności przejęcia przez bolszewików władzy w Rosji (0)
3
Uczeń opisuje bezpośrednie następstwa rewolucji lutowej i październikowej dla Rosji oraz Europy (0)
4
Uczeń charakteryzuje reakcję Europy na wydarzenia w Rosji (0)
39
Sprawa polska w I wojnie światowej
1
Uczeń charakteryzuje stosunek państw zaborczych do sprawy polskiej oraz opisuje poglądy zwolenników różnych orientacji politycznych (0)
2
Uczeń ocenia wysiłek zbrojny Polaków (1)
3
Uczeń wyjaśnia międzynarodowe uwarunkowania sprawy polskiej (0)
INNE
Inne (44)
Pokaż pełen widok
Sortuj według
Alfabetycznie
Najczęściej pobierane
Najpopularniejsze
Najnowsze
Ilość elementów na stronie
Pokazuj: 12
Pokazuj: 24
Pokazuj: 48
1
z 1
Cesarz Otton III
Ilustracja przedstawia cesarza Ottona III na tronie.
Gimnazjum
Historia
4957
2010-11-15
1
z 1